1515
Annons

Lyxmärket Hermès stämmer skapare av kryptoväskor

Mason Rothschilds ”Metabirkins” är något så nytt som virtuella kopior av lyxvarumärket Hermès väskor.

Men är det att betrakta som kopior när de avbildas i metaversum?

Aktörerna i rättsprocessen kan komma att sätta prejudikat som blir synnerligen viktiga när världen övergår till Web 3.0.

Hermès väskmodell Birkin är i den fysiska världen en hett eftertraktad lyxprodukt. Nu har digitala konstverk baserade på den ikoniska väskan sålts för närmare 10 miljoner kronor.
Hermès väskmodell Birkin är i den fysiska världen en hett eftertraktad lyxprodukt. Nu har digitala konstverk baserade på den ikoniska väskan sålts för närmare 10 miljoner kronor.

Om vi bortser från ovan nämnda buzzwords en stund och istället frågar oss varför Hermès – ett av världens mest kända varumärken – bryr sig om att en ung konstnär gör luddiga renderingar av deras väskor och säljer digitalt?

Det enkla svaret är att väskorna bär namnet Birkin, en åtråvärd värumärkesskyddad modell från Hermès, som Mason Rothschild nu tjänat rejält med pengar på.

Amerikanen genererade 100 versioner av digitala Birkinväskor och sålde som NFT:s – non-fungible tokens – för 322 dollar styck, med en 7,5 procent kommission på all vidareförsäljning, för evigt.

Förutom de 32.200 dollar han initialt tjänade, motsvarande 290.000 kronor, så uppges hela samlingen i dag vara värd 1,2 miljoner dollar, eller 10 miljoner kronor, vilket skulle innebär att konstnären redan nu kammat hem 750 000 kronor. Och med tanke på att det bara var en månad sedan han skapade väskorna och värdet redan skjutit i höjden finns lite som pekar på att NFT-väskornas rykte och värde skulle försämras med åren.

Däri ligger också det lite mer utvecklade svaret på varför Hermès förmodligen vill driva rättsprocessen så långt det går.

Till vänster, Hermès karaktäristiska orangea lådor i vilka deras produkter levereras. Till höger sex av de totalt 100 bilderna som sålts digitalt.
Till vänster, Hermès karaktäristiska orangea lådor i vilka deras produkter levereras. Till höger sex av de totalt 100 bilderna som sålts digitalt.

Om framtida digitala verk kommer att bli lika viktiga – eller viktigare – som fysiska kollektioner av till exempel väskor, kommer varumärken som i dag äger dessa fysiska varumärkespatent förstås också vilja äga dem digitalt.

Sportmodejätten Nike har kommit betydligt längre och till exempel köpt upp den virtuella skotillverkaren RTFKT och uppges dessutom sökt specifika patent för virtuella skor.

Modejätten Gucci har å sin sida samarbetet med spelet Roblox för att sälja en digital väska, dock inte som en NFT utan det som i spelvärlden benämns som ”skins”. Skillnaden är att de inte lagras i en blockkedja.

Mason Rothschild har för avsikt att trotsa stämningen från Hermès, eftersom han menar att han har en ”grundlagsskyddad rättighet att skapa konst”. Han menar också att använda varumärkesnamnet ”Birkin” i sin samling ”Metabirkin” bara är ett sätt att vara transparent mot köpare kring vilken produkt som är förlagan till hans verk.

”Precis på samma sätt som att Andy Warhol kunde använda Campbells sopp-burkar för att göra sin konst”, skriver Mason Rothschild i ett öppet brev.

Han konstaterar i en videointervju som publicerats av Yahoo Finance att han själv nu också blivit plagierat och att hans avbilder av luddiga väskor nu finns som kopior på digitala handelsplatser.

Vad som är digital konst och vad som är en digital handelsvara – och vilka patent från den fysiska världen som ska gälla i ett metaversum – har alla förutsättningar att bli en utdragen rättsprocess.

 


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?