Annons

Låsbolaget Glue släpper in brevbäraren – utan att du är hemma

Ett nytt samarbete mellan logistikjätten Bring och det smarta låsföretaget Glue gör att chauffören kan lämna paket direkt på hallmattan utan att du är hemma. Hitills har Glues lås nått 2 000 hem.

Carl-Johan Grandinson, vd, och Diego Oliva, operativ chef, vill ta det svenska låset Glue ut i Europa. Foto: Jonathan Bylars
Carl-Johan Grandinson, vd, och Diego Oliva, operativ chef, vill ta det svenska låset Glue ut i Europa. Foto: Jonathan Bylars

Tidigare i år samarbetade låsbolaget Glue (NTL) med Ica för att leverera matvaror direkt in i kundernas kylskåp. Lagom till julhandeln inleder man ett samarbete med logistikkedjan Bring, som använder sig av bolagets smarta lås för att kunna ställa paket innanför dörren hos mottagaren.

”Det här är nästa steg i utvecklingen av vår plattform för i-hemmet-leveranser. I dag shoppar många på nätet, men själva leveransen är ofta tidskrävande då man som kund är hänvisad till att antingen vara hemma, eller att hämta upp paketet på utlämningsställen”, säger bolagets vd och grundare Carl Johan Grandinson.

Pilotprojektet kommer att pågå i åtta veckor, men redan nästa år siktar låsföretaget på att lansera hemleveranser på tillsvidarebasis.

Läs mer: Apple-veteraner lanserar Gluelås-konkurrent till hyresvärdar

Hemleveranserna via Glues låssystem innebär att kunden delar ut en digital engångsnyckel via mobilen som låter leverantören komma in lägenheten utan att någon behöver vara hemma. Lägenhetsinnehavaren får en uppdatering både då personen går in i och lämnar bostaden.

”En del användare har en initial oro för att ge okända personer tillgång till deras hem. Den känslan minskar ju mer information man får om besöket, oftast tar en leverans inte mer tio sekunder”, säger Carl Johan Grandinson.

Så kallade smarta lås har blivit en het marknad och de senaste åren har en rad produkter lanserats på marknaden. Så sent som i våras tog Glue in 25 miljoner kronor i ny finansiering från Peter Carlsson, tidigare toppchef på Tesla som även tog plats i bolagets styrelse, och riskkapitalbolaget Moor. I samband med affären värderades Glue till 122 miljoner kronor.

Läs mer: Tesla-chef och Angry Birds-grundare går in i Glue

I dag finns Glues lås installerat i 2 000 svenska hem. Under nästa år hoppas bolaget dock kunna få fler användare att hoppa på tåget, bland annat genom att öka försäljningen av sina lås via partners som Postnord och Bring.

Leveranser är heller inte det enda området Glue sneglar på. I framtiden hoppas man kunna knyta samarbeten med allt från städbolag till tjänster för hundpassning.

”I takt med att hushållsnära tjänster blir mer tillgängliga vill vi växa även på den marknaden. Vi vill förenkla kundernas liv, samtidigt som vårt låssystem gör det mer tryggt att ge aktörer tillgång till ditt hem”, säger Carl Johan Grandinson.

Fakta om Glue

  • Vad: En digital, app-baserad nyckel som låter dig styra vem som har tillgång till ditt hem och när. Finns idag installerad på 2000 dörrar
  • Grundades: 2013 som en avknoppning från Phoniro AB, som är verksamma inom digital nyckelhantering inom äldreomsorgen
  • Antal anställda: 12

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera