1515

Lärarnas teknikbolag finns nu i hundra länder: ”Vi var redo när covid kom”

Claudia Rademaker och Patrik Nilsson startade edtech-bolaget Dugga som ett forskningsprojekt på Handelshögskolan. Under pandemiåret har plattformen fått fäste i över 100 länder och bolaget har nu tagit in 46 miljoner för att fortsätta expandera. 

Från vänster: Patrik Nilsson, medgrundare, vice-vd och strategichef, Maria Gårdlund, vd, och Claudia Rademaker, medgrundare, vice-vd och marknadschef.
Från vänster: Patrik Nilsson, medgrundare, vice-vd och strategichef, Maria Gårdlund, vd, och Claudia Rademaker, medgrundare, vice-vd och marknadschef.Foto:Pressbild

Under hela 2020 var Duggas fokus på att expandera och utveckla tjänsten, vilket fortsätter även i år. Första steget blir en nyemission där man tagit in 46 miljoner kronor, bland annat från riskkapitalbolaget Sparkmind vars fokus ligger på just utbildnings- och skolsektorn. Andra investerare är Alted och Service Venture, samt privata investerare från bland annat Handelshögskolan. 

Det här är den första nyemissionen Dugga gör, men 2020 gjorde man en kvittningsemission. Handlingar från Bolagsverket uppskattar värderingen på bolaget till över 114 miljoner kronor i samband med denna. 

Claudia Rademaker säger att Dugga år 2020 var värderat till 130 miljoner. Sedan dess ska bolaget ha ökat markant i värde, men man vill inte uppge vad bolaget värderas till inför den kommande rundan.

”Pengarna från rundan kommer användas till expansion till resten av världen”, säger hon. 

Bolaget planerar att gå in i USA, Storbritannien, Australien och flera delar av Asien. 

”Vi fokuserar på just expansion och marknadspenetration. Dessutom utökar vi vårt team och rekryterar och anställer nya talanger. Både jag och Patrik Nilsson kommer fortsätta vara aktiva inom bolaget och med vår forskning. Skolvärlden verkar nu vara mer redo för digitala verktyg, och även efter pandemin kommer vi vara del av undervisningen”, säger Claudia Rademaker.

Det var på Handelshögskolan i Stockholm som idén till Dugga föddes.
Det var på Handelshögskolan i Stockholm som idén till Dugga föddes.Foto:Hasse Holmberg / TT, Hasse Holmberg / TT

”Vi grundade vårt företag 2015, men då som pilotprojekt. Det var inte förrän 2018 som vi blev ett kommersiellt bolag”, berättar Claudia Rademaker, som är vice-vd och grundare av bolaget. 

Dugga är starkt präglat av forskning. Enligt Claudia Rademaker vill de se till att modern teknik hamnar i rätt händer: lärarnas och elevernas. Båda grundarna har bakgrund som lärare och gjorde en gemensam studie som visade att uppemot 96 procent av lärare tyckte att kunskapsutvärdering var ett stort hinder i deras arbete. Där föddes idén till Dugga, en integrerad plattform för prov. Under fjolåret utnämndes bolaget också till Microsoft Partner of the Year.

”Vi kom tidigt i kontakt med Microsoft och var med i ett av deras startup-program. Vi fick finansiering på strax över 2 miljoner i form av resurser, molntjänster och teknisk utveckling”, berättar Claudia Rademaker.

”De gillade både vår pedagogiska lösning och att vi är forskningsbaserade. När pandemin skyndade på omställningen till digital undervisning var Dugga rätt verktyg att använda. Jag brukar säga att lärare och skolor inte var redo när Dugga kom, men Dugga var redo för lärare och skolor när covid kom”, säger hon.


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?