1515

Larmet: Tech-bolagen får inte plats

Allt fler företag ser bristen på kontor som det allvarligaste hotet mot tillväxten. ”Verksamhet vi skulle kunna bygga i Stockholm måste vi lägga på annan ort”, säger Star Stables vd Johan Sjöberg.

Epicenter i Stockholm tar nu sitt koncept till utlandet.
Epicenter i Stockholm tar nu sitt koncept till utlandet.Foto:Jesper Frisk

Trångt, dyrt och fullt. Det är företagares betyg av Stockholm gällande stadens kontor. 

Enligt en ny rapport från Stockholms Handelskammare, där 200 företagare på centrala adresser intervjuats, är läget akut för företag som blir större. Företagen får helt enkelt inte plats.

”En tredjedel säger tydligt att bristen redan är begränsande för verksamheten. Det tycker vi är allarmerade”, säger Daniella Waldfogel som är näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

Läs mer: Miljonsatsning på gratis arbetsplatser för startups

Det trånga läget riskerar att få flera negativa konsekvenser som kan leda till att Stockholm förlorar sin ledande position inom innovation och tech, enligt rapporten. Företag undviker att växa, de tvingas flytta och det kan avskräcka internationella företag från att etablera sig i staden. 

”Sthlm är en väldigt intressant tech-stad. Vi har enorm kunskap inom området och har ett driv inom innovation. Det är något vi måste värna om. Risken är att företag flyttar till exempelvis Berlin eller Amsterdam där plats finns och hyrersnivåerna är lägre”, säger Daniella Waldfogel.

Men redan nu får trångboddheten konsekvenser för företagen.

”Uppemot en tiondel av företagen säger att de avstått från att rekrytera på grund av de fysiska begränsningar som finns. Samtidigt säger nio av tio företag att det centrala läget är viktigt för att kunna rekrytera kompetens. Läget är en viktig faktor”, säger Daniella Waldfogel.

Läs mer: Fastighetsjätten satsar på "Airbnb för kontor" 

Spelstudion Star Stable flyttade till nya lokaler i Stockholm vid nyårsskiftet. Men redan nu måste man flytta till nyare lokaler eftersom företaget växer och kommer öka personalstyrkan på dagens 104 anställda med 20 till 30 procent i år.

”Tillgången på bra lokaler för vår typ av verksamhet styr hur vi organiserar oss. Hittar vi inte lämpliga lokaler av korrekt storlek som passar våra syften så måste vi fundera på vart vi outsourcear delar av vår verksamhet. Inte kärnverksamheten men mycket verksamhet vi skulle kunna bygga i Stockholm måste vi lägga på annan ort”, säger Johan Sjöberg som är vd på företaget.

Även app-bolaget Fishbrain, som i dag sitter i techhubben Epicenter i centrala Stockholm, står inför utmaningar. Företaget är i dag 35 anställda men räknar med att växa till 60 under året. Det innebär att lokalerna blir för små och nu letar man nytt med ljus och lykta.

”Den största utmaningen är att fastighetsägarna är traditionella i sin tanke om att man som bolag måste binda sig i tre till fem år. I vår värld är tre år en evighet, det händer hur mycket som helst under den perioden. Vi har inte råd att dimensionera inför att vi kanske är 80 personer om tre år”, säger Sara Bjelkstam som är operativ chef på företaget.

Det är framför allt bostadssituationen som varit på agendan när byggandet i Stockholm diskuterats. Kontorsfrågan har hamnat i skymundan, vilket lett till att politiker inte tagit sitt ansvar, menar Daniella Waldfogel på Stockholms Handelskammare.

”Det ensidiga fokuset på bostäder har gjort att vi glömt bort eller prioriterat ner diskussionen om kontor och tillväxt. Företagen måste ju sitta någonstans och frågan måste upp på agendan, politiker måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt”, säger hon.

Hur bråttom är det att något görs?

”Väldigt bråttom. På tre års sikt säger en tredjedel av  företagen vi pratat med att de vill växla upp och bli större. Då kommer man behöva ta fler rum i anspråk eller så får man helt enkelt flytta. Det kan gå fort för Stockholm att förlora sin ledande position.”


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?