1515
Annons

Lyx-miljardären hyllar svensk klimatteknik

Skarpare klimatpolitik och näringslivets gröna omställning bäddar för framgång för svenska Seenthis som nu prisas av lyxgiganten Bernard Arnaults LVMH för sin innovativa metod. Genom att effektivisera data minskar de klimatavtrycket vid uppladdning av digitala annonser. 

Seenthis vd Jesper Benon
Seenthis vd Jesper Benon
Bernard Arnault
Bernard ArnaultFoto:Christophe Morin

Under torsdagen den 16 juni presenterade lyxvarujätten LVMH vinnarna av sitt Innovation Award på ett av Europas största startup och tech-event, Viva Technology Show. Av 950 bidrag från 75 olika länder med 21 finalister i sluttampen var det till sist marknadsföringsteknikbolaget Seenthis, som kammade hem vinsten i kategorin ”Media & brand awarness”. Urvalskommittén motiverade vinsten med bland annat företagets inspirerande och icke påträngande digitala reklam. 

”Vinsten innebär att arbetet med LVMH kommer bli ännu tätare framöver”, säger Seenthis vd Jesper Benon. 

Vinnarna fick motta priset av LVMH:s egen huvudägare Bernard Arnault som rankas till tredje rikast i världen med en förmögenhet på 131 miljarder dollar, enligt Bloombergs index. I LVMH-koncernen ingår starka varumärken som Moët et Chandon och Louis Vuitton.

”Finalisterna i 2022 Innovation Award kommer ge oss förmågan att ge näring åt mötet mellan lyx och teknik när deras entreprenörsanda förenas och inspirerar vår egen”, skriver modejätten i LVMH:S pressmeddelande. 

”Internet är en förorenare i paritet med flygindustrin.”

Förutom företagets nytänkande och diskreta innehåll så effektiviserar Seenthis uppladdningen av digitala annonser som i sin tur minskar kundernas dataöverföring och därmed koldioxidutsläpp. 

”Om man inte låter annonserna ligga och vänta på att användaren ska skrolla igenom sidan, utan laddar upp data när det behövs så kan man spara energi. Det är väldigt viktigt då internet är en förorenare i paritet med flygindustrin”, säger Jesper Benon. 

Efter starten 2017 har företaget växt sig starkt tack vare bland annat ängelinvesterare och Altors portföljbolag QNTM Group. Under åren har Seenthis arbetat med kunder som Klarna, Barilla, Wall Street Journal och SEB. 

Totalt har företaget över 100 anställda utspridda i Stockholm, Oslo, London, New York, Singapore, Köpenhamn och Paris. På gruppnivå omsatte de 100 miljoner kronor som innebar en ökning med 100 procent under 2021.  

Prognosen ser ljus ut enligt Jesper Benon. Samtidigt menar han att vad som helst kan hända med tanke på hur läget i världen ser ut just nu. 

”Räntorna är på väg upp och det är krig i Europa. Men vi tror på fortsätt hög tillväxt.” 

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

E-handlare överrumplade av inflationen

Sveriges e-handlare fortsätter kämpa mot energipriser, krig och inflation. Och nästan en tredjedel av de tillfrågade har påverkats mer än vad de kunde förutse, enligt Pricerunners e-handlarindex för det andra kvartalet.

Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos Pricerunner: ”Omvärldssituationen slår såklart olika hårt mot olika segment.”
Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos Pricerunner: ”Omvärldssituationen slår såklart olika hårt mot olika segment.”

Pricerunners e-handlarindex drog igång 2018, och tar varje kvartal tempen på e-handeln. Efter ett strålande 2020 sjönk humöret, drabbat av ett osäkert pandemiläge, komponentbrist och logistikkaos. Under det fjärde kvartalet för 2021 gick index för första gången under 60, och när pandemin ersattes av kriget i Ukraina landade första kvartalet för 2022 på rekordlåga 52,15. Under det andra kvartalet vänder index försiktigt uppåt – till 52,77.

Av de 77 tillfrågade aktörerna svarar 8 procent att de var väl förberedda på hur verksamheten skulle påverkas av marknadssituationen. En tredjedel säger att de påverkats mer än vad de kunnat förutse, och en fjärdedel säger att även om de var beredda har de inte kunnat korrigera sin verksamhet i den utsträckning de hade velat.

Över 60 procent av e-handlarna har drabbats av ökade utgifter under andra kvartalet, och nästan hälften upplever en minskad försäljning på grund av inflationen. Över hälften av de svarande har även tvingats höja priserna på sina produkter.

”Omvärldssituationen slår såklart olika hårt mot olika segment. Hemelektronik och teknik, som redan drabbats av komponentbrist till följd av pandemin, kan till exempel framöver påverkas av osämja mellan Kina och USA. Majoriteten av halvledare, som behövs i produktionen av prylar som spelkonsoler, diskmaskiner eller mobiltelefoner, tillverkas nämligen i Taiwan” kommenterar Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos Pricerunner.

40 procent av de tillfrågande upplever dyrare fraktkostnader till följd av ökade energipriser. 

”Det är många aspekter som spelar in. Utöver de ökande energipriserna som påverkar fraktkostnaderna, har man fått se över alternativa rutter då många många tågtransporter från Asien genom Ryssland. Det har lett till att man nu istället fått överväga långsammare båttransport eller dyrare frakt med flyg” fortsätter Evelina Galli.

Det märks även att konsumenterna håller hårdare i plånboken, en tredjedel av e-handlarna menar att det genomsnittliga beloppet per order har minskat under andra kvartalet 2022, jämfört med motsvarande period i fjol.

Men Pricerunners topplista för sommarens populäraste produkter är lik fjolårets. Dock hamnar skönhetsprodukter och hemelektronik högre upp på listan, medan luftkylare och pooler uteblir.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera