Annons

Malmö om elsparkcykelkaoset: ”Regeringen måste steppa upp”

Malmö var först ut i Sverige med att införa en avgift för elscooter-operatörerna. Men det har inte hjälpt. Nu vill man se tydligare regler kring elsparkcyklarna, men till skillnad från Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) tror Malmös kommunalråd Andreas Schönström (S) inte på upphandling som en lösning på problemen. 

Malmös kommunalråd Andreas Schönström (S).
Malmös kommunalråd Andreas Schönström (S).Foto:Johan Nilsson/TT

”Jag är tveksam till det. Jag tycker att de aktörer som vill erbjuda elsparkcyklar ska få göra det, men låt oss ha nationella regler om vad som gäller för dem. Vad jag saknar är en lagstiftning som säger att elsparkcyklar är ett särskilt fordon och inte en cykel. Det är två olika fordon som kräver två sorters regleringar”, säger han till Di.

De avgifter som Malmö stad införde vid årsskiftet har inte förbättrat situationen. Elsparkcyklar ligger fortfarande slängda längs med trottoarer och cykelvägar. Inte heller antalet elsparkcyklar har minskat – istället har de ökat rejält. Från 1.600 till 4.800. 

Malmö undersöker just nu flera former av åtgärder för att få bukt på situationen: parkeringszoner, maxtak, upphandling och no-go-zoner för att nämna några exempel. Men jobbet borde göras någon annanstans, menar Schönström.

”Regeringen måste steppa upp arbetet här - det är inte meningen att kommunerna ska hålla på med det här lapptäcket av åtgärder hela tiden. Jag tycker att de myndigheter som fått uttala sig kraftigt har underskattat den här marknaden”, säger han och fortsätter:

”Upphandling är en möjlighet. Men spontant har jag svårt att se vad det kan tillföra. Det leder bara till att regleringen hamnar på kommunen. Det är bättre att aktörer följer gemensamma regler.”

Schönström menar att mikromobilitet och delad mobilitet är här för att stanna och det är dags att ta det på allvar. Ska stora städer hänga med så krävs en modern lagstiftning. Han vill att man tydligt klargör vad som dels gäller för kommersiell uthyrning samt vad som gäller för specifika fordon. 

”Är det rimligt att fordon som kör över 20 km/h får framföras på trottoaren, eller att de som gör det inte har krav på sig att ha hjälm?”, undrar han.

Oavsett vad som händer med lagstiftning kring de omdebatterade fordonen så kommer avgifterna för elscooter-operatörerna bestå – på samma sätt som en torghandlare får betala för att bedriva kommersiell verksamhet på stadens mark. Däremot skulle Schönström gärna se att Malmö fick möjlighet att gynna delningsbara fordon framför andra fordon genom att till exempel erbjuda tjänsterna bättre platser och billigare parkering. 

LÄS OCKSÅ:
Riksdagsledamöter kräver lagändring kring elsparkcyklarna – ”ökat tryck”
Eneroths elscooter-känga till kommunerna: Dags att göra hemläxan 

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera