1515

Lena Apler går in i kunddatabolaget Roaring

Kunddatatjänsten Roaring hjälper företag digitalisera hanteringen av kundregister. Nu backas bolaget av bland andra Lena Aplers Collector Ventures och Almi Invest genom en nyemission om 6 miljoner kronor.

Lena Apler, Collectors grundare och tillförordnade vd.
Lena Apler, Collectors grundare och tillförordnade vd.Foto:Jesper Frisk

I GDPR-tider råder bråda dagar för bolag som hjälper till vid hantering och effektivisering av kundregister. För att växa på marknadsföringssidan och kunna rekrytera fler, tar kunddatabolaget Roaring in 6 miljoner kronor i en emission där Collector Ventures deltar tillsammans med Almi Invest, Gunilla von Platen och ett antal ängelinvesterare.

"Vi gör det enklare, smartare och tryggare för våra kunder än det någonsin har varit att inhämta, verifiera och kontrollera nya och befintliga kunder. Med dessa investerare i ryggen kan vi nu öka takten ytterligare i vår utveckling", säger Roarings grundare och vd Pål Ljungberger, i ett pressmeddelande.

Läs mer: AI-bolaget Leeroy tar in 25 miljoner 

Roaring levererar tekniska gränssnitt (API:er) som går att implementera i kundernas egna affärsmodeller för hantering och integrering av företagsinformation och persondata.

"Att via enkla och moderna API:er få tillgång till korrekt data om företag och personer är helt nödvändigt för många av dagens digitala tjänster. Roaring vågar utmana en bransch som hamnat efter med hopplöst omodern teknik och förlegade affärsmodeller", säger Collectors grundare och tillförordnade vd Lena Apler, enligt pressmeddelandet.

Läs mer: Almi Invest gör 53 miljoner på hjälmbolag 


Innehåll från ChessITAnnons

Med en CPQ får ni stöd på digitaliseringsresan

Medan det inte är någon nyhet att det senaste året kraftigt har drivit på den digitala utvecklingen, är det ännu svårt att överblicka hur det fortsatta digitaliseringsracet ser ut – och hur man som företag bör hantera det.

– Ju mer komplex digitalisering och automatisering, desto större erfarenhet och expertis behövs, konstaterar Christian Sjögren, medgrundare och utvecklingsansvarig för ChessIT.

Läs mer om effektivisering med CPQ  

– Att digitalisera tjänster kan förenklat beskrivas som att den kunskap och erfarenhet som krävs för att leverera tjänsten byggs in i ett systemstöd. Först samlas beslutsunderlaget in, och därefter beräknas vad som krävs för att leverera tjänsten. I många fall kan man effektivisera upp till 80 eller 90 procent, det ger en mycket god effekt till en rimlig insats, betonar Christian.

Satsa på en CPQ

Så vilken typ av funktionalitet bör man satsa på i sin digitalisering? Christian rekommenderar att satsa på en CPQ, vilken kan automatisera både komplexa och tidskrävande arbetsuppgifter. CPQ:ns regelmotorer och avancerade algoritmer gör att användarna kan halvera tiden som läggs på att beräkna och ta fram underlag och paketera dessa till erbjudanden.

– En central komponent i en CPQ är dokumentgeneratorn; denna används för att generera de dokument som behövs, exempelvis offerter, avtal och specifikationer. Kopplar man därtill samman sin CPQ med kringsystem som är intressenter av resultatet, exempelvis affärssystem, ekonomisystem och tidsrapporteringssystem, får man ett väsentligt mervärde. Resultatet blir ytterligare effektivisering och reducerade felmarginaler.

Så underlättar ni säljprocess och offerthantering  

Har många användningsområden

Christian förklarar att det vanligaste tillämpningsområdet för CPQ fortfarande är offert- och avtalsgenerering, men belyser flera övriga användningsområden, från kundkännedom och riskberäkning till hållbarhetsklassning och att finna optimala resurser utifrån behov. Att gå från kalkylering i Excel till en CPQ. ChessIT erbjuder en CPQ som täcker alla dessa områden – och fler än så.

– Vi har funktionalitet som många saknar. Det inkluderar stöd för tjänster och produkter, dynamisk prissättning, årliga prisjusteringar samt processtöd för att genomföra och godkänna ändringar i en konfiguration även efter påskriven affär. Det gör oss helt unika på marknaden.

En modern och flexibel produkt

CPQ:ns främsta fördel är dock att det är en modern och flexibel produkt som tillåter användarna att affärsutveckla sin verksamhet.

– Systemstöden behöver kunna hänga med i svängarna när verksamheten vidareutvecklas och anpassas till marknaden, inte minst för att nya tjänster ställer nya krav. Här hjälper vi gärna till, avslutar Christian.

Skala upp – utan att nyanställda  

Mer från ChessIT

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChessIT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?