1515

Lekande lätt för e-handlaren Babyshop – kryper mot miljarden

Den svenska e-handlaren Babyshop, som säljer barnmode på nätet, växte kraftigt under 2017 med hjälp av förvärvet av konkurrenten Lekmer. I år väntas bolaget spränga miljardvallen i intäkter och börja generera vinst, enligt grundaren Marcus Tagesson.

Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.
Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.Foto:Press.

Svenska Babyshop har vuxit till att bli en av Europas största e-handlare inom barnmode. Nu står det klart att koncernens omsättning uppgick till 835 miljoner kronor under 2017. Det motsvarar en rejäl intäktsökning från 361 Mkr året innan, som visserligen var ett förkortat räkenskapsår på åtta månader.

”Det är en kombination av stark organisk tillväxt i Babyshop, där allt startade en gång tiden, och förvärvad tillväxt genom Lekmer. Vi ser en mycket positiv utveckling genom hela verksamheten”, säger Marcus Tagesson, vd och medgrundare på Babyshop, till Di Digital.

I mitten på 2017 förvärvade Babyshop konkurrenten Lekmer från börsnoterade Qliro för 90 Mkr. Med hjälp av förvärvet omsätter nu koncernen mellan 1,2 och 1,3 miljarder kronor i årstakt, enligt Marcus Tagesson. 

Läs mer: Nu är deras Babyshop ett dubbelt miljardbolag 

Tillsammans med Linn Tagesson grundade han Babyshop, som säljer kläder och andra produkter för barn via nätet, under 2006. Alltsedan dess har deras affärer gått särskilt starkt i Norden och Storbritannien, men på senare år har även USA och Asien blivit snabbväxande marknader.

Samtidigt trefaldigade Babyshop sina förluster till 96 Mkr i fjol, men enligt Marcus Tagesson beror det enbart på de stora förändringar som gjordes i Lekmer efter uppköpet. Under hösten flyttade man dess lager och automatiserade driften, bytte alla it-plattformar, affärs- och lagersystem och skar ner på antalet anställda.

”Förlusterna kan man se som kostnader som nu försvunnit permanent. Lekmer gick med ungefär 100 miljoner kronor i förlust varje år och hade en logistik som inte alls fungerade. När vi klev in gjorde vi väldigt stora förändringar på kort tid. Det är lika bra att rycka bort plåstret snabbt, även om det påverkar oss negativt på kort sikt”‚ säger Marcus Tagesson.

Redan under det fjärde kvartalet 2017 uppvisade Babyshop lönsamhet genom hela koncernen, enligt vd:n, med ett positivt kassaflöde. Förhoppningen är att Babyshop ska kunna generera vinst med svarta siffror på sista raden i år.

”Vi vill växa med lönsamhet, det är vårt yttersta mål. Vi tror att vi åtminstone kommer närma oss plus minus noll under 2018”, säger Marcus Tagesson.

I övrigt lägger Babyshop kraft på att fortsätta förbättra sin kundservice och logistik. Bland annat är man i full färd med att bygga ut sitt lager i Jönköping från 21 000 till 45 000 kvadratmeter.

”Vi lägger mycket krut på vad andra kanske betraktar som lite tråkigare saker, men som skapar långsiktig tillväxt och lönsamhet”, säger Marcus Tagesson.

Läs mer: Tidigare Ratos-chefen tar över styrelseklubban i Babyshop 

Under de senaste åren har Babyshop genomfört flera nyemissioner och nått en värdering på drygt en miljard kronor. Marcus Tagesson utesluter inte att det kan bli aktuellt med fler kapitalrundor inom överskådlig framtid, särskilt som Babyshop sonderar marknaden efter ytterligare förvärv även utanför Norden.

Riskkapitalbolaget Verdane Capital är största ägare i Babyshop. Men i ägarledet finns även Industrial Development Partners med de avhoppade SCA-cheferna Sverker Martin-Löf och Jan Johansson, SCA:s styrelseveteran Rolf Börjesson samt Industrivärdens tidigare vd Anders Nyrén. Nyligen klev även den tidigare Ratos-vd:n Susanna Campbell in i styrelsen och tog över ordförandeklubban.

Det är inte ovanligt att bolag i er storlek börjar snegla mot börsen. Kan det vara aktuellt för Babyshop?

”Hur ägarstrukturen kommer se ut i framtiden är svårt att svara på, men vi är nöjda just nu och lägger all kraft på att följa vår affärsplan. Jag ser inga förändringar kortsiktigt i alla fall”, säger Marcus Tagesson.

Den stora snackisen inom e-handelsbranschen är just nu amerikanska Amazons eventuella intåg i Sverige, där en svenskspråkig sajt ligger nära tillhands. Marcus Tagesson tror inte att det kommer påverka Babyshop-koncernen negativt.

”Babyshop står trygga på marknaden med olika koncept som riktar sig mot olika målgrupper. Det är klart att det kommer bli en viss konkurrens inom vissa segment, men generellt sett är vi väl positionerade. Redan i dag möter vi ju Amazon på många marknader utanför Norden”, säger han.

Läs mer: Amazon dämpar svenska e-handlares framtidstro 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?