1515

MAG Interactive till börsen – värderas till drygt en miljard

Spelutvecklaren Mag Interactive, känt för mobilspel som Ruzzle och Wordbrain, noteras på Nasdaq First North innan årsskiftet. Värderingen uppges uppgå till drygt en miljard kronor, inklusive pengarna som tas in i nyemissionen. 

Daniel Hasselberg, vd och medgrundare av Mag Interactive.
Daniel Hasselberg, vd och medgrundare av Mag Interactive.Foto:Jesper Frisk

Spelutvecklaren Mag Interactive ska noteras på Nasdaq First North Premier innan årsskiftet. Det framgår av ett pressmeddelande. 

Fondförvaltarna Didner & Gerge, Handelsbanken Fonder, Ram One, Chalex och Swedbank Robur Fonder har åtagit sig att teckna aktier motsvarande ett totalt 230 miljoner kronor baserat på en teckningskurs på 44 kronor per aktie. 

Börsnoteringen blir en viktig milstolpe för oss.

Antalet nya aktier som ges ut förväntas uppgå till 4,5 miljoner. Vidare förväntas vissa av bolagets nuvarande aktieägare sälja omkring 6,8 miljoner aktier. Det innebär att drygt 13 miljoner aktier kommer ut på marknaden till ett värde på 574 miljoner kronor.

Bolagets totala värde framgår inte av pressmeddelandet. Men enligt Di Digitals källor uppgår värderingen till drygt en miljard kronor, om man räknar in pengarna som tas in i nyemissionen. 

”Mer information kommer i prospektet inom kort. Vi siktar på en notering innan årsskiftet”, säger Daniel Hasselberg, vd och medgrundare av Mag Interactive (NTL).

Noteringen är jackpott för honom och de övriga grundarna Fredrik Stenh, Anders Larsson, Johan Persson, Roger Skagervall och Kaj Nygren. Även tidigare investeraren Nokia Growth Partners kan casha in. 

Daniel Hasselberg framhåller att bolaget kommit långt sedan lanseringen av Ruzzle under 2012, men att man fortfarande är i början på sin resa.

Vi blir ett av världens största spelbolag inom ordspel och frågesport.

”Börsnoteringen blir en viktig milstolpe för oss. Utöver att vi får en diversifierad ägarbas så kommer börsnoteringen att främja kännedomen om Mag Interactive. Vi är övertygade att detta kommer att vara positivt för vår tillväxtresa,” säger han.

I oktober stod det klart att Mag Interactive förvärvat FEO Media, bolaget bakom appen Quizkampen, för en hemlig summa.

”Vi blir ett av världens största spelbolag inom ordspel och frågesport”, säger vd Daniel Hasselberg då.

Läs mer: Ruzzle-utvecklaren Mag köper Quizkampens FEO Media 

Affären visade sig senare i huvudsak vara finansierad av Swedbank Robur. De gick in med 80 miljoner kronor, merparten av köpeskillingen, enligt uppgifter till Di Digital.

Läs mer: Swedbank Robur finansierade Mags förvärv – vill börsnotera bolaget

Mag Interactives nuvarande portfölj består av fem ordspel, ett pusselspel och fyra frågesportspel. Nio av de tio spelen har laddats ned över en miljon gånger vardera.

Totalt har bolagets spel laddats ned över 200 miljoner gånger, om man räknar in nedladdningarna från FEO Medias spel. Mag når idag 3,2 miljoner dagliga aktiva användare. 

Sedan räkenskapsåret 2014/2015 har nettoomsättningen vuxit med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 48 procent. Under räkenskapsåret 2016/2017 omsatte Mag 335 miljoner kronor. Rörelseresultat (EBITDA) låg på 58 miljoner kronor. 

Bolaget har huvudkontor i Stockholm och hade 57 medarbetare den sista augusti i år. I samband med förvärvet av FEO Media ökade antalet anställda med omkring 50.

Läs mer: Quizkampen-grundaren om försäljningen: ”Vi ville olika saker” 

 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?