1515

”Livestreamade begravningar är här för att stanna”

Livestreamade begravningar har fått luft under vingarna av pandemin. Nu minskar smittotalen drastiskt – men det finns anledning att tro att tekniken är här för att stanna.

”Det är inte lika okänsligt att prata om livestream i dag som för kanske två år sedan”, säger fotografen och filmaren Otto Blücker.

En begravning i Ljusets kapell på Lilla Aska griftegård livestreamas på grund av coronapandemin. Till vänster: Ellen Schelin, präst vid Tyresö Kyrka.
En begravning i Ljusets kapell på Lilla Aska griftegård livestreamas på grund av coronapandemin. Till vänster: Ellen Schelin, präst vid Tyresö Kyrka.Foto:Jeppe Gustafsson/TT; Ellen Schelin, präst vid Tyresö Kyrka.

Prästen Ellen Schelin vid Tyresö Kyrka utanför Stockholm har numera rutinen inne när en begravning ska livestreamas. Längst bak i altargången har en kamera satts upp och ljudet samlas in från myggan på kragen. Trots att det är ett nytt sätt att leda en ceremoni skiljer det sig inte särskilt mycket mot att leda en traditionell begravning. 

”Det enda som jag som präst tänker på att att jag också pratar till de anhöriga som inte är med i det fysiska rummet”, säger Ellen Schelin. 

Livestreamade begravningar är inget nytt fenomen, även om det må vara det på den svenska marknaden. I Storbritannien har till exempel begravningar sänts på länk när släktingar boende långt bort inte haft tid att resa dit innan begravningen sker. 

I Sverige har det framför allt blivit en lösning för de som haft besöksbegränsningar att anpassa sig till, eller människor i riskgrupper som stannat hemma liksom de med coronasmitta eller symptom. 

”Vi började livesända begravningar i samband med pandemin. Vi hade jobbat med livestream sedan tidigare men kyrkorna var helt klart en ny miljö att göra livesändningar ifrån”, säger Otto Blücker, som driver den egna firman bokalivestream.nu tillsammans med kollegan Marco Panseri. 

De jobbar som underleverantör åt den digitala begravningsbyrån Fenix, vars konkurrenter Lavendla och Funera också erbjuder liknande tjänster. 

Sedan förra hösten har duon livesänt över 150 ceremonier. Utöver begravningar finns det även en efterfrågan på att livesända dop och vigslar. 

Det är en efterfrågan som även Ellen Schelin märker av. 

”Allt som jag gör har sänts”, säger hon och räknar upp gudstjänster, andakter, dop, visningar och begravningar som exempel. 

Från vänster: Marco Panseri och Otto Blücker, som driver den egna firman bokalivestream.nu.
Från vänster: Marco Panseri och Otto Blücker, som driver den egna firman bokalivestream.nu.Foto:Anna Stjernquist

Även om behovet minskar när coronarestriktionerna släppt och smittspridningen har sjunkit, så ser hon en fortsatt efterfrågan på digitala lösningar.  

”Det kommer att finnas en fortsatt oro och rädsla kring att samlas i grupp. Så tror jag att det kommer vara framöver, vi måste långsamt vänja oss vid vår nya verklighet.”

Samma bild stämmer även Otto Blücker och Marco Panseri in i. 

”Vi tror att livestream är här för att stanna”, säger Otto Blücker och fortsätter: 

”Vi var själva osäkra på om det skulle vara ett lika stort intresse efter pandemin, men det verkar som att många sett ett mervärde i att erbjuda livestream. Det är inte lika okänsligt att prata om livestream i dag som för kanske två år sedan.” 

Och efterfrågan sträcker sig bortom verksamheter i kyrkan. 

”Vi ser att många har börjat jobba med livestreaming i den dagliga verksamheten. Som företag, konferenser, seminarier. Vi ser också att många har lärt sig den hårda vägen genom att livestreama. Vi har sett många olika bloopers och inslag på nätet där folk inte har lärt sig att använda verktygen på rätt sätt”, säger Otto Blücker. 


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?