1515

Storytel ”vänder på steken” – ger ut ljudböcker i pocketformat

Ljudboksjätten Storytel följer upp sin satsning på eget innehåll med utgivning av pocketböcker. ”Vi vänder på steken”, säger vd Jonas Tellander.

Storytels vd Jonas Tellander.
Storytels vd Jonas Tellander.Foto:Oskar Omne

Den börsnoterade ljudboksspecialisten Storytel, som bland annat äger bokförlaget Norstedts, fortsätter att rita om kartan i branschen. Tidigare har man gett ut egna ljudböcker under varumärket Storytel Original. Nu börjar Storytel även ge ut dessa produktioner i tryckt form - som pocketböcker. 

”I grunden är ju Storytel Originals ljudböcker. Nu vänder vi på steken och ger även ut dem som fysiska böcker. Det är en tanke som funnits med hela tiden, men nu ser vi att tajmingen är rätt”, säger Storytels vd och grundare Jonas Tellander.

Han betonar att Storytel vill ändra på den klassiska ordningen i branschen där böcker ges ut i tryckt form, och först om de är framgångsrika omvandlas till ljudböcker, filmer och annat.

Läs mer: Jonas Tellander: "Jag tror att ljudboken kan bli hur stor som helst i hela världen"

Foto:
Den 15:e sep släpps ljudboksserierna Tick Tack och Jordbunden i pocket.

Bakom beslutet står ett experiment med pocketutgivning. Det gick ut på att Storytel gav ut de tre mest lyssnade, egenproducerade ljudboksserierna Svart stjärna, Virus och Byvalla i pocketform. Satsningen blev framgångsrik, enligt Jonas Tellander.

”Vi fick ett bra gensvar på de pocketböcker vi gav ut innan sommaren. Nu ska vi ge ut en ny pocket vart tredje vecka under varumärket Storytel Pocket”, säger han.

Läs mer: Storytel tar in 200 miljoner

Storytels aktie har stigit med 63 procent i år och bolaget har idag ett marknadsvärde på närmare 3,6 miljarder kronor. Tisdagens besked fick dock inte aktien att lyfta. Klockan 16 hade kursen istället backat med 2 procent till 72,5 kronor.  Följ kursen här.

Finwire/Di Digital


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?