Annons

Mäklare i bråk med bostadssajten Booli

Några av landets största mäklarfirmor är trötta på att se sina annonser delas mot sin vilja på Booli, och hotar i ett gemensamt brev att vidta åtgärder. Nu svarar bostadssajten med ett klagomål till Konkurrensverket – som ska utreda huruvida firmorna hotar konkurrensen på marknaden. 

”Vi kommer inte ge oss”, säger Boolis vd Sebastian Wickert.

Sebastian Wickert, vd på Booli.
Sebastian Wickert, vd på Booli.Foto:Montage

Nio av Sveriges främsta mäklarfirmor är just nu satta under Konkurrensverkets lupp på grund av misstanke om konkurrensbegränsande samarbete. De berörda firmorna är Bjurfors, ERA, Fastighetsbyrån, Svensk Fastighetsförmedling, Skandiamäklarna, Husman Hagberg, Länsförsäkringar fastighetsförmedling, Mäklarhuset och Mäklarringen. 

”Vi har fått ett tips eller klagomål och öppnat ett ärende för att kunna ställa frågor. Utifrån de svar vi får på frågorna kommer vi att ta ställning till om vi ska öppna en prioriterad och fördjupad utredning”, säger en tjänsteman på Konkurrensverkets tips- och klagomålsfunktion. 

Bakom anmälan står den SBAB-ägda bostadssajten Booli. Plattformen fungerar, till skillnad från Hemnet, som en söktjänst och Booli tar inte betalt för annonserna. Annonserna kommer från alla aktiva mäklarhus i Sverige, och man har runt 1,6 miljoner unika besökare i månaden. 

”De hotar med att koordinerat dra tillbaka bilderna i bostadsannonserna från Booli. Vår indexering kan de inte stoppa, men bilder och varumärken är upphovsrättsskyddade”, säger Sebastian Wickert, vd på Booli. 

Bakom missnöjet hos mäklarhusen ligger enligt Booli flera olika anledningar. 

”Mäklarna vill driva trafik till sina egna plattformar. Det är också ett sätt för mäklarna att fragmentera utbudet. I dag publicerar man större delen av utbudet på förmarknaden, som man inte hittar överallt. Då blir det svårt för konsumenterna att få en helhetsbild av marknaden”, säger Sebastian Wickert.  

Det inledda ärendet ligger just nu under utredningssekretess. Myndigheten vill inte ge någon generell kommentar till möjliga åtgärder, men hänvisar till att ärenden kan skrivas av eller stängas genom åtagande och åläggande samt att det kan bli fråga om böter enligt konkurrenslagen. 

Fastighetsbyrån bekräftar att de tillsammans med andra mäklarfirmor skickat ett brev till Booli där de bland annat nämnt ett tillbakadragande av bilder från deras plattform. 

”Bakgrunden till brevet är att vi värnar om våra kunder och deras innehåll kopplat till bostadsaffären. Vi vill ha ett samarbete med Booli som är reglerat i ett avtal där vi kan påverka vilket material de publicerar och hur. Just nu spindlar de våra bostadsannonser och använder vårt innehåll i kommersiellt syfte, utan vårt medgivande. Det tycker vi strider mot flera olika lagar”, säger Johan Vesterberg, pr- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån.

Fastighetsbyrån håller således inte med Booli om kritiken om att transparensen på bostadsmarknaden skadas om annonser dras tillbaka från plattformen. 

”Syftet är inte att säga helt nej till någon typ av publicering, men att göra det på ett sätt så att vi kan påverka vårt innehåll. Vi verkar för våra kunders bästa, och vill att vi tillsammans ska få avgöra var innehållet publiceras och hur det görs”, säger Johan Vesterberg.  

Sebastian Wickert är optimistisk och hänvisar till ett liknande fall i Danmark, avgjort 2016. Då krävdes flera mäklarkedjor på miljonböter efter att ha bojkottat bostadsportalen Boliga. 

”Vi tycker att det är superviktigt och kommer fortsätta att kämpa för en transparent och öppen marknad. Därför kommer vi inte att ge oss”, säger Sebastian Wickert. 

