1515

Ljudlig smäll för svenska hörlursjätten – vänder till förlust

Zound Industries sparkade nyligen sin vd och sköt upp planer på en börsnotering med flera år. Nu avslöjar nya siffror orsaken bakom de dramatiska beskeden. 

Zound Industries tillverkar högtalare i samarbete med brittiska Marshall. Till höger: Bolaget storägare och ordförande Tommy Jacobson.
Zound Industries tillverkar högtalare i samarbete med brittiska Marshall. Till höger: Bolaget storägare och ordförande Tommy Jacobson.Foto:Press och TT.

Mellan 2017 och 2018 växte det svenska hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries sin omsättning med 33 procent till 1,9 miljarder kronor. Då hade företaget högt flygande planer om en snar börsnotering och ytterligare produktsläpp.

Sedan dess har det mesta gått åt fel håll. Vd:n Pernilla Ekman fick i början av året sparken från sin tjänst och planerna om en notering eller försäljning sköts framåt flera år i tiden.

”Vi har haft ett antal år av avtagande tillväxt och en del produktlanseringar har inte gått som vi hoppats. Vi har bland annat helt missat 'true wireless'-trenden av typen Airpods. Vi har inte ens fått ut våra första produkter där ännu”, förklarade storägaren och styrelseordföranden Tommy Jacobson för Di Digital.

Läs mer: Zound sparkar vd:n – skjuter upp börsplanerna 

Nu har Zound Industries rapporterat sina finansiella siffror för fjolåret. Där står det svart på vitt att tillväxten mattades av, och det rejält. Omsättningen under 2019 ökade enbart med blygsamma 8 procent till 2 miljarder kronor. 

Den nordiska marknaden stack ut i ännu mer negativ bemärkelse med minskad försäljning gentemot 2018, skriver Zound Industries.

Som en konsekvens minskade vinsten på rörelsenivå med drygt 50 procent i fjol till 44,3 miljoner kronor. 

Bolaget uppger att ett svagt fjärde kvartal är huvudorsaken till den försämrade lönsamheten, tillsammans med kraftigt ökade kostnader för produktutveckling och organisation kopplat till deras avtal med Adidas.

För första gången sedan 2013 noterar bolaget också en förlust på sista raden, som skrevs till minus 34,3 Mkr.

Martin Axhamre är finanschef och tillförordnad vd på Zound Industries.

”Vi kan konstatera att vi inte uppnådde de höga tillväxttal som vi haft historiskt. Vi fokuserar nu på att öka takten i produktutvecklingen och stärka vår produktmix, men överlag står Zound starkt inför 2020, vi är lönsamma och har en lovande produktlanseringsplan för året”, säger han i en kommentar.

Försäljningen av de licensierade Marshall-produkterna ökade under året med 8 procent och står för den absoluta merparten av bolagets totala intäkter. Däremot backade försäljningen inom Zound Industries eget varumärke Urbanears med 11 procent till 147 Mkr. De produkter som lanserades i september tillsammans med sportklädestillverkaren Adidas lyckades dra in drygt 24 Mkr i intäkter fram till årsskiftet.

Di Digital kunde nyligen, med hänvisning till källor, rapportera att Zound Industries värde rasat till ungefär 1 miljard kronor på andrahandsmarknaden. 

När bolaget utredde en eventuell börsnotering för ett år sedan sökte ägarna en betydligt högre värdering på minst 3 miljarder kronor, enligt uppgifter.

 


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?