1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Malmöbolag automatiserar försäkringsärenden – växer till 11 länder

Malmöbolaget Upptec satsar nu på att växa internationellt med sina system för försäkringsbranschen. Antalet anställda mer än fördubblades ifjol och styrelsen har förstärkts med riskkapitalveteranen Jan Dahlqvist för att realisera expansionsplanen. 

Upptecs vd Magnus Franck.
Upptecs vd Magnus Franck.

Malmöbolaget Upptec har ungefär 80 procent av den svenska försäkringsbranschen som kunder av sitt system för värdering av lösöre. Nu har bolaget utvecklat en digital variant av programmet där kunderna istället för att ringa in till försäkringsbolaget, själva kan gå in digitalt och göra en skadereglering helt automatiskt. 

”Det här sparar mycket pengar för försäkringsbolagen och det är också något som kunderna alltmer förväntar sig kunna göra”, säger Upptecs vd Magnus Franck. 

I höstas blev Moderna Försäkringar den första av Upptecs kunder som köpte det automatiserade självservicesystemet. Bolaget har en majoritet av de svenska försäkringsbolagen som kunder sedan tidigare och enligt Magnus Franck är ambitionen nu att få dem att uppgradera till den digitala versionen. 

”Ledtiderna är ganska långa i vår bransch men många står nu i startgroparna och vi ser att det kommer hända väldigt mycket under det här året.” 

Upptec inledde en europeisk expansion för ett par år sedan. Bolaget har kunder i 11 länder men den delen står ändå för en liten del av bolagets omsättning. Men även här ser bolaget 2021 som startskottet för en snabb expansion. I första hand vill bolaget växa i Europa men enligt Upptecs vd, har även amerikanska försäkringsbolag visat intresse för Malmöbolagets programvara. 

”Övriga världen ligger efter oss i Norden inom det här området och min bedömning är att våra system för automatisk skadereglering är marknadsledande idag. Så vi har en unik chans, inte minst eftersom pandemin har ökat behovet för försäkringsbolagen att träffa sina kunder digitalt istället för fysiskt vilket faktiskt fortfarande är vanligt i södra Europa”, säger Magnus Franck. 

För att förbereda expansionen ökade antalet anställda ifjol från 9 till 20 personer. Dessutom har styrelsen förstärkts med två personer. Jan Dahlqvist är partner på riskkapitalbolaget Polaris Private Equity i Köpenhamn sedan 2006 och har tidigare bland annat arbetat på sjätte AP-fonden. Det andra tillskottet är Dan Mangell som är partner på Pond Design i Stockholm och tidigare varit marknadschef på Coca-Cola. Både Jan Dahlqvist och Dan Mangell har även investerat privat i Upptec som därmed får 11 delägare där samtliga är privatpersoner och de flesta operativa i bolaget. Största ägare är grundaren Pontus Hemby.

Magnus Franck utesluter inte framtida kapitaltillskott för att fortsätta expansionen. 

”Samtidigt är vi ju ett Saas-bolag där programvaran finns i molnet. Därmed kan vi hålla kostnaderna nere och fortsätta att ha Malmö som bas, även när vi ska växa internationellt.”

Upptec grundades år 2006. År 2019 omsatte bolaget 9,5 miljoner kronor och redovisade en vinst på 0,8 miljoner. Enligt Magnus Franck kommer siffrorna ligga på ”ungefär samma nivå” år 2020.


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?