1515
Annons

Lastbilsutmanaren har växt från 20 till 450 medarbetare på 15 månader

Snart rullar Volta Trucks första eldrivna lastbilar på gatorna i Paris och totalt uppgår ordervärdet nu till 14 miljarder kronor. Men den snabba tillväxten kostar. ”Det är förenat med många utmaningar”, säger grundaren Carl-Magnus Norden som räknar med att behöva ta in ”några 100 miljoner euro” de närmaste 18 till 24 månaderna.

Carl-Magnus Norden (på bild) grundade Volta Trucks tillsammans med Kjell Walöen 2019. Men affärsidén föddes redan när Elon Musk lanserade Tesla 3 2016.
Carl-Magnus Norden (på bild) grundade Volta Trucks tillsammans med Kjell Walöen 2019. Men affärsidén föddes redan när Elon Musk lanserade Tesla 3 2016.Foto:Press

Den elektriska lastbilstillverkaren Volta Trucks är ett av de startupbolag som lockat mest riskkapital under 2022, enligt Di Digitals genomgång. Under året, som präglats av en kraftigt förändrad syn på risk, har bolaget tagit in närmare 2,5 miljarder kronor.

Samtidigt är det just risk som definierar Volta Trucks verksamhet hittills. Än finns enbart testfordon på gatorna, men bakom beställningarna finns stabila kunder som DB Schenker och det brittiska hovets förvaltningsbolag, The Crown Estate. 

Totalt har man nu tagit emot över 6.500 beställningar till ett värde av 1,4 miljarder euro, över 14 miljarder kronor.

”Vi satsar på 'speed and scale' och vill komma till marknaden så snabbt som möjligt. Vi visade våra första bilar och genomförde våra första provkörningar i Paris för några veckor sedan”, säger Volta Trucks grundare Carl-Magnus Norden. 

Bland de företag som redan beställt egna fordon finns Petit Forestier, Gt Solutions, Heppner, The Crown Estate och Swoopin.
Bland de företag som redan beställt egna fordon finns Petit Forestier, Gt Solutions, Heppner, The Crown Estate och Swoopin.Foto:RICHARD PARSONS UK

Han startade Volta Trucks tillsammans med Kjell Walöen 2019, med idén om att ta fram en lastbil som var fossilfri och mer säker att köra. Bland annat genom att förstora förarens fönster och placera den i mitten, likt i en buss. 

Eftersom el begränsar räckvidden riktar man framför allt in sig på leveranser i storstäder, med Paris som start. 

”Vi börjar med Paris eftersom de kommer att förbjuda diesel innanför deras yttre ringväg från och med 2024. Sex till sju miljoner människor bor inom det området.”

Men Volta Trucks har redan behövt förlänga testfasen till följd av försenade leveranser, ett problem som gäckar många företag. Nu arbetar man för fullt med att få klart fordonen innan den planerade lanseringen i november i år, då de första kunderna ska få sina fordon. Vid sidan av lastbilarna arbetar man även med att bygga upp en serviceverksamhet där Volta Trucks kan installera och sköta laddinfrastruktur i flera länder.

”Hittills har vi en god backning av investerare och blir även uppvaktade av andra som tycker att vi är intressanta.” 

Carl-Magnus Norden spår att Volta Trucks kommer att behöva ta in ”några 100-miljoner euro” de närmaste 18 till 24 månaderna, och sedan tidigare har bolaget diskuterat en börsnotering i slutet av 2023 eller början av 2024 – med en brasklapp om att marknaden är skakig just nu. 

”Det fina är att vi inte sitter i sjön utan har framförhållning. Som alla bolag kan vi dra ner på tempot för att få en längre 'runway'. Men målsättningen är att fortsätta i samma takt.” 

Det råder i alla fall inga tvivel om att satsningen på de nya fordonen kostar. Enligt årsredovisningen från 2020/2021, som är ett förlängt räkenskapsår på 18 månader, gör man en förlust på 48,9 miljoner kronor. På 15 månader har personalstyrkan växt från 20 till 450 medarbetare. Minusraden lär med andra ord fortsätta växa. 

”Vi är ett helt annat bolag i dag än för bara några månader sedan”, säger Carl-Magnus Norden och fortsätter: 

”Det är förenat med många utmaningar. Dels att integrera alla nya människor. Men vår vd Essa Al-Saleh, som tidigare byggt ett företag från 300 till 22.000 anställda, har fantastisk erfarenhet av snabb internationell tillväxt. Dels sitter vi i 10 olika länder, vilket inte gör det lätt, trots att vi startade upp under pandemin och har alltid utgått från det digitala. Men om man ska lyckas växa är det av yttersta vikt att ses regelbundet.” 

Efter att de första lastbilarna rullar på gatorna i Paris och London planeras den fullskaliga produktionen starta i februari nästa år. Målsättningen är att ha mellan några hundra till 1.000 fordon på väg ut inom det närmsta året. 

Vid sidan arbetar Carl-Magnus Norden mot ett annat mål som ligger honom särskilt nära hjärtat. 

”Om man är nischad måste man gå till mer lokala men stora marknader, som London och Paris. Enligt vår ursprungsplan kan vi även nå Stockholm runt 2025, 2026. Men jag hoppas och tror att vi kan vara i Sverige och andra nordiska länder betydligt snabbare. Men exakt vad det innebär vet jag inte än.” 

Volta Trucks första serieproduktion sker i samarbete med Steyr Automotive i Österrike.
Volta Trucks första serieproduktion sker i samarbete med Steyr Automotive i Österrike.Foto:Richard Parsons
Innehåll från SEBAnnons

Här hyllas nytänkare och pionjärer inom hållbart entreprenörskap

Rafael Bermejo, från stiftelsen IFS, har i mer än ett kvarts sekel delat ut utmärkelsen Årets Nybyggare till framgångsrika företagare med utländsk bakgrund. Nu firas han själv som en av pristagarna vid The Next Awards, SEB:s tävling för att hylla hållbart entreprenörskap.

– Det känns fantastiskt. Det är faktiskt första gången som vi får ett pris för vårt arbete. Vi är bara en katalysator för massor av extremt, hårt arbetande, kreativa och duktiga människor som kommer från andra länder. Jag ser priset som ett sätt att hedra dem också, sade Rafael Bermejo vid prisutdelningen i september.

Priset The Next Awards instiftades 2021 med syftet att hylla nytänkare och pionjärer som kan skapa en bestående positiv förändring.

– Under mer än 165 år har SEB stöttat entreprenörskap i alla dess former. Det är en del av vår historia och grunden för välstånd och sysselsättning. Syftet med The Next Awards är att fira de entreprenörer som har utmärkt sig under de senaste tolv månaderna, att få se deras glädje smitta av sig och inspirera andra, sade SEB:s vd Johan Torgeby under finalen.

Priset delas ut i tre kategorier: ”New Ideas” som hyllar nytänkande idéer och initiativ, ”Transformation” som lyfter fram företag som gjort en betydande förändring och det tredje priset ”Community” går till föreningar och organisationer som gör skillnad genom att lösa olika samhällsproblem.

Det är i den sistnämnda kategorin som Rafael Bermejo och stiftelsen IFS belönas med en utmärkelse, som förutom äran består av en prischeck på 250 000 kronor, som vid finalen överlämnades av Johan Torgeby.

Biogummi från restprodukter i skogen

Vinnare i kategorin New Ideas blev Henrik Otendal, vd för företaget Reselo, som har utvecklat ett biogummi baserat på restprodukter från skogsindustrin.

– Vi använder rester som man i dag bara eldar upp och gör ett gummi av dessa. Det kan ersätta syntetiskt, fossilbaserat gummi i allt från skor till kläder och träningsutrustning, berättar han.

Som vinnare får Reselo en plats i SEB:s tillväxtprogram Greenhouse med skräddarsydd rådgivning anpassad till företaget.

– Att driva en startup är en ständig kamp för att komma igenom bruset och få kunder. Det här priset här ger oss extra synlighet och hjälper oss med det, säger Henrik Otendal.

Pristagarna i The Next Awards.
Pristagarna i The Next Awards.

Självrengörande golv för djurhållning

Priset i kategorin Transformation gick till företaget Moving Floor, som representerades av systrarna Peg Söderberg, vd, och Katja Lindvall, vice vd. Företaget utvecklar ett självrengörande system för djurhållning, som i dag exporteras över hela världen. De kallar sig själva för Sveriges långsammaste startupbolag. Idén väcktes redan 1996 av deras far Tommy Lindvall, som insåg att om djuren inte kan förflytta sig från sin gödsel måste golvet förflytta sig under djuren.

– Vi gör automatisk rengöring för lantbrukets djur vilket minskar gårdarnas klimatutsläpp och ger friskare djur genom minskad antibiotikaanvändning, säger Katja Lindvall.

Är du intresserad av att delta? Här kan du ansöka till The Next Awards 2023.   

 

Mer från SEB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEB och ej en artikel av Dagens industri

Volkswagen utesluter inte börsnotering av batteriverksamhet

Tyska fordonsjätten Volkswagens finanschef Arno Antlitz säger till Reuters att man inte utesluter en börsnotering av sin batteriverksamhet. I nuläget överväger man att ingå olika partnerskap de kommande 1-2 åren som ett första steg.

”Vi utesluter inte en börsnotering av batterienheten, men den finansiella flexibilitet som vi fick idag gör det möjligt för oss att ytterligare stärka vårt arbete inom enbart batterier. Sedan kommer vi att överväga att lägga till strategiska partners senare”, sade Antlitz till Reuters.

Vidare avfärdade Antlitz att dagens börsnotering av Porsche kommer leda till en notering av Audi. Istället kommer fokus ligga på en eventuell notering av batteriverksamheten. 

Volkswagen har avsatt 20 miljarder euro för investeringar i dess batteriverksamhet.

Arno Antlitz sade också att han förväntar sig att chipbristen består in i 2024.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera