Annons

Mag köper frågesportsappen Primetime – aktien rusar

Det börsnoterade spelbolaget Mag Interactive köper frågesportsappen Primetime. Vid full betalning uppgår köpesumman till 100 miljoner kronor. Aktien rusar på beskedet.

Daniel Hasselberg, vd på Mag Interactive, och Daniel Weilar, styrelseordförande på Sventertainment med frågesportsappen Primetime.
Daniel Hasselberg, vd på Mag Interactive, och Daniel Weilar, styrelseordförande på Sventertainment med frågesportsappen Primetime.

Mag Interactive förvärvar svenska Sventertainment, som utvecklar frågesportsappen Primetime.

Köpeskillingen uppgår till 20 miljoner kronor, ihop med en prestationsbaserad tilläggsköpeskilling motsvarande högst 80 miljoner kronor. Betalningen sker kontant och finansieras genom existerande likvida medel, enligt ett pressmeddelande.  

Primetime sänder livequiz sju dagar i veckan. Programledarna kan vara kändisar som Rebecca & Fiona, Agneta Sjödin eller Peter Jihde, som i regel är med för att marknadsföra något av sina egna projekt.

Di Digital har tidigare rapporterat att Primetime tog in externt kapital för att växa snabbare i juni 2019. Det rörde sig om 15 miljoner kronor i en affär som värderar hela Primetime, inklusive de nya pengarna, till 75 miljoner kronor.

Vi älskar frågesport och kunskapsbaserade spel.

Enligt Mag passar Primetimes verksamhet in i bolagets katalog av triviaspel, inte minst Nya Quizkampen.

”Vi vill skapa synergier mellan Primetime och Mag genom att integrera livesändningar i Nya Quizkampen, som numera innehåller dagliga torneringar. Detta är nästa steg på vägen mot att bli världsledande inom trivia. Vi erbjuder genom liveläget något helt nytt och spännande” säger Daniel Hasselberg, vd på Mag Interactive till Di Digital.

Primetimes affärsmodell, byggd på sponsorfinansiering, innebär även en möjlighet att öka den genomsnittliga intäkten per daglig aktiv användare i Nya Quizkampen, enligt vd:n.

Han säger sig vara imponerad av att Primetime på egen hand byggt upp en bas på närmare hundra tusen dagligt aktiva spelare. 

Primetime förblir en fristående produkt på de nordiska marknaderna och samarbetet mellan bolagen kommer främst att fokuseras kring integrationen av livesändningar i Nya Quizkampen, enligt pressmeddelandet. Även Sventertainment ska fortsätta agera som ett självständigt bolag med nuvarande ledning.

”Vi älskar frågesport och kunskapsbaserade spel, och därför känns det helt naturligt för oss och även en fantastisk match ur bolagssynpunkt i den nya ägaren Mag,” säger Daniel Weilar, styrelseordförande på Sventertainment, i ett uttalande.

Mag säger sig räkna med ökade intäkter främst genom att kombinera Primetimes livestreamade triviainnehåll med Mags stora publik i Quizkampen-spelen.

Primetime släpptes i Sverige 2018 och har sedan dess expanderat till Norge, Danmark och Finland. Sventertainment uppges ha omsatt drygt 9 miljoner kronor under det första halvåret 2020 med ett resultat före skatt på 1,3 Mkr.

Mag Interactive noterades på Nasdaq Stockholm i slutet av 2017 och har ett börsvärde på drygt en halv miljard kronor. Bolaget är förknippat med quiz- och ordspel för mobilen som Ruzzle, Quizkampen och Wordbrain. Aktien föll brant det första året, men har repat sig något sedan dess, med en uppgång på närmare 40 procent i år. Ett par timmar efter börsens öppning hade Mags aktiekurs stigit med drygt 9 procent. Följ kursen här

Läs mer: Mag Interactive lanserar Quizkampen globalt – aktien stiger 

”För två år sedan var utvecklingen platt och vi släppte inga nya spel. Men i år har vi vuxit med mellan 20-30 procent per kvartal på årsbasis och lanserat två spel, Nya Quizkampen och Wordzee. Vi räknar med att fortsätta växa och har varit lönsamma på EBITDA-nivå under första halvåret”, säger Mags vd Daniel Hasselberg.

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera