1515

Malmöbolag utmanar Apple med smart klocka

Backade med över 94 miljoner kronor i kinesiskt riskkapital ska Malmöbolaget Anima utmana wearables-industrin. Di Digital kan idag avslöja att bolagets första produkt blir en smart klocka i klassiskt snitt.

Fredrik Rosén, vd och Linda Malmgren, kommunikationschef på Anima.
Fredrik Rosén, vd och Linda Malmgren, kommunikationschef på Anima.

I ett kontor i Västra hamnen i Malmö sitter Animas omkring sextio anställda och konsulter och utvecklar en smart klocka där design ska få vinna över funktion. Arbetet har pågått i ett drygt halvår och grundarna har varit fåordiga kring vad bolaget utvecklar, annat än att det handlar om någon typ av wearable.

”Den första produkten blir en klocka och den ska finnas på marknaden i slutet av 2016”, avslöjar Fredrik Rosén, vd för Anima och en av bolagets grundare.

I mitten av mars ska företaget och dess inriktning presenteras på Basel World, en av världens största mässor för klockor och smycken. Mässan lockar över 2100 utställare och fler än 94000 besökare. Där kommer Anima för första gången att visa klockan för utvalda journalister och distributörer.

”Vi vill göra en tidlös klassisk klocka där design kommer i första hand. Det ska bara finnas plats för relevant teknik. För oss handlar det om att skapa ett hjälpmedel för konsumenten, inte bygga något som skapar stress”, säger Linda Malmgren, kommunikationschef på Anima.

För oss handlar det om att skapa ett hjälpmedel, inte bygga något som skapar stress.

Anima grundades i juli förra året av fyra före detta chefer på Sony Mobile Communications i Lund. När de tidigt under 2015 nåddes av nyheten om mobiltillverkarens kommande nedskärningar, där 975 anställda och konsulter fick lämna bolaget, var de fast beslutna att tillsammans forma något nytt.

"Vi ville inte att det skulle sluta där, vi hade en grund som vi trodde på och som vi var övertygade skulle hålla för att skapa ett eget företag”, säger Fredrik Rosén. 

Idén handlade om att utveckla kroppsnära teknik som skulle skapa lugn hos användaren och där design skulle vara en avgörande faktor. De fyra grundarna började gå igenom vilka tänkbara intressenter som kunde vara beredda att investera i den här typen av företag och produkter. De fick tidigt kontakt med den kinesiska komponenttillverkaren Goertek, som är underleverantör till Sony Mobile.

”Goertek var ett av de första företagen vi kontaktade och det gick så fort att vi inte behövde kontakta så många andra. 

Idén passade in i Goerteks framtidsplan och de visste vilken kompetens som fanns i regionen”, säger Fredrik Rosén. 

Goertek, en miljardkoncern noterad på börsen i Shenzhen, investerade tio miljoner euro, drygt nittiofyra miljoner kronor, i Anima mot 75 procent av bolaget.

"I mitten av augusti flyttade fem personer och fyra klaffstolar in och idag sysselsätter vi fler än sextio personer”, säger Fredrik Rosén. 

I slutet av året ska klockan, som utvecklas i Malmö och ska tillverkas i Kina, finnas på marknaden. Klockan ser ut som ett klassiskt armbandsur, har riktiga visare och tre kronor på högra sidan. 

”Generellt designar man smarta klockor kring tekniken. Vi har valt att utgå från den klassiska klockindustrins designelement och tillsätta diskreta men smarta funktioner. Vår produkt ser inte uppkopplad ut, men användaren kommer att märka det”, säger Henrik Jarl, marknadschef på Anima.

Analysföretaget Gartner spår att försäljningen av smarta klockor mer än fördubblas mellan 2015 och 2017, då räknar man med att fler än 66 miljoner enheter ska säljas.

”För oss är det svårt att definiera marknaden eftersom vi ligger mellan två segment, men alla rapporter pekar på att försäljningen av smarta klockor kommer att öka lavinartat”, säger Henrik Jarl.

Varken Henrik Jarl eller Fredrik Rosén vill säga något om priset på klockan eller hur den kommer att säljas. 

”Vi tittar brett på detaljhandeln, men jag tror att klockbutiker blir viktiga för oss. De har ett väldigt litet sortiment av smarta klockor idag”, säger Henrik Jarl.

Läs även: Borde du köpa en Apple Watch? Nja.


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?