1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Lundabolag tar in 40 miljoner - växer med ny teknik för strömsnåla kretsar

Lundaföretaget Xenergic har utvecklat en teknik för små och energisnåla minnen för integrerade kretsar. Nu tar man in 40 miljoner kronor i en nyemission. 

Pengarna ska förstärka bolagets försäljnings- och leveranskapacitet säger medgrundaren och styrelseordföranden Anders Berglund.

Babak Mohammadi, vd för Xenergic som utvecklar energisnåla minnen.
Babak Mohammadi, vd för Xenergic som utvecklar energisnåla minnen.Foto:Kasper Dalkarl

Lundabaserade Xenergic tar in 40 miljoner kronor från såväl befintliga ägare som nya investerare. Bland dem finns Almi men i övrigt är det inte offentligt vilka investerarna är.

”Men en av de nya är ett investmentbolag som tog cirka en fjärdedel av rundan”, säger Anders Berglund, styrelseordförande i Xenergic och en av fyra grundare.

De övriga grundarna är Babak Mohammadi, bolagets vd och forskaren bakom tekniken, Lunds universitets holdingbolag LU Holding och Joachim Rodrigues, lektor i integrerade elektroniksystem på Lunds universitet. De fyra grundarna äger efter den senaste investeringsrundan tillsammans cirka hälften av bolaget, enligt Anders Berglund.

Xenergics teknik handlar enkelt uttryckt om att minska strömförbrukningen hos det arbetsminne, eller cache-minne, som finns i integrerade kretsar av olika slag. Anders Berglund säger att teknikutvecklingen med sakernas internet (internet of things eller IoT) och artificiell intelligens, ai, kräver allt mer minne, med högre bandbredd i mindre format.

”Cacheminnet drar mer än hälften av strömförbrukningen i en krets. Om man integrerar vår teknik minskar hela kretsens strömförbrukning med 70 till 90 procent.”

Det här spelar exempelvis roll för att öka batteritiden i olika former av bärbar elektronik, som mobiltelefoner, datorer eller smarta klockor. Men tekniken kan också potentiellt användas för att reducera energiåtgången i stora serverhallar. Om servrarna använder radikalt mindre ström alstrar de heller inte lika mycket värme och hallarna behöver inte kylas ner i lika stor utsträckning, vilket idag är en stor del av energiåtgången.

Xenergic levererar anpassade ritningar till sina kunder, som sedan tillverkar eller låter tillverka kretsarna. Bolaget får betalt i form av licensavgifter och royalties. Med pengarna från nyemission ska försäljnings- och leveranskapaciteten öka, är tanken.

”Och det handlar om folk”, helt enkelt, säger Anders Berglund.

Idag sysselsätter Xenergic ett tjugotal personer i Lund, varav 13 fast anställda som inom ett år ska bli tjugo. Anders Berglund räknar med att även konsultbehovet kommer att öka och understryker att expansionen är planerad att ske i Lund.

”Vi har ett flertal intressanta diskussioner med nya kunder i vår försäljningspipeline som vi planerar kommersialisera inom en snar framtid”, säger han.

Xenergics medgrundare och styrelseordföranden Anders Berglund.
Xenergics medgrundare och styrelseordföranden Anders Berglund.Foto:Kasper Dalkarl

 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?