1515

Live: Startup Tour intar Umeå!

Startup Tour har nått Umeå, där sju bolag gör om en finalplats. Paradox-miljardären Fredrik Wester är på scen och i juryn sitter bland andra Klarnas första investerare Jane Walerud.

Di Digitals Mimi Billing och Jonas Leijonhfuvud är värdar för Startup Tour.
Di Digitals Mimi Billing och Jonas Leijonhfuvud är värdar för Startup Tour.

I slutet av september kickades Di Digitals Startup Tour igång med en delfinal i Stockholm.

På onsdagen är det dags för steg två – Startup Tours delfinal ”Division Norr” som hålls på Väven i Umeå.

Se livesändningen här:

Av de dussintals startupbolag som sökt för att pitcha i delfinalen har sju valts ut av Di Digitals redaktion (se lista nedan). Bolagen representerar ett tvärsnitt av de affärsidéer som växer fram i norra Sverige just nu.

Här fins bland annat Wide Ideas, ett bolag som huserar i tech-huben House Be i Åre. Wide Ideas arbetar med ett AI-system som samordnar idé- och innovationsarbetet på företag och organisationer.

Ytterligare två pitchande bolag beskriver sig som verksamma inom artificiell intelligens (AI): Umeås Loogup, en AI-tjänst för att hitta drömboende, och Applied Group Nordic, ett Sundsvallsbolag som utvecklar AI för e-handeln.

Ett annat spännande bolag är Luleås Future Ordering, som utvecklat en tjänst som hanterar förbeställning av lagad mat via webb, mobil och kiosker. Di Digital kunde nyligen rapportera att bolaget tagit in 22 miljoner kronor i riskkapital.

Vinnaren i Division Norr belönas med en rad fina priser från evenemangets partners. Bland annat får de tågbiljett från SJ till Startup Tour-finalen i Stockholm den 7 december. Där ställs de mot tatueringssajten Inkbay, som i slutet av september tog hem förstapriset i delfinalen i Stockholm, samt finalisterna från de kommande delfinalerna i Linköping, Göteborg och Malmö (Division Öst, Division Väst och Division Syd).

Läs mer: Persbrandts Inkbay är Di Startup Tours första finalist 

Vinnaren av hela Startup Tour belönas bland annat med en miljon kronor i annonspengar från Bonnier och samt andra priser från bland andra KPMG, Zacco, Accenture, Nordea, med flera.

Själva tävlingen går ut på att bolagen får tre minuter på sig att pitcha sin affärsidé inför en jury med några av Sveriges tyngsta tech-investerare. På plats i Umeå-juryn är bland andra Kerstin Cooley, vd för riskkapitalbolaget Moor, affärsängeln Jane Walerud, Lena Fridlund Forsgren, på Almi Invest, samt en representant från Northern Light Capital.

Läs mer: Efter vinsten i Startup Tour – Amra tar in 80 Mkr 

I juryn sitter även spelmiljardären Fredrik Wester, vd på spelutvecklaren Paradox Interactive. Vid sidan av sitt vd-jobb investerar Fredrik Wester även i techbolag som hörlursbolaget Zound Industries (NTL), musikbolaget Epidemic Sound (NTL) och gamingbolaget Mionix (NTL) via sitt investmentbolag Kichi Invest (NTL).

Läs mer: Paradox-miljardären investerar 100 miljoner i startupbolag

Fredrik Wester, som är uppvuxen i Umeå, intervjuas även om resan som gjorde honom till chef för Sveriges största börsnoterade spelbolag.

Även tech-entreprenören Bonnie Roupé intervjuas på scen. Hon berättar bland annat om sin gravidapp som just nu lockar hundratusentals användare i Kina. 

Läs mer: Hennes kinesiska gravidapp vill ta in 100 miljoner kronor 


Här är bolagen som pitchar vid Startup Tour Division Norr i Umeå den 11 oktober:

1. Loogup, Umeå (NTL)
Foto:
Randy Cottin, grundare och vd på Loogup.

Verksamhet: AI-tjänst för att hitta drömboende
Grundare:
Randy Cottin, Lili Jiang, Benjamin Sientzoff
Grundades: 2016
Omsättning: -
Resultat: -
Investerare:  Stänger just nu en såddrunda på 1,5 Mkr från ängelinvesteraren Anders Andersson.

