1515

Lärdomen från #GoogleOpenMic: ”Det går att göra mycket utan kapital”

Allt vi gör har en social påverkan – och finansiering är sekundärt för startupbolag. Det var två teman på onsdagens #GoogleOpenMic.

Emma Rosman, medgrundare av Welcome App, på Googles scen i Almedalen. Foto: Google
Emma Rosman, medgrundare av Welcome App, på Googles scen i Almedalen. Foto: Google

Emma Rosman hoppade av jobbet som managementkonsult för att med digitala verktyg förbättra för nyanlända i Sverige.

Det var inte alltid lätt, säger hon på #GoogleOpenMic i Almedalen.

Läs mer: Så hittar du Di Digital i Almedalen

”Vi började och tänkte det här är den bästa idén någonsin. Vi tänkte att efter de första tre månaderna skulle vi 400 miljoner användare, Zlatan som spokesperson och rest pengar via Kickstarter”, säger Emma Rosman.

Riktigt så enkelt var det inte. Efter tre månader hade Welcome App fått in 50 000 kronor i donationer och 3 000 användare.

”Det blir mer tungrott i perioder. Men det är viktigt att inte fatta beslut under tillfälliga dippar”, säger Emma Rosman.

Värde är större än finansiering

I mitten på 2016 lossnade det. Welcome App tog in finansiering från Norrskenstiftelsen vilket gjorde att teamet kunde börja jobba med projektet på heltid.

Men finansiering är egentligen inte så viktigt, säger Emma Rosman.

”Värde är större än finansiering. Vi byggde vår app utan en krona från investerare. . Satsa på att fånga en signal i markanden i stället. Satsa på att skapa riktigt värde – för när man gör det tror jag att man fångar värde.”

Welcome App är bara ett exempel på socialt entreprenörsskap i Sverige.

Nyligen startade Norrskenstiftelsen, grundad av Klarna-miljardären Niklas Adalberth, en fond som enbart kommer att investera i bolag som söker att lösa samhällsproblem.

Foto:

Fredrik Wikholm, grundare av klädmärket Uniforms for the Dedicated och det hållbara textilbolaget From Air, ger inte mycket för själva språkbruket.

”Det vi hör om sociala entreprenörer är bullshit. Varje sak vi gör har en social påverkan. Det är bara en fråga om var på skalan – från exceptionellt dåligt till exceptionellt superbra –som varje projekt hamnar”, säger han på Googles scen.

”Ni måste ställa djupare frågor. I en tid av djup transofmration och hög volatilitet och en tendens att göra samma grejer vi gjorde i går så är det dags att ställa mycket djupare frågor om vad som faktiskt är möjligt.”

Foto:

Foto: Jesper Frisk

Jeremey Jauncey, som driver mediebyrån Beautiful Destinations och själv har över en halv miljon följare på Instagram, pratar om hur politiker bör kommunicera för att nå yngre generationer.

Om fem år kan Facebook vara en videoplattform

Bara Facebook, Snpachat och Youtube genererar 23 miljarder videovisningar varje dag, säger han.

”Allt vi gör inom storytelling just nu är visuellt. Människor är genetiskt programmerade att reagera på visuella berättelser”, säger han och går vidare till vikten av rörligt material på Facebook.

”Inom fem år kan Facebook har blivit en ren videoplattform”, säger Jeremy Jauncey.

Foto:

Dobermans vd Lisa Lindström (tv) intervjuade entreprenören Kyla Fullenwider, som deltog i Obama-administrationens innovationsprogram.

Läs mer: Techstjärnans uppdrag: Digitalisera USA åt Obama

Di Digital modererar #GoogleOpenMic under eftermiddagen. Här är framtidsnamnen som medverkar:

Locker Room Talk, kl 13:30-14:00

Trine, kl 14:00-14:30

Lärargalan, kl 14:30-15:00

1928 Diagnostics, kl 15:00-15:30

Deeds, kl 15:30-16:00

Transfer Galaxy, kl 16:00-16:30

Signal Signal, kl 16:30-17:00

#GoogleOpenMic äger rum i Googles lokaler på Hästgatan 1 i Visby.

 


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?