1515
Annons

Malmöbolag till prestigefylld accelerator i Silicon Valley

Malmöbolaget Modcam, som utvecklar en smart sensor för bildanalys, har antagits till acceleratorn Plug and Play.

Bogdan Tudosoiu (tv) och Karl-Anders Johansson på kontoret The Ground i Malmö.
Bogdan Tudosoiu (tv) och Karl-Anders Johansson på kontoret The Ground i Malmö.Bild:Fredrik Norrlid

(Di Digital/Malmö) Modcam (NTL) har utvecklat en sensor som enkelt uttryckt bygger på en kameramodul och en mjukvara som möjliggör avancerad bildbehandling på kort tid. Sensorn kan användas för att till exempel analysera vilka vägar kunder tar i en butik, om kunden är en man eller en kvinna och hur gammal personen är. Datan kan användas som grund för att bygga om butiksmiljön för att öka försäljningen.

Sensorn kan också se vilka delar av en byggnad som används för att fastighetsägaren ska kunna anpassa service och underhåll. Av säkerhetsskäl och integritetsskäl är det bara analysen som lämnar sensorn.

Nu har Modcam antagits till vårens tolv veckor långa acceleratorprogram vid Plug and Play i Silicon Valley, med fokus på internet of things. Två gånger om året antas mellan 25 och 30 bolag med koppling till internet of things.

Läs mer: Sony öppnar startup-accelerator i Sverige

Bland bolagen som tidigare antagits till Plug and Play finns Dropbox, Paypal och Lending Club. 

”Vi hoppas få kontakt på rätt nivå med stora och viktiga branschaktörer inom retail och facility management, som är de marknader vi främst riktar oss till”, säger Bogdan Tudosoiu, en av Modcams medgrundare.

Teamet åker över till Silicon Valley och deltar i acceleratorn i omgångar.

”Vi vill också ta del av den rådgivning som finns kopplad till acceleratorn och få vår affärsmodell verifierad”, säger Bogdan Tudosoiu.

Läs mer: Sju nya bolag till Think i Helsingborg

Programmet avslutas med en demodag där bolagen får pitcha för potentiella investerare. I september tog Modcam in 14,9 miljoner kronor från befintliga investerare.

”Just nu är vi inte ute efter kapital, vi är finansierade. För oss handlar Plug and Play om att knyta rätt kontakter inom industrin”, säger Bogdan Tudosoiu. 

Förra våren antogs tre Malmöbolag till prestigefyllda acceleratorer, Learning to Sleep (NTL) antogs till Plug and Play och Castle (NTL) och Getaccept (NTL) antogs båda till Y Combinator.

NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas med investerarna, bolagen och entreprenörerna inom den nordiska techsektorn.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?