”Jag är tveksam till det. Jag tycker att de aktörer som vill erbjuda elsparkcyklar ska få göra det, men låt oss ha nationella regler om vad som gäller för dem. Vad jag saknar är en lagstiftning som säger att elsparkcyklar är ett särskilt fordon och inte en cykel. Det är två olika fordon som kräver två sorters regleringar”, säger han till Di.
De avgifter som Malmö stad införde vid årsskiftet har inte förbättrat situationen. Elsparkcyklar ligger fortfarande slängda längs med trottoarer och cykelvägar. Inte heller antalet elsparkcyklar har minskat – istället har de ökat rejält. Från 1.600 till 4.800.
Malmö undersöker just nu flera former av åtgärder för att få bukt på situationen: parkeringszoner, maxtak, upphandling och no-go-zoner för att nämna några exempel. Men jobbet borde göras någon annanstans, menar Schönström.
”Regeringen måste steppa upp arbetet här - det är inte meningen att kommunerna ska hålla på med det här lapptäcket av åtgärder hela tiden. Jag tycker att de myndigheter som fått uttala sig kraftigt har underskattat den här marknaden”, säger han och fortsätter:
”Upphandling är en möjlighet. Men spontant har jag svårt att se vad det kan tillföra. Det leder bara till att regleringen hamnar på kommunen. Det är bättre att aktörer följer gemensamma regler.”
Schönström menar att mikromobilitet och delad mobilitet är här för att stanna och det är dags att ta det på allvar. Ska stora städer hänga med så krävs en modern lagstiftning. Han vill att man tydligt klargör vad som dels gäller för kommersiell uthyrning samt vad som gäller för specifika fordon.
”Är det rimligt att fordon som kör över 20 km/h får framföras på trottoaren, eller att de som gör det inte har krav på sig att ha hjälm?”, undrar han.
Oavsett vad som händer med lagstiftning kring de omdebatterade fordonen så kommer avgifterna för elscooter-operatörerna bestå – på samma sätt som en torghandlare får betala för att bedriva kommersiell verksamhet på stadens mark. Däremot skulle Schönström gärna se att Malmö fick möjlighet att gynna delningsbara fordon framför andra fordon genom att till exempel erbjuda tjänsterna bättre platser och billigare parkering.
LÄS OCKSÅ: