1515
Annons

Lekande lätt för e-handlaren Babyshop – kryper mot miljarden

Den svenska e-handlaren Babyshop, som säljer barnmode på nätet, växte kraftigt under 2017 med hjälp av förvärvet av konkurrenten Lekmer. I år väntas bolaget spränga miljardvallen i intäkter och börja generera vinst, enligt grundaren Marcus Tagesson.

Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.
Paret Marcus Tagesson och Linn Tagesson har grundat e-handlaren Babyshop.Foto:Press.

Svenska Babyshop har vuxit till att bli en av Europas största e-handlare inom barnmode. Nu står det klart att koncernens omsättning uppgick till 835 miljoner kronor under 2017. Det motsvarar en rejäl intäktsökning från 361 Mkr året innan, som visserligen var ett förkortat räkenskapsår på åtta månader.

”Det är en kombination av stark organisk tillväxt i Babyshop, där allt startade en gång tiden, och förvärvad tillväxt genom Lekmer. Vi ser en mycket positiv utveckling genom hela verksamheten”, säger Marcus Tagesson, vd och medgrundare på Babyshop, till Di Digital.

I mitten på 2017 förvärvade Babyshop konkurrenten Lekmer från börsnoterade Qliro för 90 Mkr. Med hjälp av förvärvet omsätter nu koncernen mellan 1,2 och 1,3 miljarder kronor i årstakt, enligt Marcus Tagesson. 

Läs mer: Nu är deras Babyshop ett dubbelt miljardbolag 

Tillsammans med Linn Tagesson grundade han Babyshop, som säljer kläder och andra produkter för barn via nätet, under 2006. Alltsedan dess har deras affärer gått särskilt starkt i Norden och Storbritannien, men på senare år har även USA och Asien blivit snabbväxande marknader.

Samtidigt trefaldigade Babyshop sina förluster till 96 Mkr i fjol, men enligt Marcus Tagesson beror det enbart på de stora förändringar som gjordes i Lekmer efter uppköpet. Under hösten flyttade man dess lager och automatiserade driften, bytte alla it-plattformar, affärs- och lagersystem och skar ner på antalet anställda.

”Förlusterna kan man se som kostnader som nu försvunnit permanent. Lekmer gick med ungefär 100 miljoner kronor i förlust varje år och hade en logistik som inte alls fungerade. När vi klev in gjorde vi väldigt stora förändringar på kort tid. Det är lika bra att rycka bort plåstret snabbt, även om det påverkar oss negativt på kort sikt”‚ säger Marcus Tagesson.

Redan under det fjärde kvartalet 2017 uppvisade Babyshop lönsamhet genom hela koncernen, enligt vd:n, med ett positivt kassaflöde. Förhoppningen är att Babyshop ska kunna generera vinst med svarta siffror på sista raden i år.

”Vi vill växa med lönsamhet, det är vårt yttersta mål. Vi tror att vi åtminstone kommer närma oss plus minus noll under 2018”, säger Marcus Tagesson.

I övrigt lägger Babyshop kraft på att fortsätta förbättra sin kundservice och logistik. Bland annat är man i full färd med att bygga ut sitt lager i Jönköping från 21 000 till 45 000 kvadratmeter.

”Vi lägger mycket krut på vad andra kanske betraktar som lite tråkigare saker, men som skapar långsiktig tillväxt och lönsamhet”, säger Marcus Tagesson.

Läs mer: Tidigare Ratos-chefen tar över styrelseklubban i Babyshop 

Under de senaste åren har Babyshop genomfört flera nyemissioner och nått en värdering på drygt en miljard kronor. Marcus Tagesson utesluter inte att det kan bli aktuellt med fler kapitalrundor inom överskådlig framtid, särskilt som Babyshop sonderar marknaden efter ytterligare förvärv även utanför Norden.

