1515

Logistikbolag tar in 50 miljoner kronor – siktar på börsnotering 2022

Sib Solutions utvecklar en logistiktjänst för att förhindra att gods försvinner och har företag som Postnord och Scania på kundlistan. Nu får bolaget en ny investerare i form av investeringsbolaget Nidoco med rötter i Finland.

Sib Solutions grundare: Staffan Persson, Lennart Bergström och Stefan Borg.
Sib Solutions grundare: Staffan Persson, Lennart Bergström och Stefan Borg.

Stora kvantiteter gods försvinner över hela världen – ett problem som globalt är värt över 100 miljarder kronor i månaden. Det vill det svenska Saas-bolaget Sib Solutions lösa med sin ai-teknik för att analysera hanteringen av gods i exempelvis lager.

Med Sib Solutions videoanalys kan tekniken känna igen försändelser genom hela leveranskedjan och se när fel uppstår. Det kan handla om att man packar eller plockar fel varor, eller skickar paket med fel bil.

”Jag brukar säga att vi inte är intresserade av vem som hanterar godset, om det är människa eller maskin, utan om det hanteras fel”, säger medgrundaren och vd:n Stefan Borg.

I dag har bolaget främst kunder i Sverige och några exempel är Scania, Postnord och transport- och distributionsföretaget Nowaste Logistics. Totalt har man hittills 16 kunder och har gjort 20 installationer av systemet.

”Vi känner oss redo att accelerera snabbare och bygga upp verksamheten även utanför Sverige”, säger Stefan Borg.

Nu tar bolaget in en nyemission på 50 miljoner kronor som främst ska gå till att expandera internationellt. Av dem kommer 10 Mkr från Nidoco, ett svenskt investeringsbolag som är ett dotterbolag till det finska industriägarbolaget Virala Oy.

Även befintliga ägare går in med pengar. Bland andra Anders Pettersson, tidigare delägare i spelutvecklingsföretaget Sharkmob, och Mats Johansson, som står bakom det börsnoterade teknikbolaget Zeta Display.

Sib Solutions gjorde senast en investeringsrunda i slutet av 2020, då man tog in 23 miljoner kronor. Vid den tidpunkten låg värderingen i bolaget på över 80 Mkr och Di Digital beräknar att den nu är uppe i 200 Mkr.

I fjol omsatte Sib Solutions 5,7 miljoner kronor och gjorde en förlust på 7,3 Mkr.

”Men det är inga siffror att tala om. Det viktigaste nyckeltalet för oss är ARR (Annual Recurring Revenue) från den årliga årsavgiften som har gått upp med 84 procent under det första halvåret”, säger Stefan Borg.

Bolaget har en ambitiös tillväxtplan som är genomförbar, menar Stefan Borg. När det startades 2018 var målet att genomföra finansieringen i tre steg. Två nyemissioner och en börsnotering som är planerad till hösten 2022.

”Nästa höst beräknar vi att komma till ett läge då vi har visat att vi kan etablera oss internationellt”, menar Stefan Borg.

Expansionen handlar främst om Centraleuropa och USA, och tanken är att vara igång på den amerikanska marknaden under hösten eller tidig vår nästa år.

”Vi har företag i vår kundbas som har verksamhet i USA och bearbetar kunder som har det. Vi vill bevisa för våra befintliga kunder att vi menar allvar, men även rekrytera lokala kunder på andra marknader.”

Kundansvariga ska rekryteras lokalt och samarbetspartners ska värvas. I USA börjar man på östkusten från delstaten Georgia och senare i Illinois i centrala USA.

Stefan Borg menar att bolaget än så länge inte har stött på en direkt konkurrent som löser problemet med svinn av gods. Samtidigt ska en del av investeringen gå till att säkra upp den tekniska lösningen inför eventuella konkurrenssituationer.

”Trenden kring att använda videodata till olika saker är pågående, men vår anpassning till logistik är egentligen helt obruten mark.”

Läs också: Logistikbolaget fyller kassan för att rädda gods: ”Vill gå till börsen så snart vi kan”


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?