1515

Lifvs öppnar fler obemannade butiker – lockar nytt riskkapital

En obemannad matbutik i en container – kanske mer lockande än någonsin i orostider som dessa. Nu tar Lifvs in 20 miljoner kronor i en investeringsrunda som leds av Herenco.

Daniel Lundh och Bea Garcia är grundare av den obemannade butikskedjan Lifvs.
Daniel Lundh och Bea Garcia är grundare av den obemannade butikskedjan Lifvs.

Lifvs nio obemannade butiker blir tolv den här helgen. Och enligt grundaren Daniel Lundh ska nya butiker slå upp dörrarna i rask takt resten av året.

”Det finns samhällen i Sverige där närbutiken stängde på 80-talet då stormarknaderna blev populära. Häften av matvarubutikerna har försvunnit sedan dess”, säger han.

Butikerna som öppnar i helgen ligger – väldigt talande för affärsidén – i Holsljunga, Grimsås och Östra Frölunda.

Lifvs strategi är helt enkelt att ställa ut (ja, ställa ut) nya matvarubutiker i miniformat där kunderna själva skannar sina varor och betalar via en app.

Personalen är bara där för att fylla på med varor vid behov.

Vi känner att vi har en bra grundidé som går att skala

”Från början sa vi att det var en butik i en container, men det lät inte så bra tyckte folk. Så vi började kalla det moduler istället”, säger Daniel Lundh med ett skratt.

Han beskriver varje Lifvs som en fullständig matvarubutik, men allt från kyckling till schampo. Men istället för flera olika sorters ketchup finns bara en. Du ska dock alltid kunna handla till hela måltiden i en och samma butik, menar han.

”Vi har 550 olika varor i butikerna. Om du räknar hemma, inklusive allt i skafferiet, skulle jag tro att du har omkring 300 varor.”

En Lifvsbutik inifrån
En Lifvsbutik inifrån

Tanken är att Lifvs ska öppna upp i kluster om fyra till sex butiker inom ett och samma samhälle. Det gör att butikerna kan fyllas på av en anställd och dessutom räcka långt för den befolkningen som bor där.

Samtidigt krävs mindre markyta, hyran blir billigare och Lifvs kan komma längre ut i landet.

Det bolaget fått mest uppmärksamhet för i branschen, enligt Daniel Lundh, är att Lifvs är ett bra exempel på när e-handel och fysiska butiker möts.

Deras app är uppkopplad och kan hela tiden visa digitala erbjudanden till kunden, medan han eller hon står i en fysisk butik.

”Om en person köper köttfärs i vår butik kan vi snabb föreslå tomatsås eller tacokrydda, beroende på data vi har om kunden. Det är något som bara e-handlare gör annars.”

Just nu håller han och grundarkollegan Bea Garcia på att identifiera nya platser i Sverige där de kan öppna upp. Det handlar inte bara om glesbygder, säger han. Redan i dag finns butiker i Bålsta utanför Stockholm och i studentområdet Ulltuna i Uppsala.

Läs mer: Klart: Då öppnar Matsmart i Tyskland – ”impact på allvar”

Den senaste kapitalrundan om 20 miljoner innebär att bolaget nu total tagit in cirka 40 miljoner i riskkapital.

Ulf Rostedt, vd på Herenco Invest, säger att han imponeras över vad bolaget åstadkommit på kort tid.

”Att de tillför en efterlängtad service till glesbygd och landsbygd är i linje med vår syn på samhällsutvecklingen”, säger han.

”Vi märker att det finns stort intresse för det här, både från allmänhet och investerare. Vi känner att vi har en bra grundidé som går att skala”, säger Daniel Lundh.

Hans förklaring; Att bara 2,5 procent av dagligvaruhandeln i dag sker på nätet, och att dessa är koncentrerade till storstäderna.

”Man säger att när e-handeln går över 10 procent så kommer det ha en faktiskt påverka på fysiska butiker. Men det räknar vi inte med att nå förrän 2033, och då återigen i stadsmiljöer.”


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?