1515

Lärarnas teknikbolag finns nu i hundra länder: ”Vi var redo när covid kom”

Claudia Rademaker och Patrik Nilsson startade edtech-bolaget Dugga som ett forskningsprojekt på Handelshögskolan. Under pandemiåret har plattformen fått fäste i över 100 länder och bolaget har nu tagit in 46 miljoner för att fortsätta expandera. 

Från vänster: Patrik Nilsson, medgrundare, vice-vd och strategichef, Maria Gårdlund, vd, och Claudia Rademaker, medgrundare, vice-vd och marknadschef.
Från vänster: Patrik Nilsson, medgrundare, vice-vd och strategichef, Maria Gårdlund, vd, och Claudia Rademaker, medgrundare, vice-vd och marknadschef.Foto:Pressbild

Under hela 2020 var Duggas fokus på att expandera och utveckla tjänsten, vilket fortsätter även i år. Första steget blir en nyemission där man tagit in 46 miljoner kronor, bland annat från riskkapitalbolaget Sparkmind vars fokus ligger på just utbildnings- och skolsektorn. Andra investerare är Alted och Service Venture, samt privata investerare från bland annat Handelshögskolan. 

Det här är den första nyemissionen Dugga gör, men 2020 gjorde man en kvittningsemission. Handlingar från Bolagsverket uppskattar värderingen på bolaget till över 114 miljoner kronor i samband med denna. 

Claudia Rademaker säger att Dugga år 2020 var värderat till 130 miljoner. Sedan dess ska bolaget ha ökat markant i värde, men man vill inte uppge vad bolaget värderas till inför den kommande rundan.

”Pengarna från rundan kommer användas till expansion till resten av världen”, säger hon. 

Bolaget planerar att gå in i USA, Storbritannien, Australien och flera delar av Asien. 

”Vi fokuserar på just expansion och marknadspenetration. Dessutom utökar vi vårt team och rekryterar och anställer nya talanger. Både jag och Patrik Nilsson kommer fortsätta vara aktiva inom bolaget och med vår forskning. Skolvärlden verkar nu vara mer redo för digitala verktyg, och även efter pandemin kommer vi vara del av undervisningen”, säger Claudia Rademaker.

Det var på Handelshögskolan i Stockholm som idén till Dugga föddes.
Det var på Handelshögskolan i Stockholm som idén till Dugga föddes.Foto:Hasse Holmberg / TT, Hasse Holmberg / TT

”Vi grundade vårt företag 2015, men då som pilotprojekt. Det var inte förrän 2018 som vi blev ett kommersiellt bolag”, berättar Claudia Rademaker, som är vice-vd och grundare av bolaget. 

Dugga är starkt präglat av forskning. Enligt Claudia Rademaker vill de se till att modern teknik hamnar i rätt händer: lärarnas och elevernas. Båda grundarna har bakgrund som lärare och gjorde en gemensam studie som visade att uppemot 96 procent av lärare tyckte att kunskapsutvärdering var ett stort hinder i deras arbete. Där föddes idén till Dugga, en integrerad plattform för prov. Under fjolåret utnämndes bolaget också till Microsoft Partner of the Year.

”Vi kom tidigt i kontakt med Microsoft och var med i ett av deras startup-program. Vi fick finansiering på strax över 2 miljoner i form av resurser, molntjänster och teknisk utveckling”, berättar Claudia Rademaker.

”De gillade både vår pedagogiska lösning och att vi är forskningsbaserade. När pandemin skyndade på omställningen till digital undervisning var Dugga rätt verktyg att använda. Jag brukar säga att lärare och skolor inte var redo när Dugga kom, men Dugga var redo för lärare och skolor när covid kom”, säger hon.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?