1515

Lovade förmedla lån från ”30 banker” – får kritik för att vilseleda kunderna

Consector bytte nyligen kostym och döpte om sig till Lånekoll. Men företagets nystart får nu en besk eftersmak – då deras marknadsföring kritiseras av Konsumentverket för att brista mot måttfullhetskravet och vilseleda kunder.

Consectors vice vd Jonas Ryberg och vd:n Pontus Holgersson.
Consectors vice vd Jonas Ryberg och vd:n Pontus Holgersson.Foto:Press.

Det svenska kreditbolaget Consector har sedan starten 2014 hjälpt sina kunder att utvärdera, bevaka och hitta bättre villkor för privatlån och kreditkort. 

Företaget bytte nyligen namn till Lånekoll, vilket Di Digital rapporterade om, och lanserade en ny satsning på bolån.

Men allt är inte frid och fröjd för bolaget. Nu slår Konsumentverket ned på Consectors marknadsföring, som myndigheten menar är otillbörlig och bryter på kravet mot måttfullhet.

Det framgår av ett beslut som Di Digital tagit del av genom Nyhetsbyrån Siren.

Konsumentverket pekar på att Consector på sin hemsida presenterar så kallade frånräntor, det vill säga det lägsta pris som kunder med särskilt hög kreditvärdighet kan få på sina bostads- och blancolån.

Med stöd av lagstiftningen bör Consector presentera det fullständiga räntespannet, menar Konsumentverket, eftersom kunder annars kan lockas till att fatta oövervägda beslut. 

Consector och Lånekoll presenterar frånräntor på sin hemsida, 1,24 procent på bolån och 2,90 procent på blancolån. Men det är ett pris som enbart vissa kunder med hög kreditvärdighet kan få.
Consector och Lånekoll presenterar frånräntor på sin hemsida, 1,24 procent på bolån och 2,90 procent på blancolån. Men det är ett pris som enbart vissa kunder med hög kreditvärdighet kan få.Foto:Konsumentverket.

Konsumentverket menar också att Consector och Lånekoll gör fel när de hävdar att de jämför och förhandlar lån från ”över 30 banker”. 

Många av deras samarbetspartners har nämligen ingen banklicens hos Finansinspektionen, utan är enbart kreditinstitut.

Konsumentverket har nu bett Consector att inkomma med svar på kritiken före den 17 augusti. Än så länge är det inte aktuellt med några ekonomiska sanktionsavgifter, utan myndigheten eftersträvar frivilliga rättelser.

Di Digital har sökt Consectors vd och medgrundare Pontus Helgesson. Han vill inte ställa upp på en intervju, utan lämnar en kommentar via sms:

”Vi har mottagit Konsumentverkets synpunkter i dag och håller på att åtgärda enligt deras rekommendationer. Vi ser inte att det finns något att diskutera kring detta ärende. Jag är i grunden positiv till att Konsumentverket ger vägledning”, uppgav han under måndagen.

Under 2019 växte Lånekolls omsättning med 47 procent till 52 miljoner kronor, och noterade ett positivt rörelseresultat på 2,5 Mkr. Företaget tjänar pengar på att ta ut en provision från sina samarbetspartners när de förmedlat ett lån.

Läs mer: Bolåneförmedlaren Consector vänder till lönsamhet efter rekordförlust 

Vid sidan om Consector får även Svensk Hypotekspension kritik från Konsumentverket i ett färskt beslut. Deras verksamhet består av att äldre människor belånar sina bostäder, utan att amortera eller betala ränta förrän en försäljning stundar. 

De anklagas nu för att brista i måttfullhet och information i sin reklam – samt att försköna bilden av skuldsättning. En kvinna i en annons berättar till exempel om olika drömmar som lånet förverkligat, utan att ekonomiska följder eller räntevillkor framgår.

En hel rad andra kreditgivare som Anyfin, Bynk, Klarna, Northmill och PFC har tidigare fått kritik av Konsumentverket för att bryta mot lagen om hur lån får marknadsföras i Sverige.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?