1515

Lifesums hälsoapp når 25 miljoner användare

Hälsoappen Lifesum har nått en ny milstolpe med 25 miljoner registrerade användare. Nu släpper bolaget en smart fototjänst som ska göra det lättare att kontrollera matintaget.

Henrik Thorstensson, vd på hälsoappen Lifesum, testar sitt nya artificiellt intelligenta bildigenkänningsverktyg.
Henrik Thorstensson, vd på hälsoappen Lifesum, testar sitt nya artificiellt intelligenta bildigenkänningsverktyg.Foto:Amanda Lindgren

Den svenska appen Lifesum är bland de 30 mest populära hälso- och livsstilsapparna i USA, enligt App Annie. Stockholmsbolaget har även lockat till sig 140 miljoner kronor i riskkapital, mestadels för att bekosta bolagets tillväxt i USA. 

Lifesums app har som mål att hjälpa sina användare att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på såväl matintag som träningsrutiner. Bolaget grundades av Henrik Torstensson, Marcus Gners, Tove Westlund och Martin Wählby 2009. De två sistnämnda valde dock att lämna bolaget för några år sedan. 

Om AI:n inte gör det enklare är det bara ännu ett meningslöst buzzword

Numera styrs bolaget av vd:n Henrik Thorstensson, på plats i Stockholm, och Marcus Gners, bolagets operativa chef, från kontoret i Los Angeles. Det är ingen slump att Lifesums andra hem är i USA. Förutom att ha varit fokus för tillväxt är det numera även bolagets största marknad. 

Bolaget nådde nyligen en ny milstolpe med 25 miljoner registrerade användare.

Och Lifesum växer även i kronor räknat. Sedan 2015 har omsättningen ökat med över 20 miljoner om året. För räkenskapsåret som slutade i mars 2017 hade bolaget en nettoomsättning på 79 miljoner kronor och gjorde en förlust på 32 miljoner.  

Läs även: Lifesum växer med 44 procent: ”Vår strategi är att bli större i USA” 

Men för att tjäna pengar på användare behövs premiumtjänster utöver appens basfunktioner. För Lifesum är det senaste svaret på detta ett bildigenkänningsverktyg i appen för att hjälpa användarna att räkna ut hur många kalorier de får i sig.

”Vi använder artificiell intelligens och machine learning för att identifiera vad som finns i fotot och sen matcha det mot vår databas med mat och andra ingredienser”, säger Henrik Thorstensson när Di Digital träffar honom på restaurangen Vapiano i Stockholm.

Genom att fota maten och sedan klicka i ett antal förslag kan appen hjälpligt ge en uppskattning på hur många kalorier rätten innehåller. 

”Vi har arbetat med AI:n sen i höstas men all data som vi samlar in har vi arbetat med sen dag ett. Själva grejen med bildigenkänning är att göra det enklare för våra användare. Om AI:n inte gör det enklare är det bara ännu ett meningslöst buzzword”, säger Henrik Thorstensson.  

Läs även: Därför är hälsa det hetaste området inom tech 

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?