Annons

Lockar med mobila nycklar: ”Är redan störst i Norden”

Parakey bygger mobila passersystem åt fastighetsjättar som Wallenstam och Stena Fastigheter. Nu fyller bolaget på kassan med 28 miljoner kronor. 

”Vi är redan störst i Norden, sett till antalet användare”, säger vd Jonas Arvidsson.

Parakeys vd och medgrundare Jonas Arvidsson. Till höger: bolagets nyckelapp.
Parakeys vd och medgrundare Jonas Arvidsson. Till höger: bolagets nyckelapp.
Parakeys grundare: Jonas Arvidsson, Erik Barrefors, Marcus Andersson och Eric Franklin.
Parakeys grundare: Jonas Arvidsson, Erik Barrefors, Marcus Andersson och Eric Franklin.

Startupbolaget Parakey grundades 2014 med en vision om att göra nyckelhantering smidigare och billigare för fastighetsägare. 

I grunden handlar det om att slippa kablar och passerkort – och istället bygga trådlösa system för kontor, bostäder och kommersiella fastighet som styrs med mobilen. På så vis blir det enklare att på distans administrera korttidskontrakt, temporär access och exempelvis koppla in system för bokningar av konferensrum, med mera. 

”När vi startade insåg vi att den här sektorn var oerhört förlegad. Installationerna var dyra och krävde en massa kablar. Lösningarna från Assa Abloy ASSA B +0,57% Dagens utveckling erbjöd inte tillräckligt bra integrationsmöjligheter. Fastighetsägarna var frustrerade över all den tid de lade på nyckelhantering”, säger Parakeys vd och medgrundare Jonas Arvidsson.

Han säger att bolaget står på tre ben:

Hårdvara för smarta låssystem, som delvis byggts i samarbete med Assa Abloys österrikiska konkurrent Dormakaba.

En molntjänst med webbportal för administration av lås i olika fastighetsbestånd.

En app i mobilen som i många fall även utgör själva nyckeln.

”Det häftiga är inte att låsa upp via mobilen. Det häftiga är att kunna administrera korttidskontrakt utan nyckelstrul och personal på plats. Med vår lösning kan man enkelt ge temporär access i stor skala. Det är viktigt för exempelvis studentlägenheter”, säger vd:n Jonas Arvidsson.

Exemplet är inte taget ut luften. Parakey tecknade nyligen ett avtal med SBS, Studentbostäder i Norden. Andra kunder är fastighetsjättar som Wallenstam, Stena Fastigheter, Corem, Fabege och Kungsleden – samt startupbolag som Voi, Funnel och smarta belysningsbolaget Plejd.

”Vi har redan över 1.000 kunder. Sett till antalet användare är vi störst i Norden. Vi är större än alla renodlade konkurrenter tillsammans”, säger vd:n.

Han uppger att bolaget omsatte 14,6 miljoner kronor 2021, med en förlust på 7,5 Mkr. Men tillväxten är stark och lönsamheten inom räckhåll.

”Det är långa ledtider på våra projekt. Men vi hoppas uppnå ordervärde på 100 miljoner kronor redan 2024”, säger Jonas Arvidsson.

För att klara det måste antalet medarbetare dubblas, från dagens 25 till ett 50-tal om ett par år.

Nu tar man in ytterligare 28 Mkr från nya och befintliga investerare. Några av de största investerarna är Tham Invest, Green Group, Vätterleden Ventures och Bassholmen. Mindre investerare som sticker ut är Kim och William Olsson från Stena-sfären och ishockeyprofilen Mikael Samuelsson.

”Pengarna ska ta oss till ett positivt kassaflöde i slutet av 2024”, säger Jonas Arvidsson.

Parakey uppger att deras plattform för mobil access i dag har över 280.000 unika användare. Under sommaren uppges 30.000 nya användare ha börjat låsa upp dörrar, portar och grindar med deras mobilapp.

”I början av 2022 gjorde vi entré på den norska marknaden, men nu är det dags att öka takten ytterligare, både i Norden, men också på andra internationella marknader. Flera länder i Europa ligger i digitaliseringens framkant och vi får frekvent förfrågningar om installationer utanför Sverige”, säger Jonas Arvidsson.

Vad är er ultimata vision?
”Vi vill bli ett Stripe för mobilaccess till låsta utrymmen.” 

Vad tycker du om digitala lås som Glue?
”Glue och Yale Doorman funkar bra för villan, men inte alls som en lösning för fastighetsägare. Det går inte att bygga stora passersystem med dem.”

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera