1515

Malmöbolag digitaliserar skriande rekrytering av lastbilschaufförer

Malmöbaserade Youcruit växer i raketfart genom att ha hittat en speciell nisch – att automatisera och digitalisera jättemarknaden i USA med anställningar av lastbilschaufförer. ”Vi har 4 000 amerikanska truckingbolag som anslutit sig och varje vecka får vi hundra till”, säger vd:n Mats Holmbäck.

Youcruit vd Mats Holmbäck.
Youcruit vd Mats Holmbäck.Foto:Pressbild

Youcruit har nyligen tagit in 41 miljoner kronor i en nyemission inför börsnotering på Nasdag First North. Bolagets tjänst Lanefinder automatiserar och digitaliserar stora delar av anställningsprocessen. 

”För att mätta företagens anställningsbehov måste vi hitta över 200 000 förare om året”, säger Mats Holmbäck.

Enligt Youcruit arbetar 3,5 miljoner amerikaner som lastbilsförare, vilket också är det vanligaste jobbet i 29 delstater. Rekryteringen av lastbilschaufförer är dock mer komplicerad än för andra yrken, då lagar, regler och försäkringar avgör vem som kan anställas. Varje år byter i genomsnitt 94 procent av dem jobb, säger Mats Holmbäck, som beskriver den lagstadgade anställningsprocessen som ”en administrativ börda som ställer oerhörda krav på både förare och lastbilsbolag”.

”Det är en enorm industri, men stora delar av den är fullständigt analog. Vi har automatiserat och digitaliserat anställningsprocessen vilket gör att även mindre och medelstora bolag kan rekrytera och anställa på samma villkor som de största.”

Han säger att rekryteringen också ofta sker helt manuellt.

”Många gör sina lastbilschaufförer till rekryterare som är ute och pratar med andra chaufförer på vägarna. Så får de tipspengar om de träffar en bra lastbilschaufför som de rekryterar då företagen har så svårt att rekrytera online.”

Läs även: Förarlösa lastbilar kan snart bli verklighet – svensk startup tecknar avtal med logistikjätte

Youcruit grundades 2012 och fungerade från början som ett generellt rekryteringsverktyg. Men när bolaget kom i kontakt med lastbilsindustrin valde de att helt nischa in sig på branschen eftersom efterfrågan på digitala jobbtjänster var så hög. 

I nyemissionen som bolaget nu gjort rör sig 8 miljoner kronor om ägarlån som konverteras till aktier. Övrigt är ett kapitaltillskott som ska användas till marknadsföring av Lanefinder och till att anställa fler säljare för att kunna hantera den stora efterfrågan på tjänsten. Youcruit, som har huvudkontor i Malmö med ett amerikanskt kontor i Tampa i Florida, har i dag 23 anställda, men räknar med att nästan fördubbla personalstyrkan under året.

”Just nu har vi fler truckingbolag som vill lägga upp jobbannonser än vad vi knappt kan hantera. Så vi är ute och söker överallt efter ny sälj- och utvecklingspersonal”, säger Mats Holmbäck.

Han säger att målet med rekryteringarna och insatserna kring marknadsföring är att Lanefinders jobbmarknadsplats i slutet av 2021 ska vara standard för lastbilsindustrin. 

”Det finns just nu ingen riktigt bra branschspecifik plats där man kan filtrera och sortera jobb som är till för lastbilsförare specifikt. Så det gör det väldigt svårt för företagen att synas.” 

Läs även: NCC:s startup Loop Industries lanserar transport-app

Bolaget kommer också att genomföra ytterligare en kapitalanskaffning i samband med börsnoteringen på First North. 

”Vi ska till börsen för att få ännu mer gas i tanken, för att kunna bevisa vårt system funkar på en stor skala,” säger Mats Holmbäck. 

Han säger att Youcruit just nu har stort utrymme att växa på den amerikanska marknaden och kommer att fokusera på det, men att han är öppen för expansion till andra länder i framtiden. Mats Holmbäck säger att jobbtjänsten fick sitt genombrott under pandemin, eftersom allt fler lastbilsföretag vill digitalisera sin rekrytering.

”Det har aldrig funnits mer frakt på marknaden än i dag, samtidigt som det är en jättebrist på lastbilschaufförer. Så det är en fullständigt unik situation vi befinner oss i.”

Youcruit omsatte 7,5 miljoner kronor med en förlust på 19,4 Mkr 2019, vilket är det senaste rapporterade räkenskapsåret.


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?