1515

Lista: Här är de största kryptovalutorna och vad som skiljer dem åt

Bitcoin har varit en av de hetaste trenderna under 2017, men i originalets fotspår har en lång rad alternativa kryptovalutor med olika funktioner vuxit fram. 

Ethereum är den näst populäraste kryptovalutan efter bitcoin.
Ethereum är den näst populäraste kryptovalutan efter bitcoin.

Intresset för kryptovalutan bitcoin har ökat dramatiskt under 2017 i takt med att priset ständigt når nya höjder. På onsdagen handlades en bitcoin för omkring 16 500 dollar, en uppgång på omkring 1 500 procent sedan årsskiftet, enligt Coindesk. 

Även om bitcoin var först och fortfarande är överlägset störst så har kryptofebern fört med sig en dramatisk ökning i antalet alternativa kryptovalutor och enligt sajten Coin Market Cap finns det i dagsläget omkring 1 360 stycken olika coins och tokens.

Bitcoin har under 2017 tagit flera kliv mot finansbranschens finrum, bland annat har de bägge optionsbörserna CME och CBOE lanserat handel med terminskontrakt på kryptovalutan. 

Redan våren 2014 gjorde bitcoin dock entré i nyhetsbyrån Bloombergs klassiska terminal och förra veckan dök även priset på ether, litecoin och Ripples kryptovaluta XRP upp i terminalen, skriver Fortune.

Ether – näst störst efter bitcoin

Ether, som är kryptovalutan på ethereum-plattformen, är den näst största kryptovalutan sett till marknadsvärde. Tanken med ethereum-plattformen är att med hjälp av så kallade "smarta kontrakt", som genomförs när visa villkor möts av alla involverade parter, ta bort mellanhänder i olika globala transaktioner.

Ether är själva bensinen som gör detta möjligt genom att fungera som incitament för användarna att bidra till nätverket.

Läs mer: Bitcoinmiljardär sponsrar hockeylag – spelare får betalt i bitcoin 

Litecoin – siktar mot betalningar

Litecoin har som ambition att bli den främsta kryptovalutan för betalningar genom att ha en högre transaktionshastighet än andra kryptovalutor. De främsta skillnaderna mot bitcoin är att det kommer skapas 85 miljoner litecoin, jämfört med 21 miljoner bitcoin, samt att litecoin-nätverket bryter ett nytt block där transaktionerna lagras efter 2,5 minuter jämfört med 10 minuter för bitcoin.

Ripple – byggt för betalbolag

Till skillnad från ovan nämnda kryptovalutor är Ripple-nätverket byggt för banker och betaltjänstebolag och är snarare ett distribuerat betalningsprotokoll för internationella betalningar. Ripples kryptovaluta XRP fungerar som en brygga vid internationell transaktion där det saknas direktkontakt mellan mottagare och sändare och minskar även antalet mellanhänder vilket sänker transaktionskostnaden. Enligt Ripple tar en transaktion i XRP omkring 4 sekunder. 

Svenska SEB är en av de banker som experimenterat med Ripples teknik. 

”Vi har använt ett blockkedje-protokoll från Ripple, ett bolag baserat i Silicon Valley. De har ett protokoll som man kan ladda ner från molnet gratis och vi har integrerat det med vår egen tekniska infrastruktur. Vi använder det för alla överföringar mellan SEB:s kontor i Stockholm och SEB:s kontor i New York för en av våra kunder”, sa Paula da Silva, chef för transaktionstjänster på SEB, till Di Digital i juli. 

Läs mer: Så ser världens centralbanker på kryptovalutor 

Bitcoin cash – avknoppning med högre transaktionshastighet

Ytterligare en kryptovaluta som kan vara värd att nämna är bitcoin cash, en ny förgrening av bitcoin som knoppades av från kryptovalutan under sommaren. Skillnaden mellan bitcoin och bitcoin cash är att blocken i bitcoin cash är betydligt större, för att öka transaktionshastigheten. 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?