1515

Lärarnas teknikbolag finns nu i hundra länder: ”Vi var redo när covid kom”

Claudia Rademaker och Patrik Nilsson startade edtech-bolaget Dugga som ett forskningsprojekt på Handelshögskolan. Under pandemiåret har plattformen fått fäste i över 100 länder och bolaget har nu tagit in 46 miljoner för att fortsätta expandera. 

Från vänster: Patrik Nilsson, medgrundare, vice-vd och strategichef, Maria Gårdlund, vd, och Claudia Rademaker, medgrundare, vice-vd och marknadschef.
Från vänster: Patrik Nilsson, medgrundare, vice-vd och strategichef, Maria Gårdlund, vd, och Claudia Rademaker, medgrundare, vice-vd och marknadschef.Foto:Pressbild

Under hela 2020 var Duggas fokus på att expandera och utveckla tjänsten, vilket fortsätter även i år. Första steget blir en nyemission där man tagit in 46 miljoner kronor, bland annat från riskkapitalbolaget Sparkmind vars fokus ligger på just utbildnings- och skolsektorn. Andra investerare är Alted och Service Venture, samt privata investerare från bland annat Handelshögskolan. 

Det här är den första nyemissionen Dugga gör, men 2020 gjorde man en kvittningsemission. Handlingar från Bolagsverket uppskattar värderingen på bolaget till över 114 miljoner kronor i samband med denna. 

Claudia Rademaker säger att Dugga år 2020 var värderat till 130 miljoner. Sedan dess ska bolaget ha ökat markant i värde, men man vill inte uppge vad bolaget värderas till inför den kommande rundan.

”Pengarna från rundan kommer användas till expansion till resten av världen”, säger hon. 

Bolaget planerar att gå in i USA, Storbritannien, Australien och flera delar av Asien. 

”Vi fokuserar på just expansion och marknadspenetration. Dessutom utökar vi vårt team och rekryterar och anställer nya talanger. Både jag och Patrik Nilsson kommer fortsätta vara aktiva inom bolaget och med vår forskning. Skolvärlden verkar nu vara mer redo för digitala verktyg, och även efter pandemin kommer vi vara del av undervisningen”, säger Claudia Rademaker.

Det var på Handelshögskolan i Stockholm som idén till Dugga föddes.
Det var på Handelshögskolan i Stockholm som idén till Dugga föddes.Foto:Hasse Holmberg / TT, Hasse Holmberg / TT

”Vi grundade vårt företag 2015, men då som pilotprojekt. Det var inte förrän 2018 som vi blev ett kommersiellt bolag”, berättar Claudia Rademaker, som är vice-vd och grundare av bolaget. 

Dugga är starkt präglat av forskning. Enligt Claudia Rademaker vill de se till att modern teknik hamnar i rätt händer: lärarnas och elevernas. Båda grundarna har bakgrund som lärare och gjorde en gemensam studie som visade att uppemot 96 procent av lärare tyckte att kunskapsutvärdering var ett stort hinder i deras arbete. Där föddes idén till Dugga, en integrerad plattform för prov. Under fjolåret utnämndes bolaget också till Microsoft Partner of the Year.

”Vi kom tidigt i kontakt med Microsoft och var med i ett av deras startup-program. Vi fick finansiering på strax över 2 miljoner i form av resurser, molntjänster och teknisk utveckling”, berättar Claudia Rademaker.

”De gillade både vår pedagogiska lösning och att vi är forskningsbaserade. När pandemin skyndade på omställningen till digital undervisning var Dugga rätt verktyg att använda. Jag brukar säga att lärare och skolor inte var redo när Dugga kom, men Dugga var redo för lärare och skolor när covid kom”, säger hon.


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?