1515
Annons

Löser matchning för frilansare – köper konkurrent

Cool Company köper matchningstjänsten Gigway. Affären ska enligt bolaget ge ”en tillväxtinjektion” till den egna matchningstjänsten Topskills.

Michael Sundquist, vd på Cool Company.
Michael Sundquist, vd på Cool Company.

Frilansbolaget Cool Company, med riskkapitalbolaget Verdane som majoritetsägare, köper matchningstjänsten Gigway. Köpeskillingen är hemlig, men enligt uppgift till Di Digital handlar det om en mindre summa på mindre än 10 miljoner kronor. Bolagets verksamhet liknar Cool Companys tjänst Topskills, som matchar frilansare med uppdrag. 

”Med Topskills har vi varit duktiga på att matcha frilansare inom it och tech. Nu, med köpet av Gigway, kan vi även erbjuda våra många frilansare inom kreativa yrken en matchningstjänst för uppdrag i deras sektor”, säger Michael Sundquist, vd på Cool Company. 

Vi ger frilansare en plats för att både hitta uppdrag och ta betalt för det utförda uppdraget.

Under det senaste räkenskapsåret omsatte Cool Company 418 Mkr och har hittills i år redan vuxit med 30 procent. Bolaget siktar på att nå en omsättning om 600 Mkr vid årsskiftet.  

”Vi ger frilansare en plats för att både hitta uppdrag och ta betalt för det utförda uppdraget, oavsett om de har ett eget företag eller ej”, säger vd:n.

Gigway är inte Cool Companys första förvärv. År 2018 köpte man upp konkurrenten Firmify och finska Ukkos svenska verksamhet. 

Gigway grundades av Adrian Swartz 2018 och har sedan dess blivit en populär plattform bland frilansare för att hitta uppdrag inom bland annat design och marknadsföring. Under 2020 omsatte bolaget cirka tre miljoner kronor. 

Läs mer: Gigbolaget Frilans Finans växer mot 1,4 miljarder: ”Vi har 70 procent av marknaden”

Cool Company lanserade Topskills i fjol som ett komplement till sin faktureringstjänst. Tjänsten matchar frilansare inom it-branschen med företag i behov av spetskompetens. Ambitionen har varit att beredda Topskills erbjudande mot  kreatörsbranschen, men genom köpet av Gigway sker detta nu snabbare.

”I stället för att konkurrera ska tjänsterna komplettera varandra och göra det ännu enklare för frilansare och konsulter att ta sig fram inom både kreatörs- och it-branschen”, säger vd:n Michael Sundquist. 

Cool Company grundades 2009 och har som mål att förenkla och effektivisera administrationen för frilansare så att de kan fakturera utan eget företag.

Innehåll från Synology IncAnnons

Därför är effektiv datalagring nyckeln till effektiva arbetsmodeller efter COVID

Inget företag kommer att gå oskatt ur Covid-19-pandemin. En enorm del av den globala arbetskraften skickades hem i mars 2020; förutom vissa mindre förändringar av restriktionerna har distansarbete sedan dess blivit det nya normala för de flesta, och så förväntas det fortsätta.

Det omfattande skiftet i våra arbetssätt har accelererat den digitala utvecklingen på alla plan och sporrat verksamheter till att anamma nya tekniker och system som klarar att möta förändringarna. Vissa av dessa förändringar handlar om kommunikation och cybersäkerhet, medan andra har kretsat kring kritiska aspekter såsom datalagring, fildelning och samarbete. 

Lyckligtvis har många företag under senare år redan anammat till exempel molntjänster och fildelning, inte minst för att de medför ett tydligare arbetsflöde och minskad risk för missförstånd. Delar man flera versioner av samma dokument i en mejlslinga är det som bäddat för kaos och förvirring – olika kollegor kanske arbetar på olika versioner av dokumentet samtidigt som viktiga tillägg eller revideringar tappas bort under arbetets gång. Kan alla istället arbeta utifrån samma dokument direkt minimeras risken för sådana misstag, vilket skapar en strömlinjeformad och effektiv approach till kollaborativt arbete. Det är således lätt att förstå att många företag redan ser dylika arbetssätt som självklara. 

