1515

Lendo-utmanaren Advisa digitaliserade sig ur krisen

För två år sedan tvingades Lendo-konkurrenten Advisa att säga upp hälften av personalen. Nu är låneförmedlaren tillbaka på grön kvist, bland annat genom en digitalisering av marknadsföringen.

Advisa-gänget från vänster: Fredrik Lundahl, vd, Siamak Ayani, affärsutvecklingschef, Kristoffer Lindqvist, ekonomichef och vice vd, Philip Berman, marknadschef.
Advisa-gänget från vänster: Fredrik Lundahl, vd, Siamak Ayani, affärsutvecklingschef, Kristoffer Lindqvist, ekonomichef och vice vd, Philip Berman, marknadschef.

Det var sommaren 2015 som Di kunde avslöja att låneförmedlaren Advisa skulle säga upp cirka 40 procent av sina 85 medarbetare, till följd av låg lönsamhet och ökad konkurrens. I slutändan sa man upp halva personalstyrkan. Främst var det bolagets telefonförsäljare som fick gå.

”Vi insåg att framtiden för branschen var digital. Kunderna ville få hjälp online. Vi gjorde en strategisk omställning för att öka effektiviteten och kunna ska upp verksamheten och hjälpa fler kunder spara pengar på sina lån”, säger Kristoffer Lindqvist, ekonomichef och vice vd i Advisa (NTL).

Han grundade bolaget 2011 ihop med Rasmus Adler Wahlberg. Till att börja med var affärsidén att hjälpa kunder att hitta marknadens bästa låneerbjudanden.

”Idag har vi samarbeten med ett 20-tal banker och långivare. Ett exempel är SEB men vi samarbetar även med ett flertal nischbanker”, säger Kristoffer Lindqvist.

De senaste två åren har bolaget fokuserat på att digitalisera sin marknadsföring, bredda sitt bankerbjudande och trimma den digitala processen. Istället för att marknadsföra sig via telemarketing använder man sig nu av Google och olika onlinesamarbeten.

Satsningarna har lyckats. Under 2016 spås omsättningen öka med 15 procent till cirka 60 miljoner kronor. Dessutom vänds fjolårets förlust på 4,1 Mkr till en vinst på 6 Mkr, enligt bolagets egen, preliminära uppskattning.

”Drivande bakom lyftet är i grunden en kombination av två faktorer. Den ena är att vi lyckats ändra till en mer skalbar modell som fokuserar på att attrahera kunder genom digital marknadsföring. Den andra, och kanske främsta anledningen, är den kundnytta vi skapar genom att konkurrensutsätta banker för att förbättra lånevillkor åt kunder”, säger Kristoffer Lindqvist.

Han hävdar att Advisa i genomsnitt har lyckats spara 37 000 kronor åt de kunder som de hjälper att omförhandla villkoren.

”Det handlar om alla lån, utom bolån och summan gäller besparingar under hela lånens löptid. En majoritet av lånen vi omförhandlar gäller bilar, båtar och andra kapitalvaror”, säger Kristoffer Lindqvist.

Han tror trenden att konkurrensutsätta sin bank kommer att fortsätta.

”Om räntan går upp tror vi att allt fler kunder kommer att få att vilja omförhandla sina lån och de flesta kommer vilja göra detta digitalt. Därför fokuserar vi majoriteten av våra resurser på att bygga den mest kundvänliga tjänsten helt online. För att öka takten har vi precis tagit in 8 miljoner kronor i lån och anställt en grupp talangfulla utvecklare specialiserade på kundorienterade digitala processer. Vi ser även över möjligheten att öka takten ytterligare genom olika former av finansiering”, säger han.

NTL-länken i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?