1515

M-förslag: Slopa skatten för småskaliga delningstjänster

Moderaterna går delningsbolagen till mötes. Den som hyr ut sin bil eller andra ägodelar för under 30 000 kronor per år ska slippa skatt, enligt ett färskt förslag.

Moderaternas Maria Malmer Stenergard (tv) och Jessica Rosencrantz.
Moderaternas Maria Malmer Stenergard (tv) och Jessica Rosencrantz.Bild:Sven Carlsson

Den svenska delningsekonomin rymmer dussintals startupbolag och många fler användare som delar tjänster på olika plattformar. Reglerna är dock ganska oklara och saker som skattefiffel verkar förekomma flitigt.

I fallen Airbnb och den numera nedlagda taxitjänsten Uber Pop tar många betalt svart, vilket Di Digital har rapporterat om återkommande.

Läs mer: Svenska Uber-förare åker dit i skattegranskning

Samtidigt växer efterfrågan för tjänster som underlättar samåkning och andra sätt att gemensamt utnyttja varandras ägodelar.

Nyligen kom regeringens utredare fram till att svenska myndigheter behöver följa utvecklingen inom delningsekonomin närmre och bistå allmänheten med information om vad som gäller.

Delningsbolagen vill gå längre än så. Flera av dem talar om att den som hyr ut sina ägodelar borde slippa att betala skatt upp till ett visst belopp.

Nu går Moderaterna dem till mötes.

”Delningsekonomin har stor potential för att tjänster ska kunna växa till där det kanske inte krävs jättemycket förkunskap och är lätt att komma in och börja jobba”, säger Maria Malmer Stenergard (M), skattepolitisk talesperson.

Moderaterna vill bland annat:

  • Att personer som till exempel hyr ut sin bil eller andra ägodelar inte ska behöva skatta på inkomsterna så länge inte överstiger 30 000 kronor. (Det är dock lägre än den gräns på 50 000 kronor som flera delningsbolag har yrkat för i ett debattinlägg.)
  • Att bolag inom delningsekonomin ska få en lägre skattesats på inkomster i näringsverksamhet så länge de inte överstiger 200 000 kr.
  • Ge Statistiska centralbyrån (SCB) i uppdrag att inkludera delningsekonomin i BNP-måttet.

Moderaterna vill också genomlysa varje bransch för att se om regleringen kan anpassas efter ett ”digitaliserat och delande samhälle”, skriver partiet.

Läs mer: Ny rapport: Så fuskar svenskarna med Airbnb-skatten

Däremot vill man inte att bolagen ska rapportera sina intäkter till Skatteverket, vilket myndigheten själv efterfrågat efter omfattande skattefiffel med Airbnb och Uber. Det ska i stället vara upp till bolagen om de vill ansöka om licens hos Skatteverket och därmed rapportera direkt, enligt Moderaternas förslag.

”Använder jag en licensierad plattform vet jag att den ansvarar för antingen rapportering av inkomstuppgifter eller direkta inbetalningar till Skatteverket”, säger Jessica Rosencrantz (M), Moderaternas trafikpolitiska talesperson, om förslaget.

Lagar och regler ska följas och skatter betalas

Vissa delningstjänster står utanför lagboken helt och hållet. I höstas hade 60 Uber Pop-förare dömts i tingsrätten och en förare som använt transportappen Heetch för att hitta passagerare utreds av polisen.

”Det enklaste att konstatera är att lagar och regler ska följas och skatter ska betalas. Men därutöver kan vi fundera på hur regelverken ska se ut”‚ säger Jessica Rosencrantz.

Läs mer: Debatt: "Regelverket för delningsekonomin släpar efter"

Den senaste tiden har Moderaterna tappat väsentligt i en rad opinionsundersökningar. Senast på onsdagen kom en Novus-undersökning som angav att partiet hade backat 6 procentenheter sedan i januari, då partiet uppgav sig vara redo att förhandla med Sverigedemokraterna i enskilda frågor.

Är det lönt att lägga kraft på de här frågorna när opinionsläget ser ut som det gör?

”Det är inte opinionsmätningar som styr vår politikutveckling. Det är otroligt viktigt att vi hela tiden svarar mot de utmaningar som samhället har. Här ser vi att det finns mycket regelkrångel och det är alldeles för dyrt att driva företag i Sverige. Det blir tydligt i delningsekonomin. Och då måste vi ha svaren på det”‚ säger Maria Malmer Stenergard.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?