Historiskt har sådana system och tekniker varit användbara och praktiska, men inte nödvändiga. I och med pandemin transformerades de till affärskritiska aspekter av de allra flesta verksamheter. Möjligheten att arbeta sida vid sida, att släntra tvärs över kontoret och småsnacka med kollegan eller att i grupp sitta och diskutera ett dokument finns inte längre. Majoriteten av allt samarbete sker nu istället via fildelning och molnbaserade lösningar, tjänster som idag är oumbärliga.   

Med detta sagt är inte alla system för fildelning i pandemins kölvatten lika effektiva. De företag som förlitade sig på datalagring on-premise för digital samverkan insåg snabbt att deras distansarbetare inte längre hade tillgång till nödvändigt material. Det finns emellertid on-premise-alternativ som erbjuder pålitlig och säker fjärraccess; nedan diskuteras hur dessa alternativ står sig i jämförelse med offentliga molntjänster. 

Under de rådande omständigheterna är det centralt för företag att se till att medarbetarna lagrar data och filer på rätt plats. Fjärrarbete medför alltid en fara för att känsliga filer och data sparas lokalt hos medarbetaren – kanske till och med på en privat enhet – eller i en offentlig molnlösning som verksamheten inte kan komma åt. Detta kan medföra brister i regelefterlevnad och kan i förlängningen både leda till böter eller att företagets rykte skadas. Kan den interna IT-avdelningen dessutom inte komma åt datan, kan den heller inte säkerhetskopieras ordentligt. Då uppstår en risk för att viktig information försvinner permanent, till exempel om något går fel med den enhet där den finns sparad. 

Välj rätt lagringsmetod

Molnbaserad datalagring har förståeligt nog ökat i popularitet. Jämför man med traditionell datalagring som oftast skett on-premise medför molnlagring möjlighet för de anställda att komma åt och samverka runt filer och information oavsett var de är, så länge de kan koppla upp sig till nätet. Detta har bidragit till att bana väg för mer agila arbetsmetoder, något som varit helt essentiellt under de gångna två åren. 

Leverantörer av offentliga molnlösningar erbjuder värdefull flexibilitet som tillåter företag att skala upp eller ner efter behov, vilket i sin tur betyder att man inte blir tagen på sängen om man plötsligt behöver extra lagringskapacitet. Eftersom hårdvaran hanteras av en tredjepartsleverantör behöver man dessutom inte tänka på att ha ett IT-team redo att rycka ut för att ta itu med eventuella fel. Som grädde på moset kan säkerhetskopiering av dina data ofta ingå som en del av tjänsten.

Det offentliga molnet är dock inte den enda lagringslösning som tillåter access på distans – och den är heller inte alltid den bästa. Network Attached Storage (NAS) är en on-premise-lösning som både tillåter fjärraccess och erbjuder många fördelar, till stor nytta för verksamheten. 

NAS är en lösning som både är praktisk och enkel att implementera, och som dessutom är relativt billig. Medan offentliga moln är väldigt flexibla kan de också utgöra ett dyrt alternativ när man behöver öka sin kapacitet. Med NAS återfår IT-avdelningen kontrollen över datan. Planerar man i förväg är det lika enkelt att öka kapaciteten på NAS som det är att sätta in ytterligare hårddiskar eller SSD-diskar. Eftersom det kommer till en fast kostnad kan det därtill vara ett billigare val. Synology erbjuder en rad NAS-modeller - inklusive Plus-serien, XS+-serien och SA-serien - samt ytterligare stöd och tjänster för att skapa säkerhetskopior och låta kunderna skapa sina eget privata moln på lokala lagringslösningar.