Riskkapitalbolaget Verdane Capital är största ägare i Babyshop. Men i ägarledet finns även Industrial Development Partners med de avhoppade SCA-cheferna Sverker Martin-Löf och Jan Johansson, SCA:s styrelseveteran Rolf Börjesson samt Industrivärdens tidigare vd Anders Nyrén. Nyligen klev även den tidigare Ratos-vd:n Susanna Campbell in i styrelsen och tog över ordförandeklubban.

Det är inte ovanligt att bolag i er storlek börjar snegla mot börsen. Kan det vara aktuellt för Babyshop?

”Hur ägarstrukturen kommer se ut i framtiden är svårt att svara på, men vi är nöjda just nu och lägger all kraft på att följa vår affärsplan. Jag ser inga förändringar kortsiktigt i alla fall”, säger Marcus Tagesson.

Den stora snackisen inom e-handelsbranschen är just nu amerikanska Amazons eventuella intåg i Sverige, där en svenskspråkig sajt ligger nära tillhands. Marcus Tagesson tror inte att det kommer påverka Babyshop-koncernen negativt.

”Babyshop står trygga på marknaden med olika koncept som riktar sig mot olika målgrupper. Det är klart att det kommer bli en viss konkurrens inom vissa segment, men generellt sett är vi väl positionerade. Redan i dag möter vi ju Amazon på många marknader utanför Norden”, säger han.

Läs mer: Amazon dämpar svenska e-handlares framtidstro 

Innehåll från Synology IncAnnons

Därför är effektiv datalagring nyckeln till effektiva arbetsmodeller efter COVID

Inget företag kommer att gå oskatt ur Covid-19-pandemin. En enorm del av den globala arbetskraften skickades hem i mars 2020; förutom vissa mindre förändringar av restriktionerna har distansarbete sedan dess blivit det nya normala för de flesta, och så förväntas det fortsätta.

Det omfattande skiftet i våra arbetssätt har accelererat den digitala utvecklingen på alla plan och sporrat verksamheter till att anamma nya tekniker och system som klarar att möta förändringarna. Vissa av dessa förändringar handlar om kommunikation och cybersäkerhet, medan andra har kretsat kring kritiska aspekter såsom datalagring, fildelning och samarbete. 

Lyckligtvis har många företag under senare år redan anammat till exempel molntjänster och fildelning, inte minst för att de medför ett tydligare arbetsflöde och minskad risk för missförstånd. Delar man flera versioner av samma dokument i en mejlslinga är det som bäddat för kaos och förvirring – olika kollegor kanske arbetar på olika versioner av dokumentet samtidigt som viktiga tillägg eller revideringar tappas bort under arbetets gång. Kan alla istället arbeta utifrån samma dokument direkt minimeras risken för sådana misstag, vilket skapar en strömlinjeformad och effektiv approach till kollaborativt arbete. Det är således lätt att förstå att många företag redan ser dylika arbetssätt som självklara. 

Historiskt har sådana system och tekniker varit användbara och praktiska, men inte nödvändiga. I och med pandemin transformerades de till affärskritiska aspekter av de allra flesta verksamheter. Möjligheten att arbeta sida vid sida, att släntra tvärs över kontoret och småsnacka med kollegan eller att i grupp sitta och diskutera ett dokument finns inte längre. Majoriteten av allt samarbete sker nu istället via fildelning och molnbaserade lösningar, tjänster som idag är oumbärliga.   

Med detta sagt är inte alla system för fildelning i pandemins kölvatten lika effektiva. De företag som förlitade sig på datalagring on-premise för digital samverkan insåg snabbt att deras distansarbetare inte längre hade tillgång till nödvändigt material. Det finns emellertid on-premise-alternativ som erbjuder pålitlig och säker fjärraccess; nedan diskuteras hur dessa alternativ står sig i jämförelse med offentliga molntjänster. 

Under de rådande omständigheterna är det centralt för företag att se till att medarbetarna lagrar data och filer på rätt plats. Fjärrarbete medför alltid en fara för att känsliga filer och data sparas lokalt hos medarbetaren – kanske till och med på en privat enhet – eller i en offentlig molnlösning som verksamheten inte kan komma åt. Detta kan medföra brister i regelefterlevnad och kan i förlängningen både leda till böter eller att företagets rykte skadas. Kan den interna IT-avdelningen dessutom inte komma åt datan, kan den heller inte säkerhetskopieras ordentligt. Då uppstår en risk för att viktig information försvinner permanent, till exempel om något går fel med den enhet där den finns sparad. 

Välj rätt lagringsmetod

Molnbaserad datalagring har förståeligt nog ökat i popularitet. Jämför man med traditionell datalagring som oftast skett on-premise medför molnlagring möjlighet för de anställda att komma åt och samverka runt filer och information oavsett var de är, så länge de kan koppla upp sig till nätet. Detta har bidragit till att bana väg för mer agila arbetsmetoder, något som varit helt essentiellt under de gångna två åren. 

Leverantörer av offentliga molnlösningar erbjuder värdefull flexibilitet som tillåter företag att skala upp eller ner efter behov, vilket i sin tur betyder att man inte blir tagen på sängen om man plötsligt behöver extra lagringskapacitet. Eftersom hårdvaran hanteras av en tredjepartsleverantör behöver man dessutom inte tänka på att ha ett IT-team redo att rycka ut för att ta itu med eventuella fel. Som grädde på moset kan säkerhetskopiering av dina data ofta ingå som en del av tjänsten.

Det offentliga molnet är dock inte den enda lagringslösning som tillåter access på distans – och den är heller inte alltid den bästa. Network Attached Storage (NAS) är en on-premise-lösning som både tillåter fjärraccess och erbjuder många fördelar, till stor nytta för verksamheten. 

NAS är en lösning som både är praktisk och enkel att implementera, och som dessutom är relativt billig. Medan offentliga moln är väldigt flexibla kan de också utgöra ett dyrt alternativ när man behöver öka sin kapacitet. Med NAS återfår IT-avdelningen kontrollen över datan. Planerar man i förväg är det lika enkelt att öka kapaciteten på NAS som det är att sätta in ytterligare hårddiskar eller SSD-diskar. Eftersom det kommer till en fast kostnad kan det därtill vara ett billigare val. Synology erbjuder en rad NAS-modeller - inklusive Plus-serien, XS+-serien och SA-serien - samt ytterligare stöd och tjänster för att skapa säkerhetskopior och låta kunderna skapa sina eget privata moln på lokala lagringslösningar.

NAS är särskilt användbart för organisationer som hanterar stora mängder data. Ett exempel på detta är Synologys kund The Media Bunker, ett videoproduktionsföretag som regelbundet hanterar 2-3 inspelningar på 500GB-1TB data vardera, i veckan. Med hjälp av NAS kunde de skapa ett lagringssystem som möjliggjorde överföring av stora filer, att flera anställda kunde arbeta på samma videoprojekt på olika platser och att kunderna enkelt kunde få tillgång till data vid behov. Samtidigt kunde de vara trygga i vetskapen om att allt var ordentligt säkerhetskopierat.

Nu när restriktionerna har börjat avskaffas är det också viktigt att komma ihåg att en lokal NAS-lösning är särskilt användbar för on-premise, dataintensiva uppgifter såsom videoredigering – här skulle molnet sakta ner saker och ting avsevärt.

I slutändan är det så att en lösning inte passar alla vad gäller datalagring. Både offentliga moln och NAS har fördelar, vilket innebär att en hybridmolnstrategi – där den bästa lösningen tillämpas i varje situation – många gånger kan vara det bästa valet. Med hjälp av NAS-enheter tillgängliga både on premise och på distans, och samarbetstjänster i molnet, kan man skapa den perfekta kombinationen så att de anställda har den åtkomst de behöver, var de än befinner sig.

Ta kontakt med Synology för att få veta mer

 

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera