1515

Luleåbolaget vill revolutionera e-handeln – backas av stjärndomaren

E-handelsföretaget Spotin utvecklar ett nytt sätt att bedriva handel på nätet. Bolaget har på senare tid tagit in 3 miljoner kronor, jagar ännu mer kapital och stöttas av den tidigare VM-domaren och På spåret-stjärnan Jonas Eriksson. 

Från vänster: Robert Karlsson, ekonomichef, Kristoffer Karlsson, vd, och Jonas Eriksson, tidigare VM-domare och investerare i Spotin.
Från vänster: Robert Karlsson, ekonomichef, Kristoffer Karlsson, vd, och Jonas Eriksson, tidigare VM-domare och investerare i Spotin.

Spotin, som deltog i Di Startup Tour i år, har byggts upp under närmare 8 år, varav de tre senaste åren på sitt utvecklingskontor i Luleå. 

“Det är en lång tid men det tar lång tid att skapa ny teknik driver marknaden framåt, speciellt om du gör det kostnadsmedvetet som vi gjort det", säger bolagets grundare och vd Kristoffer Karlsson. 

Bolaget har medvetet varit väldigt tysta om att de har gjort  plattformen fram till nu, säger han. 

"Anledningen till att vi är så hemlighetsfulla är att Spotin medför ett skifte, ett helt nytt sätt att bedriva e-handel på.”

Genom plattformen kan handel distribueras över alla olika typer av digitalt innehåll på nätet, enligt grundaren. Det kommer inte att behövas länkar mellan sidor, utan plattformen gör det möjligt att köpa produkter direkt ifrån varumärken utan att lämna den ursprungliga sidan. 

”Vid sidan om sin enda befintliga egna försäljningskanal på nätet, sin webbplats, kan företag nå ut med sin försäljning till fler platser de vill synas på. Det är ett helt nytt sätt att arbeta. Inom de närmsta två åren ser vi att det här kommer användas”, säger han. 

Spotin har fått enorm respons från stora globala aktörer inom teknik, mediegrupper samt modegrupper, enligt vd:n. 

"Vi vet att det vi gör ligger i framkant rent tekniskt och att de tillför något helt nytt på marknaden.”

Läs mer: Strömavbrottens fiende kammade hem segern i Luleå 

När bolaget grundades 2015 var den tidigare VM-domaren Jonas Eriksson och På spåret-stjärnan först med att gå in med kapital i bolaget, närmare bestämt 1,5 miljoner kronor. Han är aktiv i bolaget som styrelsemedlem, men är inte anställd i företaget. 

”Han har en mediebakgrund och det var även därför det var intressant att prata med honom”, säger Kristoffer Karlsson. 

Under den senaste tiden har ett antal privata lokala aktörer i Luleå gått in med ytterligare 3 Mkr i bolaget och det jobbar i dagsläget aktivt med att fylla på kassan igen. 

Medlen de får in ska användas till marknadsföring, kommande samarbeten med globala aktörer samt att utveckla plattformen.

Totalt har Spotin tagit emot drygt 7 Mkr från investerare, däribland stöd från en innovationsfond med 1,2 Mkr. 

Bolaget, som startade upp i Stockholm, valde efter ett år att flytta till Luleå. 

”Vi insåg att vi kan göra mycket mer för pengarna genom att flytta upp till Luleå och etablera verksamheten här. De har ett tekniskt universitet, är en timme från Stockholm och vi kunde lösa lokalfrågan under en veckas tid. Det var egentligen bara föredelar för oss. Vi känner att vi har alla möjligheter att växa och hitta rätt personal.” 

Spotin kommer att lansera sin tjänst under 2019. 

Läs mer: Miljonregn över Apprl – slussar fans från influencers till webbutiker 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?