1515

Malmöbolag utmanar Apple med smart klocka

Backade med över 94 miljoner kronor i kinesiskt riskkapital ska Malmöbolaget Anima utmana wearables-industrin. Di Digital kan idag avslöja att bolagets första produkt blir en smart klocka i klassiskt snitt.

Fredrik Rosén, vd och Linda Malmgren, kommunikationschef på Anima.
Fredrik Rosén, vd och Linda Malmgren, kommunikationschef på Anima.

I ett kontor i Västra hamnen i Malmö sitter Animas omkring sextio anställda och konsulter och utvecklar en smart klocka där design ska få vinna över funktion. Arbetet har pågått i ett drygt halvår och grundarna har varit fåordiga kring vad bolaget utvecklar, annat än att det handlar om någon typ av wearable.

”Den första produkten blir en klocka och den ska finnas på marknaden i slutet av 2016”, avslöjar Fredrik Rosén, vd för Anima och en av bolagets grundare.

I mitten av mars ska företaget och dess inriktning presenteras på Basel World, en av världens största mässor för klockor och smycken. Mässan lockar över 2100 utställare och fler än 94000 besökare. Där kommer Anima för första gången att visa klockan för utvalda journalister och distributörer.

”Vi vill göra en tidlös klassisk klocka där design kommer i första hand. Det ska bara finnas plats för relevant teknik. För oss handlar det om att skapa ett hjälpmedel för konsumenten, inte bygga något som skapar stress”, säger Linda Malmgren, kommunikationschef på Anima.

För oss handlar det om att skapa ett hjälpmedel, inte bygga något som skapar stress.

Anima grundades i juli förra året av fyra före detta chefer på Sony Mobile Communications i Lund. När de tidigt under 2015 nåddes av nyheten om mobiltillverkarens kommande nedskärningar, där 975 anställda och konsulter fick lämna bolaget, var de fast beslutna att tillsammans forma något nytt.

"Vi ville inte att det skulle sluta där, vi hade en grund som vi trodde på och som vi var övertygade skulle hålla för att skapa ett eget företag”, säger Fredrik Rosén. 

Idén handlade om att utveckla kroppsnära teknik som skulle skapa lugn hos användaren och där design skulle vara en avgörande faktor. De fyra grundarna började gå igenom vilka tänkbara intressenter som kunde vara beredda att investera i den här typen av företag och produkter. De fick tidigt kontakt med den kinesiska komponenttillverkaren Goertek, som är underleverantör till Sony Mobile.

”Goertek var ett av de första företagen vi kontaktade och det gick så fort att vi inte behövde kontakta så många andra. 

Idén passade in i Goerteks framtidsplan och de visste vilken kompetens som fanns i regionen”, säger Fredrik Rosén. 

Goertek, en miljardkoncern noterad på börsen i Shenzhen, investerade tio miljoner euro, drygt nittiofyra miljoner kronor, i Anima mot 75 procent av bolaget.

"I mitten av augusti flyttade fem personer och fyra klaffstolar in och idag sysselsätter vi fler än sextio personer”, säger Fredrik Rosén. 

I slutet av året ska klockan, som utvecklas i Malmö och ska tillverkas i Kina, finnas på marknaden. Klockan ser ut som ett klassiskt armbandsur, har riktiga visare och tre kronor på högra sidan. 

”Generellt designar man smarta klockor kring tekniken. Vi har valt att utgå från den klassiska klockindustrins designelement och tillsätta diskreta men smarta funktioner. Vår produkt ser inte uppkopplad ut, men användaren kommer att märka det”, säger Henrik Jarl, marknadschef på Anima.

Analysföretaget Gartner spår att försäljningen av smarta klockor mer än fördubblas mellan 2015 och 2017, då räknar man med att fler än 66 miljoner enheter ska säljas.

”För oss är det svårt att definiera marknaden eftersom vi ligger mellan två segment, men alla rapporter pekar på att försäljningen av smarta klockor kommer att öka lavinartat”, säger Henrik Jarl.

Varken Henrik Jarl eller Fredrik Rosén vill säga något om priset på klockan eller hur den kommer att säljas. 

”Vi tittar brett på detaljhandeln, men jag tror att klockbutiker blir viktiga för oss. De har ett väldigt litet sortiment av smarta klockor idag”, säger Henrik Jarl.

Läs även: Borde du köpa en Apple Watch? Nja.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?