1515

Lendos grundare pressar priser på it-produkter – tar in 17 miljoner

Pressa vill pressa priserna på it-produkter med sin nya offerttjänst. Lendogrundaren Thomas Hjelm är med på tåget – och han ser likheter mellan sitt gamla företag och det nya. 

Matteo Poropat, Thomas Hjelm och Andreas Jakubowicz vill pressa priserna på it-produkter.
Matteo Poropat, Thomas Hjelm och Andreas Jakubowicz vill pressa priserna på it-produkter.Foto:Press

Pressa är en offerttjänst för inköp av it-produkter. Den riktar sig till privata bolag samt offentlig sektor och erbjuder dem möjligheten att jämföra erbjudanden från leverantörer.

”Om ett företag vill köpa in en mobil eller flera hundra, så kan de skicka in en förfrågan på vår tjänst. Och då får de ett antal offerter tillbaka från våra leverantörer. Du behöver inte ringa runt, utan här gör du allt på ett par klick. Tjänsten är som en hybrid mellan Lendo och Offerta”, säger Andreas Jakubowicz, medgrundare till Pressa.

Användarna kan kostnadsfritt jämföra leveranstid, betalningsvillkor och pris mellan upp till sex offerter från de 60-tal olika it-leverantörer som är kopplade till tjänsten. Det är från leverantörerna, som betalar en avgift varje gång de svarar på en förfrågan, som Pressas intäkter kommer från. 

Efter att ha testat sin plattform i flera betaomgångar lanserades tjänsten på riktigt tidigare i september. Under året har Pressa tagit in 17 miljoner kronor i kapital där Lars Thunell, tidigare koncernchef på SEB och verksam inom Världsbanken, samt Per Axelson, medgrundare av Lannebo Fonder, är två investerare som sticker ut. 

”Pengarna kommer främst gå till produktutveckling, sälj och marknadsföring”, säger Andreas Jakubowicz.

Trots att Pressa är nytt uppger företaget att flera aktörer redan använt sig av tjänsten. Bland annat har den varit populär bland flera skolor. Den mest namnkunniga köparen har hittills varit butikskedjan Ur & Penn.

Styrelseordförande i Pressa är Thomas Hjelm, medgrundare av Lendo. Han vet vad för framtid företaget kan ha om det blir framgångsrikt. Lendo samlar konsumentlån och har sedan starten 2007 blivit en vinstmaskin, med rörelsemarginaler runt 40 procent, och ägs numera av Schibsted.

”Jag sitter på erfarenheten från Lendo, som är samma typ av marknadsplats. 2008 var vi i samma fas som vi är i nu med Pressa. Vi bygger på samma sätt”, säger Thomas Hjelm.

Styrelseordföranden menar att det kan gå snabbt för företaget. Han förutspår att Pressa kommer vara lönsamt redan nästa år. 

”När det väl började med Lendo och folk började prata med varandra om tjänsten, då spred det sig väldigt snabbt. Därför är det svårt att budgetera för hur bra det kommer gå för Pressa. Tjänsten är så enkel och kostnadsfri. Jag tror väldigt mycket på oss.”

I årets två investeringsrundor har den största investeraren varit Maropost, ett kanadensiskt teknikföretag som tagit fram en plattform för marknadsföring. Det drivs av Ross Paquette, som numera bor deltid i Sverige efter att flyttat ihop med den svenska influencern Molly Rustas.

Maropost uppger att de tror på en tillväxt som på sikt kommer ta Pressa vidare utanför Sveriges gränser, en målsättning som grundaren Andreas Jakubowicz delar.

”Vi ska först växa i Sverige och Norden, sedan siktar vi vidare internationellt. Vi vill bli en ledande marknadsplats för företag och offentlig sektor”, säger Andreas Jakubowicz.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?