Läs mer: Rusning till bolåneutmanarna – fler vill binda lånen 

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake och Streamlit flyttar gränserna inom data

Snowflake har i många år arbetat för att bli den naturliga plattformen för organisationers data, med ambitionen att vara en möjliggörare både internt och externt. Nu stärker det välkända bolaget sitt erbjudande ytterligare genom ett förvärv av innovativa Streamlit.

– Detta underlättar kraftigt för våra användare att bygga datadrivna applikationer direkt i vår plattform, utan extra infrastruktur, förklarar Mats Stellwall, Snowflake.

Förvärvet är resultatet av ett internt Snowflake-hackathon under 2021, där flera team oberoende av varandra använde Streamlit för att skapa interaktiva webapplikationer med data från Snowflake, med några få rader Pythonkod. Detta blev startskottet till en dialog mellan de två bolagen, där det snabbt stod klart att deras respektive visioner stämde väl överens. 

– Streamlit har länge varit ett populärt appramverk i Python för utvecklare världen över och nu kan vi med gemensamma krafter föra demokratiseringen av data ytterligare ett steg framåt. Kombinationen av Streamlits användarvänlighet, flexibilitet och open source-community och Snowflakes skalbarhet, omfång av data samt governance tror vi kommer att möjliggöra helt nya typer av datadrivna applikationer, säger Mats, som är Principal Sales Engineer hos Snowflake. 

Ger ett stort mervärde

Förvärvet syftar till att skapa nya möjligheter inom Data Science och utveckling av datadrivna applikationer. För Snowflakes kunder innebär det en mängd positiva förbättringar; hittills har det krävts tillgång till ett full-stack-team för att bygga applikationer mot Snowflake. Med Streamlit kommer utvecklare, data scientists och machine learning engineers ha möjligheten att bygga applikationer direkt i Snowflake. Mats tvekar att använda begreppet one-stop-shop, men menar att det ändå är en träffande beskrivning.

– Vi har sett att kunderna använder Snowflake för att hämta, samla och tillgängliggöra data. Det har varit användarvänligt, med bra prestanda, men så fort de ska bygga applikationer, även de enklaste, har de behövt sätta upp separat infrastruktur. Då adderas ett lager av komplexitet – det blir exempelvis genast svårare att skala projektet. Nu gör vi tvärtom – vi flyttar applikationerna till datan istället för tvärtom. Därmed får användarna ett mervärde i och med att vår plattform kommer att kunna hantera både applikationen och datan, med prestanda och skalbarhet. 

Möjliggör ökad innovationstakt

En avsevärd fördel som Mats betonar med föreningen Snowflake och Streamlit är möjligheten till ökad innovationskraft och -takt. Att sätta ihop en prototyp eller bygga en simpel applikation för att testa sina möjligheter blir både snabbare och enklare. 

– Det blir enklare att gå från tanke till handling – och idé till marknad – tack vare ett mer agilt arbetssätt. Användarna slipper etablera extra infrastruktur och behöver inte oroa sig över säkerheten – allt är redan integrerat hos Snowflake. Det blir tryggare och smidigare, vilket gör att man vågar experimentera eftersom insatserna inte är lika höga. 

Integration pågår

Just nu jobbar man med integrationen av Streamlit i Snowflake med ambitionen att snart kunna visa mer hur detta kommer att se ut för användare av Snowflake. Mats ser redan en enorm potential med de nya tillämpningarna.

– Vi vet ännu inte vad användarna kommer att skapa eller vilka möjligheter som kommer att uppstå, men avsikten är att möjliggöra att monetisera inte bara data utan även datadrivna applikationer genom Snowflake Marketplace. Vi kommer att presentera en hel del nyheter på vår årliga Snowday – idag, 7 november. Jag hoppas vi kommer att träffa många både nya och existerande kunder där, avslutar Mats.  

Läs mer om Snowflake Snowday här   

Läs mer om Snowflakes förvärv av Streamlit här  

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera