1515
Annons

Levererar mat på nätet – växer med 300 procent

Det miljardvärderade leveransbolaget Gordon Delivery fortsätter att växa tresiffrigt – och spår inget stopp efter pandemin. ”Vi har jobbat mycket med vår geografiska täckning och når nu 90 procent av Sveriges befolkning”, säger vd:n Ali Ghoce.

Ali Ghoce, vd på Gordon Delivery.
Ali Ghoce, vd på Gordon Delivery.Foto:Anna Roström

Coronapandemin har fått konsumenter som aldrig handlat mat på nätet innan att testa konceptet. Ett av bolagen som ridit på vågen är Gordon Delivery, som specialiserar sig på så kallade sista milen-leveranser för kylvaror. Det handlar till exempel om varor från butikskedjor som Coop och matkassebolaget Hello Fresh, men även mediciner med kinkiga krav på temperatur.  

Bakom bolaget står Ali Ghoce och Per Källgården, som grundade Gordon Delivery 2015. I dag har bolaget växt till en verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge – och siktar på att gå in i England vid årsskiftet. 

”Vi har jobbat mycket med vår geografiska täckning och når nu 90 procent av Sveriges befolkning samt 98 procent av den danska befolkningen”, säger Ali Ghoce som även är vd. 

Tillväxten märks av i bokslutet för 2021, även om den börjar sakta in jämfört med fjolåret. Under 2021 ökar omsättningen med 300 procent, och landar på 413 Mkr. Under året genomförde bolaget 4,1 miljoner leveranser.

”Dels växer vi själva, dels har e-handeln för mat växt under 2021. Så vi har vuxit med befintliga kunder men även på den danska marknaden, där vi tagit fler kunder”, säger Ali Ghoce. 

Även resultatet (ebitda) växer från minusresultat till 20 Mkr. Likaså vände sista milen-aktören Budbee till lönsamhet 2021, i en bransch som annars präglats av förluster i mångmiljonklassen. 

”Vi har alltid haft bra koll på våra nyckeltal och det operativa arbetet. Under åren har jag sett att det funnits så mycket riskkapital att bolag blir slösaktiga. När det beteendet satt sig blir det svårt att ändra på kulturen. Vi prioriterar ekonomisk hållbarhet. Under 2021 nådde vi den volymen vi behövde för att kunna nå lönsamhet.” 

Sedan april i år klassas inte längre covid-19 som en samhälls- och allmänfarlig sjukdom enligt Folkhälsomyndigheten. Men Ali Ghoce är inte orolig över att intresset för matleveranser kommer att sjunka. Istället drivs kundernas intresse av bekvämlighet. 

”Vi tror att intresset kommer att plana ut och sen fortsätta växa normalt. Vi gjorde rekordmånad nu i mars, sedan i maj igen. Så än har vi inte sett något tapp. Det finns en studie från Sydkorea efter epidemin 2012, då de också stängde ner samhället. Efter det växte branschen normalt efteråt, utan något tapp.” 

Gordon Delivery har tagit in 210 Mkr i riskkapital sedan start, med en värdering enligt den senaste rundan på drygt 1,1 miljarder kronor. Största ägare är Ali Ghoce, riskkapitalbolaget Eequity och CBS Capital. 

”E-handeln förändrar konsumentbeteendet i hela branschen och vi ser att det saknas en aktör som oss i de flesta länder. De närmsta tre åren väntar en expansion för oss, men vi ska också utveckla vår tjänst mot konsumenter och e-handlare för att vässa erbjudandet.” 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?