1515

Lulebolaget Behaviosec tar in 140 miljoner från ”dröminvesterare”

Luleåbolaget Behaviosec tar fram säkerhetslösningar genom att identifiera hur man använder tangentbord och mobiltelefonen. Nu tar bolaget in 138 miljoner kronor från storbolag för att växa.

Behaviosecs medgrundare Olov Renberg med bolagets vd Neil Costigan.
Behaviosecs medgrundare Olov Renberg med bolagets vd Neil Costigan.Foto:Fotograf Viveka Österman

Det Luleågrundade Behaviosec tar fram säkerhetslösningar som identifierar användaren genom så kallad beteendemässig biometri. Med andra ord identifierar de personen genom hur personen hanterar tangentbordet, musen, mobiltelefonen och appar. Bolaget grundades av Olov Renberg and Peder Nordström 2006 och har i dag kontor i både Europa och USA.

”Våra produkter efterfrågas av många olika aktörer och vi växer med flera miljoner användare i månaden”, säger Olov Renberg när Di Digital når honom på besök i Barcelona för Cisco Live.

Cisco investments är också en av investerarna när Behaviosec tar in mer kapital. Luleåbolaget tar nu in 17,5 miljoner dollar, motsvarande cirka 138 miljoner kronor, i en ny finansieringsrunda. Förutom Cisco investerar även befintliga aktieägare, ABM Amro och Trident Capital Cybersecurity, som leder rundan. 

”Vi har länge känt till Trident eftersom vi håller på med it-säkerhet. Att få med dem har varit målbilden. Sen hade de kontakter med Cisco”, säger Olov Renberg.

Behaviosec tog senast in kapital 2014, av bland annat svenska Northzone, och enligt Olov Renberg har tillväxten gått bra i Europa med över 40 miljoner användare. Bolaget har vänt sig speciellt till finansiella aktörer och har bland annat avtal med flera stora banker i Schweiz och Holland. Däremot har de saknat finansiella kunder i USA.

”Vi vill växa i USA och vi har redan arbetet med det amerikanska försvaret i fler år, men inte i den finansiella sektorn. Så under andra kvartalet i fjol åkte jag till New York för att gå programmet Fintech Innovation Lab. Det var då det blev på allvar med Trident”, säger Olov Renberg.

Tridents fond har sin bas i Silicon Valley och nu planerar Behaviosec att både växa på öst- och västkusten i USA, men även i resten av världen. 

”Det är i Luleå som vi har vår R&D-avdelning och det var där vi startade. Där sitter även Peder Nordström och en större del av teamet. Det är där vi kommer att rekrytera mest. Sen behöver vi även stärka våra lokala sälj- och marknadsteam”. 

Behaviosec har vuxit i storlek de senaste åren och består i dag av ett antal mindre bolag med ett amerikanskt moderbolag. Enligt Olov Renberg går det bra för bolaget, men marknaden är i förändring. 

”Det har varit många konsolideringar i den här branschen och det är mycket som händer”, säger han.

Är du rädd för att ni blir uppköpta?

”Nej, vi har ju tagit in riskkapital så slutmålet är att antingen börsnoteras eller bli uppköpta. Det har funnits många bra bolag inom svensk säkerhetsindustri och det vanligaste är att man blir uppköpt. Det kanske inte låter så sexigt med IT-säkerhet men det behövs”.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?