1515

M-förslag: Slopa skatten för småskaliga delningstjänster

Moderaterna går delningsbolagen till mötes. Den som hyr ut sin bil eller andra ägodelar för under 30 000 kronor per år ska slippa skatt, enligt ett färskt förslag.

Moderaternas Maria Malmer Stenergard (tv) och Jessica Rosencrantz.
Moderaternas Maria Malmer Stenergard (tv) och Jessica Rosencrantz.Bild:Sven Carlsson

Den svenska delningsekonomin rymmer dussintals startupbolag och många fler användare som delar tjänster på olika plattformar. Reglerna är dock ganska oklara och saker som skattefiffel verkar förekomma flitigt.

I fallen Airbnb och den numera nedlagda taxitjänsten Uber Pop tar många betalt svart, vilket Di Digital har rapporterat om återkommande.

Läs mer: Svenska Uber-förare åker dit i skattegranskning

Samtidigt växer efterfrågan för tjänster som underlättar samåkning och andra sätt att gemensamt utnyttja varandras ägodelar.

Nyligen kom regeringens utredare fram till att svenska myndigheter behöver följa utvecklingen inom delningsekonomin närmre och bistå allmänheten med information om vad som gäller.

Delningsbolagen vill gå längre än så. Flera av dem talar om att den som hyr ut sina ägodelar borde slippa att betala skatt upp till ett visst belopp.

Nu går Moderaterna dem till mötes.

”Delningsekonomin har stor potential för att tjänster ska kunna växa till där det kanske inte krävs jättemycket förkunskap och är lätt att komma in och börja jobba”, säger Maria Malmer Stenergard (M), skattepolitisk talesperson.

Moderaterna vill bland annat:

  • Att personer som till exempel hyr ut sin bil eller andra ägodelar inte ska behöva skatta på inkomsterna så länge inte överstiger 30 000 kronor. (Det är dock lägre än den gräns på 50 000 kronor som flera delningsbolag har yrkat för i ett debattinlägg.)
  • Att bolag inom delningsekonomin ska få en lägre skattesats på inkomster i näringsverksamhet så länge de inte överstiger 200 000 kr.
  • Ge Statistiska centralbyrån (SCB) i uppdrag att inkludera delningsekonomin i BNP-måttet.

Moderaterna vill också genomlysa varje bransch för att se om regleringen kan anpassas efter ett ”digitaliserat och delande samhälle”, skriver partiet.

Läs mer: Ny rapport: Så fuskar svenskarna med Airbnb-skatten

Däremot vill man inte att bolagen ska rapportera sina intäkter till Skatteverket, vilket myndigheten själv efterfrågat efter omfattande skattefiffel med Airbnb och Uber. Det ska i stället vara upp till bolagen om de vill ansöka om licens hos Skatteverket och därmed rapportera direkt, enligt Moderaternas förslag.

”Använder jag en licensierad plattform vet jag att den ansvarar för antingen rapportering av inkomstuppgifter eller direkta inbetalningar till Skatteverket”, säger Jessica Rosencrantz (M), Moderaternas trafikpolitiska talesperson, om förslaget.

Lagar och regler ska följas och skatter betalas

Vissa delningstjänster står utanför lagboken helt och hållet. I höstas hade 60 Uber Pop-förare dömts i tingsrätten och en förare som använt transportappen Heetch för att hitta passagerare utreds av polisen.

”Det enklaste att konstatera är att lagar och regler ska följas och skatter ska betalas. Men därutöver kan vi fundera på hur regelverken ska se ut”‚ säger Jessica Rosencrantz.

Läs mer: Debatt: "Regelverket för delningsekonomin släpar efter"

Den senaste tiden har Moderaterna tappat väsentligt i en rad opinionsundersökningar. Senast på onsdagen kom en Novus-undersökning som angav att partiet hade backat 6 procentenheter sedan i januari, då partiet uppgav sig vara redo att förhandla med Sverigedemokraterna i enskilda frågor.

Är det lönt att lägga kraft på de här frågorna när opinionsläget ser ut som det gör?

”Det är inte opinionsmätningar som styr vår politikutveckling. Det är otroligt viktigt att vi hela tiden svarar mot de utmaningar som samhället har. Här ser vi att det finns mycket regelkrångel och det är alldeles för dyrt att driva företag i Sverige. Det blir tydligt i delningsekonomin. Och då måste vi ha svaren på det”‚ säger Maria Malmer Stenergard.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?