1515

Malmöbolag digitaliserar skriande rekrytering av lastbilschaufförer

Malmöbaserade Youcruit växer i raketfart genom att ha hittat en speciell nisch – att automatisera och digitalisera jättemarknaden i USA med anställningar av lastbilschaufförer. ”Vi har 4 000 amerikanska truckingbolag som anslutit sig och varje vecka får vi hundra till”, säger vd:n Mats Holmbäck.

Youcruit vd Mats Holmbäck.
Youcruit vd Mats Holmbäck.Foto:Pressbild

Youcruit har nyligen tagit in 41 miljoner kronor i en nyemission inför börsnotering på Nasdag First North. Bolagets tjänst Lanefinder automatiserar och digitaliserar stora delar av anställningsprocessen. 

”För att mätta företagens anställningsbehov måste vi hitta över 200 000 förare om året”, säger Mats Holmbäck.

Enligt Youcruit arbetar 3,5 miljoner amerikaner som lastbilsförare, vilket också är det vanligaste jobbet i 29 delstater. Rekryteringen av lastbilschaufförer är dock mer komplicerad än för andra yrken, då lagar, regler och försäkringar avgör vem som kan anställas. Varje år byter i genomsnitt 94 procent av dem jobb, säger Mats Holmbäck, som beskriver den lagstadgade anställningsprocessen som ”en administrativ börda som ställer oerhörda krav på både förare och lastbilsbolag”.

”Det är en enorm industri, men stora delar av den är fullständigt analog. Vi har automatiserat och digitaliserat anställningsprocessen vilket gör att även mindre och medelstora bolag kan rekrytera och anställa på samma villkor som de största.”

Han säger att rekryteringen också ofta sker helt manuellt.

”Många gör sina lastbilschaufförer till rekryterare som är ute och pratar med andra chaufförer på vägarna. Så får de tipspengar om de träffar en bra lastbilschaufför som de rekryterar då företagen har så svårt att rekrytera online.”

Läs även: Förarlösa lastbilar kan snart bli verklighet – svensk startup tecknar avtal med logistikjätte

Youcruit grundades 2012 och fungerade från början som ett generellt rekryteringsverktyg. Men när bolaget kom i kontakt med lastbilsindustrin valde de att helt nischa in sig på branschen eftersom efterfrågan på digitala jobbtjänster var så hög. 

I nyemissionen som bolaget nu gjort rör sig 8 miljoner kronor om ägarlån som konverteras till aktier. Övrigt är ett kapitaltillskott som ska användas till marknadsföring av Lanefinder och till att anställa fler säljare för att kunna hantera den stora efterfrågan på tjänsten. Youcruit, som har huvudkontor i Malmö med ett amerikanskt kontor i Tampa i Florida, har i dag 23 anställda, men räknar med att nästan fördubbla personalstyrkan under året.

”Just nu har vi fler truckingbolag som vill lägga upp jobbannonser än vad vi knappt kan hantera. Så vi är ute och söker överallt efter ny sälj- och utvecklingspersonal”, säger Mats Holmbäck.

Han säger att målet med rekryteringarna och insatserna kring marknadsföring är att Lanefinders jobbmarknadsplats i slutet av 2021 ska vara standard för lastbilsindustrin. 

”Det finns just nu ingen riktigt bra branschspecifik plats där man kan filtrera och sortera jobb som är till för lastbilsförare specifikt. Så det gör det väldigt svårt för företagen att synas.” 

Läs även: NCC:s startup Loop Industries lanserar transport-app

Bolaget kommer också att genomföra ytterligare en kapitalanskaffning i samband med börsnoteringen på First North. 

”Vi ska till börsen för att få ännu mer gas i tanken, för att kunna bevisa vårt system funkar på en stor skala,” säger Mats Holmbäck. 

Han säger att Youcruit just nu har stort utrymme att växa på den amerikanska marknaden och kommer att fokusera på det, men att han är öppen för expansion till andra länder i framtiden. Mats Holmbäck säger att jobbtjänsten fick sitt genombrott under pandemin, eftersom allt fler lastbilsföretag vill digitalisera sin rekrytering.

”Det har aldrig funnits mer frakt på marknaden än i dag, samtidigt som det är en jättebrist på lastbilschaufförer. Så det är en fullständigt unik situation vi befinner oss i.”

Youcruit omsatte 7,5 miljoner kronor med en förlust på 19,4 Mkr 2019, vilket är det senaste rapporterade räkenskapsåret.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?