1515

Mäklare ger köpare tillgång till lägenheter som inte är till salu

Den digitala fastighetsmäklaren Blok vill frigöra fler objekt till bostadsmarknaden. Bolaget rullar därför ut en tjänst i Stockholm där spekulanter kan välja även bland bostäder som inte är till salu.

Genom Bloks nya tjänst kan användare göra skräddarsydda lägenhetssökningar utifrån önskemål som område, storlek och våningsplan
Genom Bloks nya tjänst kan användare göra skräddarsydda lägenhetssökningar utifrån önskemål som område, storlek och våningsplanFoto:Fredrik Sandberg/TT

Stockholm har ungefär 450 000 bostadsrätter, men oftast finns bara en till två procent av dem ute för försäljning vid en given tidpunkt, enligt Blok. Samtidigt kommer vissa objekt aldrig ut på den öppna marknaden. Med hjälp av helt ny teknik kan användare av Bloks nya tjänst Scout nu välja bland alla bostadsrätter i Stockholm, oavsett om de för närvarande är ute till försäljning eller inte. 

”Genom att ge våra användare tillgång till alla bostadsrätter förbättras möjligheterna för att hitta precis rätt i det som ofta är livets största affär”, säger Karin Hamberg, vd på Blok.

Det finländska teknikbolaget lanserade sin digitala fastighetsmäklartjänst i Sverige i november 2019 och tog några månader senare in 3,5 miljoner euro, ungefär 37 miljoner kronor, med målsättningen att expandera internationellt till 20 marknader innan 2025. 

Genom algoritmbaserade värderingar, digitala signeringar och virtuella visningar har företaget förmedlat fastigheter i Finland och i Sverige till ett värde om en halv miljard euro, eller 5,3 miljarder kronor, sedan starten 2017.

Läs mer: Digital bostadsmäklare i Norden tar in miljoner för internationell expansion

Syftet med Bloks nya tjänst är att bredda urvalet för att de som ska köpa lägenhet ska få bättre förutsättningar. Enligt bolaget ska processen också spara såväl säljare som köpare tid.

”Användaren slipper såväl tidskrävande visningar som stressiga budgivningar, samtidigt som det ökar möjligheten att hitta helt rätt bostad”, säger Karin Hamberg.

Scouts nya teknik låter användaren göra skräddarsydda sökningar utifrån specifika önskemål, som exempelvis område, storlek, våningsplan och byggnadsår. När sökningen tagit fram objekt som stämmer med köparens önskemål fungerar Scout som en köptjänst och Bloks mäklare tar då kontakt med det ägarna av de bostadsrätter som matchar sökningen, för att undersöka om de är intresserade av att sälja till det pris köparen angivit. Om både köparen och säljarens önskemål uppnås erbjuds bostaden via en digital budgivning mellan de två parterna på Bloks plattform. 

Bloks försäljningsprocess innefattar sedan tidigare bland annat digitala signeringar, virtuella visningar och automatiserade värderingar genom algoritmer.

De senaste decennierna har stockholmare vant sig vid mestadels stigande priser på villor och bostadsrätter. Enligt Mäklarstatistik har snittpriset för en kvadratmeter nästan fördubblats de senaste tio åren och mellan 1996 och 2007 ökade priset med hela 375 procent. En av de främsta anledningarna till prisökningen är det låga utbudet i förhållande till efterfrågan, vilket delvis kan förklaras av den låga rörligheten på marknaden.

Läs mer: Digital fastighetsmäklare från Finland ska sälja svenskarnas bostäder

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?