Hälsoappen Lifesum (NTL), med Spotify- och Stardoll-veteranen Henrik Torstensson som vd och medgrundare, har sedan starten år 2009 lyckats samla på sig drygt 15 miljoner användare.
Även intäkterna har vuxit i rask takt. Bolaget omsatte nära 60 Mkr under 2015. Lifesum går dock fortfarande med förlust.
Tidigare i veckan fyllde bolaget på kassan i en ny investeringsrunda om totalt 85 miljoner kronor, där riskkapitalbolagen Nokia Growth Partners och Draper Esprit klev in som nya delägare. Lifesums grundare och vd Henrik Torstensson ville då inte uppge vad bolaget värderades till i samband med investeringen.
Nu kan Di Digital avslöja att de nya ägarna fick 21,5 procent av aktierna i Lifesum i utbyte mot nära 85 Mkr.
I rundan värderades Lifesum som helhet alltså till drygt 390 Mkr, enligt Di Digitals uträkning. Det enligt dokument som lämnats till Bolagsverket.
Investeringen gjordes dock med såkallade preferensaktier, det vill säga aktier med särskilt förmånliga villkor, vilket kan antas ha påverkat värderingen.
Lifesum har sedan starten tagit in drygt 130 Mkr i finansiering. Data och grafik från nordictechlist.com.
Största enskilda ägare i Lifesum är det tyska riskkapitalbolaget Bauer Media, som innan den senaste investeringsrundan ägde knappt 30 procent av företaget.
De fyra grundarna – Henrik Torstensson, Marcus Gners, Tove Westlund och Martin Wählby – kontrollerade tillsammans 66,5 procent av bolaget innan den senaste rundan.
Lifesums grundare och vd Henrik Torstensson vill inte kommentera bolagets värdering när Di Digital når honom på telefon.
Han påpekar dock att han ser värderingen endast som ett steg på vägen. Han hoppas och tror att Lifesums värde ska räknas i miljarder snarare än miljoner i framtiden.
”Vi vill bygga ett stort bolag. Lyckas vi med det så ska vi värderas till flera gånger mer än vad vi gör idag”, säger Henrik Torstensson.