1515

Lifesums hälsoapp når 25 miljoner användare

Hälsoappen Lifesum har nått en ny milstolpe med 25 miljoner registrerade användare. Nu släpper bolaget en smart fototjänst som ska göra det lättare att kontrollera matintaget.

Henrik Thorstensson, vd på hälsoappen Lifesum, testar sitt nya artificiellt intelligenta bildigenkänningsverktyg.
Henrik Thorstensson, vd på hälsoappen Lifesum, testar sitt nya artificiellt intelligenta bildigenkänningsverktyg.Foto:Amanda Lindgren

Den svenska appen Lifesum är bland de 30 mest populära hälso- och livsstilsapparna i USA, enligt App Annie. Stockholmsbolaget har även lockat till sig 140 miljoner kronor i riskkapital, mestadels för att bekosta bolagets tillväxt i USA. 

Lifesums app har som mål att hjälpa sina användare att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på såväl matintag som träningsrutiner. Bolaget grundades av Henrik Torstensson, Marcus Gners, Tove Westlund och Martin Wählby 2009. De två sistnämnda valde dock att lämna bolaget för några år sedan. 

Om AI:n inte gör det enklare är det bara ännu ett meningslöst buzzword

Numera styrs bolaget av vd:n Henrik Thorstensson, på plats i Stockholm, och Marcus Gners, bolagets operativa chef, från kontoret i Los Angeles. Det är ingen slump att Lifesums andra hem är i USA. Förutom att ha varit fokus för tillväxt är det numera även bolagets största marknad. 

Bolaget nådde nyligen en ny milstolpe med 25 miljoner registrerade användare.

Och Lifesum växer även i kronor räknat. Sedan 2015 har omsättningen ökat med över 20 miljoner om året. För räkenskapsåret som slutade i mars 2017 hade bolaget en nettoomsättning på 79 miljoner kronor och gjorde en förlust på 32 miljoner.  

Läs även: Lifesum växer med 44 procent: ”Vår strategi är att bli större i USA” 

Men för att tjäna pengar på användare behövs premiumtjänster utöver appens basfunktioner. För Lifesum är det senaste svaret på detta ett bildigenkänningsverktyg i appen för att hjälpa användarna att räkna ut hur många kalorier de får i sig.

”Vi använder artificiell intelligens och machine learning för att identifiera vad som finns i fotot och sen matcha det mot vår databas med mat och andra ingredienser”, säger Henrik Thorstensson när Di Digital träffar honom på restaurangen Vapiano i Stockholm.

Genom att fota maten och sedan klicka i ett antal förslag kan appen hjälpligt ge en uppskattning på hur många kalorier rätten innehåller. 

”Vi har arbetat med AI:n sen i höstas men all data som vi samlar in har vi arbetat med sen dag ett. Själva grejen med bildigenkänning är att göra det enklare för våra användare. Om AI:n inte gör det enklare är det bara ännu ett meningslöst buzzword”, säger Henrik Thorstensson.  

Läs även: Därför är hälsa det hetaste området inom tech 

 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?