1515

Lastbilsjätten Scania investerar i kontorsrobot

Scanias riskkapitalbolag Scania Growth Capital investerar i mjukvaru- och konsultbolaget AKOA som fokuserar på digitalisering och automatisering av affärsprocesser.

AKOA, Another Kind Of Automation, ska automatisera delar av Scanias kontorsuppgifter.

”Om du ska göra en veckorapport behöver du gå in i tre olika datasystem och hämta siffror och sedan ska du flytta in det i Excel och sedan ska det in i ett mejl och skickas någonstans. Då kan du lära en robot från AKOA att göra det där, helt automatiskt, en gång i veckan”, säger Daniel Riazzoli på Scania Growth Capital. 

Syftet med roboten är att personalen ska kunna ägna sig åt viktigare uppgifter. 

”Med den här roboten kan människan istället lägga tid på mer värdeskapande saker och automatisera de enklare momenten.” 

Scania Growth Capital har funnits i över två år och AKOA är deras femte investering. Fokus för investeringarna är bolag med nya digitala innovationer och ett klimatsmart tänk. Ofta har bolagen koppling till Scanias produkter, men kanske på ett mer långsökt sätt än väntat. 

”Det händer så mycket nu i bolagsbranschen med självkörande fordon och annat som förändrar mycket av den traditionella värdekedjan. Då är det här ett av flera sätt att titta brett så att man inte missar något som kan bli strategiskt relevant längre fram”, säger Daniel Riazzoli. 

Daniel Riazzoli vill inte avslöja hur stor investeringen i AKOA är, men berättar att det rör sig om ett tvåsiffrigt miljonbelopp. 

”Vi har valt att inte gå ut med exakta storleken, men rent generellt så investerar vi i princip bara kapital som går in i bolagen. Vi investerar helst inte i aktier utan bolagen ska kunna använda pengarna till att fortsätta växa”, säger han. 

Ofta innebär investeringarna ett partnerskap mellan Scania och det berörda bolaget. 

”Vi brukar sitta med i styrelsen och hjälper dem med vårt nätverk”, säger Daniel Riazzoli. 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?