1515

Lifesum växer med 44 procent: ”Vår strategi är att bli större i USA”

Hälsoappen Lifesum omsatte 79 miljoner kronor under senaste räkenskapsåret. Förlusten ökar också – men inte lika fort. ”Så länge antalet medlemmar och försäljningen växer är det vår plan att investera”, säger vd:n Henrik Torstensson.

Lifesums vd Henrik Torstensson.
Lifesums vd Henrik Torstensson.

Den svenska appen Lifesum är bland de 20 mest populära hälso- och livsstilsapparna i USA, enligt App Annie. Stockholmsbolaget har lockat till sig 140 miljoner kronor i riskkapital och passerade i april i år 20 miljoner registrerade användare.

Även intäkterna växer, enligt Lifesums färska årsredovisning. Hälsoappen omsatte 79 miljoner kronor under sitt senaste räkenskapsår, som avslutades i april i år. Det motsvarar en tillväxt på 44 procent, vilket dock är lägre än föregående års 66 procent.

”Vår strategi är att växa och att göra det i USA. Då tar vi kostnader och investeringar för att kunna göra det,” säger Henrik Torstensson, Lifesums vd och medgrundare.

USA är enligt honom Lifesums största marknad.

Vi låter inte redovisningseffekten bestämma

”Så länge antalet medlemmar och försäljningen växer och produkten blir bättre är det vår plan att investera i den”‚ säger Henrik Torstensson.

Läs mer: Därför är hälsa det hetaste området inom tech

Lifesum går fortfarande back. I det färska bokslutet stannar minusresultatet på 31 Mkr. Förlusten, som under föregående period växte med hela 300 procent, ökade detta år med 25 procent.

”Vi tittar på var vi kan göra de bästa investeringarna. Vi vill bygga en bra tjänst och en bra produkt på längre sikt. Vi låter inte redovisningseffekter bestämma hur vi ska investera så länge vi ser att det ger resultat i försäljning, produkt, marknad eller partnerskap”, säger Henrik Torstensson.

Lifesums app hjälper användarna att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på såväl matintag som träningsrutiner. I april i år hade appen 20 miljoner registrerade användare.

Bolaget värderades till nära 400 miljoner kronor vid en investeringsrunda i fjol. Bland Lifesums investerare finns Nokia Growth Partners, Bauer Media och Sparklabs Global Ventures.

Läs mer: Lifesum-doldisar storsäljer och vill starta nytt


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?