1515
Annons

Limes Sverigechef: ”Vi ska finnas i alla urbana miljöer”

Amerikanska Lime har intagit Sverige. Nu ska man ta sig in i fler städer för att charma användarna. ”Vi älskar konkurrenter och växer av det. Finns det inga konkurrenter på marknaden så stannar den”, säger Sverigechefen Mike Parishaian.

Limes Sverigechef Mike Parishaian.
Limes Sverigechef Mike Parishaian.Foto:Jonas Eng.

I slutet av november lanserade amerikanska jätten Lime sina scootrar i Stockholm. Sverige är en del av en större strategi att överta Europa där Lime är en av aktörerna i kriget om elscootrarna.

”Just nu kör vi en mjukstart. Vi vill testa och se hur det funkar i Stockholm genom att ta in all data för att bygga vidare från det. Strategin är att finnas i alla urbana miljöer i Sverige”, säger Limes Sverigechef Mike Parishaian i en intervju med Di Digital.

Läs mer: Voi får se upp – nu kommer amerikanska jätten till Stockholm 

Under måndagen meddelade bolaget att man utökar från Stockholm och även öppnar upp i Malmö. Det innebär att strategin om att ta fler platser i Sverige redan är igång. 

Elscootrar och nya transportsätt ses som en stor tillväxtmarknad av en rad stora investerare. Bolagen har under kort tid lyckats säkra stora investeringar och därmed höga värderingar. 

Men intresset för scootrarna kan ha avstannat något. Enligt Wall Street Journal ska både Lime och den amerikanska konkurrenten Bird, sänka sina mål för framtida kapitalinjektioner. 

Tidningen skriver att Lime nu uppger för investerare att det söker en värdering på mellan 2 och 3 miljarder dollar, motsvarande 18 till 27 miljarder kronor. Tidigare ska bolaget ha velat ha en värdering på 4 miljarder dollar, enligt tidningens källor.

En av Limes backare är Skypegrundaren Niklas Zennström, vars VC-bolag Atomico gick in i bolaget i somras under en kapitalrunda på totalt 335 miljoner dollar.

Läs mer: Niklas Zennström går med i elscooterstriden 

Konkurrensen i Sverige utgörs än så länge av svenskgrundade Voi Technologies som lanserade sina elscootrar på Stockholms gator i augusti. Voi tog nyligen in 452 miljoner kronor i en ny runda för att lansera i flera europeiska städer där Lime redan finns. 

”Vi älskar konkurrenter och växer av dem. Finns det inga konkurrenter på marknaden så stannar den”, säger Mike Parishaian.

Sverige är litet, hur många scooterbolag kan få plats här?

”Det beror på hur marknaden reagerar på scootrar, hur folk tänker kring hur de ska ta sig från punkt a till b. Just nu tycker jag att det är en bra balans.”

Så fler bolag skulle innebära problem?

”Det får vi se. Sverige och svenskarna är väldigt mottagliga för tech och miljövänliga transportsätt. Just nu är det bra balans, men det här är bara början. Vi får se om fler kommer hit.”

Läs mer: Cristina Stenbeck går in i elscooterbolaget – Voi tar in 452 miljoner 

En stad där elscooter-striden kommer vara som mest intensiv i Europa är antagligen Paris. Lime pekade ut staden som den första för bolaget att lansera i Europa och Paris står som modell för hur scootrarna ska lanseras även i Sverige, berättar Mike Parishaian.

”Vi har många marknader just nu där vi är igång i Europa. Vi tittar mycket på Paris, den största marknaden i Europa och världen.”

Lime var ett av bolagen som var med under den näst intill våldsamma lanseringen i USA. Städer på västkusten flödades med scootrar vilket ledde till stor irritation och motreaktioner. 

Bolagen resonerade så att det handlade om att gå före regelverket och utmana lagstiftaren så att bestämmelserna kring elscootrar kunde införas, en strategi som känns igen från bland andra taxitjänsten Uber. Men enligt Mike Parishaian har Lime en annan strategi för lanseringen i Europa.

Läs mer: Miljardvärderade scootern kommer till Europa 

”Vi måste alltid prata med staden och få okej från dem. Vi måste ha bra relation med städerna, om vi inte får okej så kör vi inte ut scootrarna i och med att det blir problem för alla. Då kommer vi få en dålig relation med städerna”, säger han.

