1515
Annons

Ljudlägger film - gasar med pengar från musikprofiler

Nystartade Freshsound har byggt en plattform för musiklicenser som kan användas i reklam, spel eller film. Nu tar de in 14 miljoner kronor i en nyemission.

Grundarna Sara Larsson och Stephen Gyasi.
Grundarna Sara Larsson och Stephen Gyasi.

Knepiga avtal och långa licensprocesser gör det krångligt för innehållskreatörer att få tillgång musik. Med 1,3 miljoner euro, alltså 14 miljoner kronor, från investerare med erfarenhet från Epidemic Sound och Spotify, hoppas Freshsound förkorta ledet mellan rättighetsägare och företag. 

”Vår modell går ut på att du som kund inte ska behöva delta i den komplexa processen av att upprätta licensierad musik”, säger Stephen Gyasi, medgrundare och vd på Freshsound.

Bolagets plattform hjälper film- och spelutvecklare att få tillgång till exklusiv musik. Till skillnad från liknande musikförvaltningsföretag som Epidemic Sound, får rättighetsinnehavarna via Freshsound både pengar och kontroll över vilka varumärken deras låtkataloger hamnar. 

I dag har de avtal med över 60 förlag i Norden och övriga delar av Europa. Tjänsten har använts till reklamkampanjer för bland annat reklamjättarna Forsman & Bodenfors och Mcann Advertising. 

”Plattformen räknar ut prissättning och hur varje låt får användas av låtskrivare och artister genom vi att skannar data. På så vis kan företagen lättare hitta låtar som passar kundernas projekt”, säger Stephen Gyasi, som tidigare jobbat med bland annat marknadsföringen av The Wave-festerna. 

Sedan han tappat tålamodet med licens-karusellen, när han försökte ljudlägga egna videor till festivalen, började han leta efter en lösning. 

”Alla som skapar originalinnehåll vill ha tillgång till original musik. Det finns ett enormt behov av att licensera musik och få access”, säger han.

2020 startade han och medgrundaren Sara Larsson Freshsound, där de i dialog med låtarnas upphovsmakare och rättighetsinnehavare jobbar med att förkorta det långa ledet som uppstår när man annars ska upprätta licenserad musik.  

”Idag kan det ta månader att få tillgång till en låtkatalog. Vi vill gå från månader till några sekunder”, säger Stephen Gyasi. 

2021 omsatte bolaget 3 miljoner kronor. Nu tar de in 14 miljoner kronor och till dem som investerar hör bland annat Truecaller-profilen Kim Fai Kok samt Royal Streaming-grundaren Gustav Nordlindh. Andra delägare har erfarenhet från Spotify och musikförlaget Hipgnosis, som nyligen köpt rättigheterna till Justin Timberlakes musikkatalog. 

Med det nya kapitalet vill grundarna satsa på att utveckla sitt team som i dag består av 13 anställda från Sony Music, Spotify, Zettle (tidigare Izettle) med mera.

Bolagets senaste rekrytering är Warner Musics tidigare vd Helen McLaughin, som kommer leder ansvaret för Freshsounds digitala låtkataloger. 

Så småningom är planen att nå marknader utanför Europa. 

”Tidigare har det varit nästan omöjligt att matcha behovet med resurserna som funnits. Men nu verkar branschen ha kommit ikapp.” 

Stephen Gyasi får i nuläget inte svara på vilka artister och låtskrivare som är inblandade i projektet men trycker på att de har internationell status. 

”Sverige är ett fantastiskt land när det gäller låtskrivare. Vi ser det här som nästa stora grej när det kommer till musik.”

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Paul Fischbein försvarar Nyrenstens avhopp

Revolution Races tillförordnade vd Paul Fischbein tror inte att Pernilla Nyrenstens avhopp som vd kommer få långsiktiga konsekvenser för bolaget. ”Kunderna köper inte byxor utifrån vem som är vd” säger Paul Fischbein till Market. 

Marknaden reagerade kraftigt på nyheten att Revolution Race grundare Pernilla Nyrensten hoppar av vd-stolen, drygt ett år efter att bolaget noterats på Stockholmsbörsen. Aktien föll aktien föll runt 34 procent på tisdagen efter beskedet, som kom kvällen innan tisdagens kvartalsrapport. 

Paul Fischbein, som nu går från styrelseordförande till tillförordnad vd, säger till branschtidningen Market att dialogen med Pernilla Nyrensten förts en längre tid. Som Pernilla Nyrensten berättat för Di fanns först planer på att ta in en vice vd.

”Det var i den vevan under våren som hon även framförde att hon funderade på att kliva av”, säger Paul Fischbein till Market. 

”Vår största marknad är Tyskland och där tror jag inte att någon vet vem hon är.”

I måndags fick styrelsen det slutgiltiga beskedet att Pernilla Nyrensten ville kliva av direkt utan uppsägningsperiod, något Paul Fischbein säger att styrelsen måste acceptera. Han tror inte att allt står och faller med paret Pernilla och Niclas Nyrensten. 

”I affärskretsar har Pernilla Nyrensten varit en frontfigur för varumärket men konsumenten tänker inte så. Vår största marknad är Tyskland och där tror jag inte att någon vet vem hon är. Kunderna köper inte byxor utifrån vem som är vd”, menar han.

Han ser veckans kursras som en kortsiktig reaktion.

”Det viktiga över tid är att generera aktieägarvärde och det kommer vi att göra. Vi ska fortsätta på den inslagna vägen med fortsatt hög försäljning och nöjda kunder. ”

Jaken efter en ny vd är i full gång, något som måste få ta sin tid.

”Vi ska hitta någon som är kommersiellt driven, som är en bra ledare som förstår marknaden. Mycket kommer också att handla om personlighet och hur man passar in i kulturen.”

Läs mer: Pernilla Nyrensten: Hade slutat inom något år oavsett

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera