1515

Lekande lätt för e-handlaren Babyshop – kryper mot miljarden

Den svenska e-handlaren Babyshop, som säljer barnmode på nätet, växte kraftigt under 2017 med hjälp av förvärvet av konkurrenten Lekmer. I år väntas bolaget spränga miljardvallen i intäkter och börja generera vinst, enligt grundaren Marcus Tagesson.

Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.
Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.Foto:Press.

Svenska Babyshop har vuxit till att bli en av Europas största e-handlare inom barnmode. Nu står det klart att koncernens omsättning uppgick till 835 miljoner kronor under 2017. Det motsvarar en rejäl intäktsökning från 361 Mkr året innan, som visserligen var ett förkortat räkenskapsår på åtta månader.

”Det är en kombination av stark organisk tillväxt i Babyshop, där allt startade en gång tiden, och förvärvad tillväxt genom Lekmer. Vi ser en mycket positiv utveckling genom hela verksamheten”, säger Marcus Tagesson, vd och medgrundare på Babyshop, till Di Digital.

I mitten på 2017 förvärvade Babyshop konkurrenten Lekmer från börsnoterade Qliro för 90 Mkr. Med hjälp av förvärvet omsätter nu koncernen mellan 1,2 och 1,3 miljarder kronor i årstakt, enligt Marcus Tagesson. 

Läs mer: Nu är deras Babyshop ett dubbelt miljardbolag 

Tillsammans med Linn Tagesson grundade han Babyshop, som säljer kläder och andra produkter för barn via nätet, under 2006. Alltsedan dess har deras affärer gått särskilt starkt i Norden och Storbritannien, men på senare år har även USA och Asien blivit snabbväxande marknader.

Samtidigt trefaldigade Babyshop sina förluster till 96 Mkr i fjol, men enligt Marcus Tagesson beror det enbart på de stora förändringar som gjordes i Lekmer efter uppköpet. Under hösten flyttade man dess lager och automatiserade driften, bytte alla it-plattformar, affärs- och lagersystem och skar ner på antalet anställda.

”Förlusterna kan man se som kostnader som nu försvunnit permanent. Lekmer gick med ungefär 100 miljoner kronor i förlust varje år och hade en logistik som inte alls fungerade. När vi klev in gjorde vi väldigt stora förändringar på kort tid. Det är lika bra att rycka bort plåstret snabbt, även om det påverkar oss negativt på kort sikt”‚ säger Marcus Tagesson.

Redan under det fjärde kvartalet 2017 uppvisade Babyshop lönsamhet genom hela koncernen, enligt vd:n, med ett positivt kassaflöde. Förhoppningen är att Babyshop ska kunna generera vinst med svarta siffror på sista raden i år.

”Vi vill växa med lönsamhet, det är vårt yttersta mål. Vi tror att vi åtminstone kommer närma oss plus minus noll under 2018”, säger Marcus Tagesson.

I övrigt lägger Babyshop kraft på att fortsätta förbättra sin kundservice och logistik. Bland annat är man i full färd med att bygga ut sitt lager i Jönköping från 21 000 till 45 000 kvadratmeter.

”Vi lägger mycket krut på vad andra kanske betraktar som lite tråkigare saker, men som skapar långsiktig tillväxt och lönsamhet”, säger Marcus Tagesson.

Läs mer: Tidigare Ratos-chefen tar över styrelseklubban i Babyshop 

Under de senaste åren har Babyshop genomfört flera nyemissioner och nått en värdering på drygt en miljard kronor. Marcus Tagesson utesluter inte att det kan bli aktuellt med fler kapitalrundor inom överskådlig framtid, särskilt som Babyshop sonderar marknaden efter ytterligare förvärv även utanför Norden.

Riskkapitalbolaget Verdane Capital är största ägare i Babyshop. Men i ägarledet finns även Industrial Development Partners med de avhoppade SCA-cheferna Sverker Martin-Löf och Jan Johansson, SCA:s styrelseveteran Rolf Börjesson samt Industrivärdens tidigare vd Anders Nyrén. Nyligen klev även den tidigare Ratos-vd:n Susanna Campbell in i styrelsen och tog över ordförandeklubban.

Det är inte ovanligt att bolag i er storlek börjar snegla mot börsen. Kan det vara aktuellt för Babyshop?

”Hur ägarstrukturen kommer se ut i framtiden är svårt att svara på, men vi är nöjda just nu och lägger all kraft på att följa vår affärsplan. Jag ser inga förändringar kortsiktigt i alla fall”, säger Marcus Tagesson.

Den stora snackisen inom e-handelsbranschen är just nu amerikanska Amazons eventuella intåg i Sverige, där en svenskspråkig sajt ligger nära tillhands. Marcus Tagesson tror inte att det kommer påverka Babyshop-koncernen negativt.

”Babyshop står trygga på marknaden med olika koncept som riktar sig mot olika målgrupper. Det är klart att det kommer bli en viss konkurrens inom vissa segment, men generellt sett är vi väl positionerade. Redan i dag möter vi ju Amazon på många marknader utanför Norden”, säger han.

Läs mer: Amazon dämpar svenska e-handlares framtidstro 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?