1515

Lunds universitet investerar i digitalt byggbolag

Helsingborgsbolaget Fieldly tar in 3,2 miljoner kronor i nytt kapital. Bolagets digitala projekthanteringsverktyg ska nu förberedas för en större expansion i Europa.

Sven Paulin från Fieldly prisades nyligen på Di Startup Tour, nu får bolaget in nytt kapital.
Sven Paulin från Fieldly prisades nyligen på Di Startup Tour, nu får bolaget in nytt kapital.

Det är affärsängeln Lars Dahlén som tillsammans med Lunds universitets holdingbolag, LU Holding AB, går in med nya miljoner i Fieldly (NTL). 

"Fieldly visar gång på gång att de är något riktigt stort på spåret. De har ett skalbart system som löser ett riktigt problem på en enorm global marknad. För mig känns det inspirerande att få vara med och bidra till byggsektorns digitala paradigmskifte och förbereda Fieldly för en ledande position i densamma”, säger Lars Dahlén som står för den största delen av kapitaltillskottet.

Pengarna ska användas till att förbereda en kommande Europaexpansion.

"Just nu förbereder vi produkten för den europeiska marknaden, men vi optimerar även våra interna strukturer för att möjliggöra en fortsatt snabb tillväxt”, säger Sven Paulin, marknadschef på Fieldly.

Läs mer: Utmanarna vill damma av byggbranschen

Helsingborgsbolaget, som grundades av Daniel Krusenstråhle 2013, har tagit fram ett projekthanteringssystem som ska underlätta kommunikationen mellan byggbolagens kontor och de anställda ute på byggarbetsplatserna. Tidrapportering, materialåtgång och körningar rapporteras digitalt i ett sammanhållet system i stället för med papper och penna, pärmar och mejl. Målet är att blir ett standardverktyg för byggbranschen.

”Produktmässigt har vi gått från att lösa det lilla bolagets problem till att också lösa de stora bolagens problem. Vi har breddat produkten och förbereder oss för vår Europaexpansion”, sade Sven Paulin till Di Digital i samband med att Fieldly vann delfinalen av Di Digital Startup Tour i Malmö. 

I juli 2015 rapporterade Di Digital att Fieldly tagit in 5,3 miljoner kronor från affärsängeln Lars Dahlén och för knappt ett år sedan kunde Di Digital berätta att bolaget förberedde en finansieringsrunda på mellan 30 och 50 Mkr.

"För oss är det viktigt att göra rätt sak i rätt tid och i rätt ordning. Vi har ett par ytterligare parametrar vi vill ha på plats innan vi tar nästa stora steg – en större Europaexpansion. Och det är först då som en större runda med expansionskapital fyller sitt syfte”, säger Sven Paulin. 

Läs mer: Fieldly prisades på Startup Tour i Malmö 

Fieldly har precis nått 10 000 registrerade användare och Sven Paulin säger att 2016 har varit ett bra år.

”Omsättningsmässigt har vi haft en mycket god tillväxt jämfört med 2015. Under 2016 har vi verkligen bevisat vår produkt på den svenska marknaden. Vi ser otroliga tids- och kostnadsbesparingar hos våra kunder där systemet halverar administrationstiden för kontoret och besparar hantverkaren och underentreprenören på fält minst 1 timme per person och dag.


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?