Några omfattande negativa reaktioner har det inte blivit i Stockholm och Sverige än så länge. Tidigt kunde bolaget skicka ut bilder på ett leende trafikborgarråd signerat Daniel Helldén (MP) på en av Limes scootrar. 

Lime vill inte berätta hur många som färdats med bolagets scootrar såhär långt. Just nu tar man 10 kronor för att låsa upp scootern och sedan 3 kronor per minut, det är dubbla minutpriset jämfört med Voi Technology.

Lanseringen i november var enligt Mike Parishaian en mjukstart inför våren, dels för att kunna samla in data om användarnas rörelsemönster i staden. Det betyder också att den stundande vintern kan innebära att man helt försvinner från gatorna under en tid.

”Trygghet och säkerhet är väldigt viktigt för oss. Om det är is ute och fem centimeter snö så kommer vi minska antal scootrar som finns på gatan eller ta bort dem helt”, säger Mike Parishaian. 


Innehåll från PaypalAnnons

PayPal fortsätter satsa på Sverige efter Zettleköpet – Därför ska du jobba här

Det finns många anledningar till att PayPal investerar i Sverige och ännu fler anledningar att ansluta sig till Stockholmskontoret för att arbeta med framtidens teknologi, enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Fyra år efter köpet av Zettle fortsätter PayPal att satsa på Stockholm för att utveckla sömlösa betallösningar som används av allt fler bolag och kunder världen runt.

Varför satsar PayPal på Sverige?

–  Zettle hade inte kunnat skapas på någon annan plats. Vi hade följt dem i flera år innan uppköpet och visste hur mycket talang som fanns i bolaget. Visst var vi ute efter Zettles briljanta tekniska lösningar, men också efter den kultur som låg bakom. Det gör det helt naturligt att fortsätta satsa här i Stockholm, säger Jonas.

PayPal finns i 200 länder med 429 miljoner användarkonton och har över 30 000 anställda på fler än 50 kontor i fler än 30 länder. 

Vad är det som utmärker Sverige som teknikland?

– Det finns duktiga utvecklare över hela världen, men i Sverige finns det kunskap som är kopplad till mer än kod. Här finns en bredare förståelse för utveckling där design, användarvänlighet och andra kompetenser spelar stor roll. Man förstår helheten i det problem som ska lösas, hur kundupplevelsen blir så bra som möjligt, vilket Zettle har varit ett klockrent exempel på ända sedan starten.

Det pågår en konstant rekrytering i Sverige från PayPals sida och bolaget har nyligen börjat välkomna medarbetarna till det nya kontoret på Regeringsgatan mitt i centrala Stockholm för att arbeta enligt en hybridmodell där de jobbar både på kontoret och distans.

Varför ska man söka sig till PayPal i Sverige?

– Här får du den perfekta kombinationen av en svensk, öppen arbetskultur där man uppmuntras att ta egna initiativ och en internationell, kulturell mångfald som de flesta bolag bara kan drömma om - vi har nog ett hundratal nationaliteter representerade. Tillsammans med de otroliga förmåner du får ta del av redan som nyanställd blir det en fantastisk arbetsplats.

PayPal arbetar med en rad olika förmåner för sina medarbetare, dels för att säkra deras ekonomiska trygghet men även för det fysiska och psykiska välmåendet. Anställda erbjuds bland annat en månads extra betald ledighet vart femte år för att helt logga ut från den digitala världen och reflektera över sina karriärsambitioner. Jonas har själv precis kommit hem från fyra veckors bergsklättring i Nepal men det är inte förmånerna utan framför allt att få jobba med den absolut senaste teknologin och framtiden som han lockas av.  

– Oavsett vilken funktion du har så arbetar du i vissa delar med forskning och att tänka långsiktigt. På ett lönsamt bolag av den här storleken, som fokuserar på avancerad teknologi, arbetar du med det nyupptäckta - det handlar hela tiden om trender och framtida trender. Våra hack weeks är ett bra exempel. Utvecklarveckor som hålls flera gånger om året där alla bolagets funktioner ingår i olika team. Vi använder den senaste teknologin för att på sju dagar utveckla innovationer så långt att de, i vissa fall, kan tas direkt till marknaden. 

Läs mer här 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?