1515

Ljusning för svenskarnas musiktjänst – halverar brakförlusten

I skuggan av Spotify har Soundcloud, en annan svensk strömningstjänst, rönt framgångar inom musikbranschen. Nu börjar det finansiella läget ljusna för bolaget, som de senaste åren dragits med förluster i miljardklassen.

Soundclouds ena grundare Eric Wahlforss, bolagets app, och den andra grundaren tillika tidigare vd:n Alexander Ljung.
Soundclouds ena grundare Eric Wahlforss, bolagets app, och den andra grundaren tillika tidigare vd:n Alexander Ljung.Foto:Simon Dawson, Andrew Harrer och Richard Vogel.

Den populära musiktjänsten Soundcloud grundades 2007 i Stockholm av Alexander Ljung och Eric Wahlforss, som båda var studenter från KTH, men flyttade kort efter starten sitt huvudkontor till Berlin.

Plattformen har växt till att ha över 175 miljoner unika användare i månaden – vilket går att jämföra med Spotifys SPOT +0,56% Dagens utveckling dito på 248 miljoner.

Bolaget hade länge svårt att kapitalisera på sin stora kundbas och kostnaderna skenade. För några år sedan var Soundcloud till och med på randen till konkurs.

Soundcloud tvingades därefter gå igenom ett stålbad, som nu ser ut att börja ge resultat. Under 2018 halverades bolagets förluster på sista raden från cirka 800 till 400 miljoner kronor, räknat i dagens penningvärde. 

Det framgår av bolagets årsredovisning från Storbritannien som Di Digital tagit del av. Där lämnas bokslut i regel in med drygt ett års fördröjning.

Souncloud tjänar pengar på olika sätt, dels genom prenumerationsintäkter från både artister och lyssnare och dels från annonser. Under 2018 uppgick de totala intäkterna till motsvarande 1,4 miljarder kronor, enligt dokumenten, en tillväxt på 19 procent från året innan.

Om man ska tro bolaget självt verkar intäkterna fortsatt ha ökat under fjolåret. I slutet av 2019 omsatte Soundcloud motsvarande 2,1 miljarder kronor i årstakt, enligt vad en talesperson har uppgett för Music Business Worldwide.

Soundcloud har blivit en särskilt populär plattform för nya artister och musikskapare inom smalare genrer och fungerar som ett sorts Youtube fast för ljud. Bolaget självt lyfter fram att många stora artister som toppat listorna under de senaste åren, till exempel Billie Eilish och Post Malone, inledde sina karriärer på Soundcloud.

En del av det hårda sparpaket som Soundcloud sjösatte för ett par år sedan handlade om att minska personalkostnaderna. Enligt årsredovisningen sjönk antalet anställda vid bolagets kontor i Berlin, London och New York till 240 under 2018, från 307 personer året innan.

Medgrundaren Eric Wahlforss är i dag inte operativ i bolaget, utan fungerar som rådgivare till Soundcloud. Alexander Ljung är i dag styrelseordförande, efter att 2017 ha lämnat över vd-rollen till amerikanen Kerry Trainor.

Läs mer: Soundcloud flyttar till skatteparadis 

För tre år sedan undvek Soundcloud konkurs genom att få in 1,4 miljarder kronor i extern finansiering från Raine Group i USA och Temasek i Singapore, som numera är majoritetsägare i bolaget. 

I samband med transaktionen flyttade Soundcloud sitt ägarbolag till skatteparadiset Caymanöarna och betalade dessutom av ett stort lån på drygt 600 Mkr.

Alexander Ljung och Eric Wahlforss har flera gånger varit nära att kamma hem stora belopp på sin skapelse. Redan 2014 var Soundcloud nära att köpas av Twitter – två år senare var Spotify en spekulant men backade ur i sista stund.

Sedan 2015 har Soundclouds värdering slaktats från drygt 5 miljarder kronor till nuvarande 1,2 miljarder kronor.

Läs mer: Svenska grundaren lämnar vd-posten i miljardvärderde Kobalt Music

Läs mer: Zound sparkar vd:n – skjuter upp börsplanerna

Mer om digital musik i Digitalpodden: 

 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?