2. Smartvideo, Umeå (NTL)
Foto:
Gänget bakom Smartvideo.

Verksamhet: Ökar kundernas försäljning genom att göra videoklipp till nätbutiker.
Grundare:  Johanna Björklund, Rickard Lönneborg och Niklas Jansson.
Grundades:  April  2015
Omsättning 2016: 141 000 kr
Resultat 2016: -676 000 kr
Investerare:  Tog vid årsskiftet in  4  Mkr från Nascent Invest, 2 Mkr från Almi Invest, och 3 Mkr i lån från Norrlandsfonden.
Antal anställda: 6    

3. Future Ordering, Luleå (NTL)
Foto:
Andreas Stormvinge, vd och medgrundare av Future Ordering.

Verksamhet: Molnbolag inom restaurang och cateringsektorn. Bolaget har utvecklat en egen tjänst som hanterar förbeställning av lagad mat via webb, mobil och kiosker. Allt integreras mot restaurangernas egna kassasystem.
Grundare:  Andreas Stormvinge, Anders Lövgren, Ola Johansson, och Patrik Nordlund.
Grundades:  2017
Årsomsättning: -
Resultat: -
Investerare:  22 Mkr från Fort Knox och Partnerinvest Övre Norrland.

Läs mer: Digitalta menybolaget Future Ordering plockar in 22 miljoner 

4. Spacetime, Umeå (NTL)
Foto:
Grundarna bakom Spacetime Ingrid Westman, Anders Broberg och Gunnar Granberg.

Verksamhet:
En digital plattform som hjälper företag och organisationer att resa smartare.
Grundare:
Gunnar Granberg, Anders Broberg och Ingrid Westman. 
Grundades:  2010
Nettoomsättning: 970 000 kr
Bruttoomsättning: 2 275 000 kr
Resultat: -764 000
Investerare: ALMI Invest 2,7 Mkr, Partner Invest 2 Mkr, Digitala tillväxtkassan Umeå Mkr, Kirman & CO 2 Mkr.
Antal anställda:

5. Wide Ideas / Idea2Innovation, Åre (NTL)Foto:
Åse Angland Lindvall, medgrundare Wide Ideas.

Verksamhet: Digitalt verktyg för idé- och innovationsarbete på bolag.
Bolagsnamn: Wide Ideas. (Formellt heter bolaget Idea2Innovation)
Grundare: Åse Angland Lindvall och Jakob Lindvall.
Grundades: 2011
Årsomsättning: 3 Mkr
Resultat: -1.5 Mkr
Befintliga investerare: Entreprenörinvest och Almi Invest, 6 Mkr. Är i slutfasen av ny kapitalrunda.
Antal anställda:

6. Pinguin/ Applied Group Nordic, Sundsvall (NTL)Foto:
Applied Group Nordics grundare Thomas Jonasson, Johan Wikström och Julia Wikström.

Verksamhet:
AI för e-handel
Grundare:  Johan Wikström, Thomas Jonasson, och Julia Wikström.
Grundades:  2016
Årsomsättning:  340 000 kronor under 2016 (5 månaders räkenskapsår)
Resultat:  -22 000
Investerare:  Sparbanksstiftelsen Norrlands RIskkapitalstiftelse, Almi Invest, Mid Sweden University Ventures samt investerare från  e-handelsbranschen. Har tagit in cirka 7 miljoner kronor sedan starten i riskkapital och lån.
Antal anställda:  3

Läs mer: Appliedgroup Nordic tar in 3 miljoner kronor från Almi Invest

7. Photon Sports, Umeå (NTL)
Foto:
Skärmdump från Photon Sports webbsida.

Verksamhet: Sensorteknik och 3D-kameror för feedback vid träning och människor i rörelse.
Grundare:  Jonas Sjöberg
Grundades:  1995
Årsomsättning:  350 000 kronor
Resultat:  0
Investerare:  ”Söker investerare”
Antal anställda:  3 

Biljetter till Startup Tour Division Norr i Umeå är gratis för alla som jobbar med startups och bokas här


Datum för Di Digital Startup Tour:

Division Stockholm - 27 september - Hotel Rival
Division Nord - Umeå 11 oktober - Väven
Division Öst - Linköping 25 oktober - Torn1
Division Väst - Göteborg 8 november - Kajskjul8
Division Syd - Malmö 22 november - Slagthuset
Final i Stockholm 7 december - Kulturhuset
(Deadline för ansökningar tre veckor innan aktuellt datum)

Allt om tävlingen: Startuptour.di.se

Fotnot: NTL-länkarna går till The Nordic Tech List, en databas med grundare, bolag och investerare i den nordiska techsektorn.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?