NAS är särskilt användbart för organisationer som hanterar stora mängder data. Ett exempel på detta är Synologys kund The Media Bunker, ett videoproduktionsföretag som regelbundet hanterar 2-3 inspelningar på 500GB-1TB data vardera, i veckan. Med hjälp av NAS kunde de skapa ett lagringssystem som möjliggjorde överföring av stora filer, att flera anställda kunde arbeta på samma videoprojekt på olika platser och att kunderna enkelt kunde få tillgång till data vid behov. Samtidigt kunde de vara trygga i vetskapen om att allt var ordentligt säkerhetskopierat.

Nu när restriktionerna har börjat avskaffas är det också viktigt att komma ihåg att en lokal NAS-lösning är särskilt användbar för on-premise, dataintensiva uppgifter såsom videoredigering – här skulle molnet sakta ner saker och ting avsevärt.

I slutändan är det så att en lösning inte passar alla vad gäller datalagring. Både offentliga moln och NAS har fördelar, vilket innebär att en hybridmolnstrategi – där den bästa lösningen tillämpas i varje situation – många gånger kan vara det bästa valet. Med hjälp av NAS-enheter tillgängliga både on premise och på distans, och samarbetstjänster i molnet, kan man skapa den perfekta kombinationen så att de anställda har den åtkomst de behöver, var de än befinner sig.

Ta kontakt med Synology för att få veta mer

 

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

E-handlare överrumplade av inflationen

Sveriges e-handlare fortsätter kämpa mot energipriser, krig och inflation. Och nästan en tredjedel av de tillfrågade har påverkats mer än vad de kunde förutse, enligt Pricerunners e-handlarindex för det andra kvartalet.

Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos Pricerunner: ”Omvärldssituationen slår såklart olika hårt mot olika segment.”
Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos Pricerunner: ”Omvärldssituationen slår såklart olika hårt mot olika segment.”

Pricerunners e-handlarindex drog igång 2018, och tar varje kvartal tempen på e-handeln. Efter ett strålande 2020 sjönk humöret, drabbat av ett osäkert pandemiläge, komponentbrist och logistikkaos. Under det fjärde kvartalet för 2021 gick index för första gången under 60, och när pandemin ersattes av kriget i Ukraina landade första kvartalet för 2022 på rekordlåga 52,15. Under det andra kvartalet vänder index försiktigt uppåt – till 52,77.

Av de 77 tillfrågade aktörerna svarar 8 procent att de var väl förberedda på hur verksamheten skulle påverkas av marknadssituationen. En tredjedel säger att de påverkats mer än vad de kunnat förutse, och en fjärdedel säger att även om de var beredda har de inte kunnat korrigera sin verksamhet i den utsträckning de hade velat.

Över 60 procent av e-handlarna har drabbats av ökade utgifter under andra kvartalet, och nästan hälften upplever en minskad försäljning på grund av inflationen. Över hälften av de svarande har även tvingats höja priserna på sina produkter.

”Omvärldssituationen slår såklart olika hårt mot olika segment. Hemelektronik och teknik, som redan drabbats av komponentbrist till följd av pandemin, kan till exempel framöver påverkas av osämja mellan Kina och USA. Majoriteten av halvledare, som behövs i produktionen av prylar som spelkonsoler, diskmaskiner eller mobiltelefoner, tillverkas nämligen i Taiwan” kommenterar Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos Pricerunner.

40 procent av de tillfrågande upplever dyrare fraktkostnader till följd av ökade energipriser. 

”Det är många aspekter som spelar in. Utöver de ökande energipriserna som påverkar fraktkostnaderna, har man fått se över alternativa rutter då många många tågtransporter från Asien genom Ryssland. Det har lett till att man nu istället fått överväga långsammare båttransport eller dyrare frakt med flyg” fortsätter Evelina Galli.

Det märks även att konsumenterna håller hårdare i plånboken, en tredjedel av e-handlarna menar att det genomsnittliga beloppet per order har minskat under andra kvartalet 2022, jämfört med motsvarande period i fjol.

Men Pricerunners topplista för sommarens populäraste produkter är lik fjolårets. Dock hamnar skönhetsprodukter och hemelektronik högre upp på listan, medan luftkylare och pooler uteblir.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera