1515

Lanserar social ljudapp för Airpods – tar in 20 miljoner från Voi- och Spotify-veteraner

Den sociala podcasting-appen Logcast är på väg ut i Appstore. Nu tar bolaget in en investering på 20 miljoner kronor för att utveckla sin vision om friktionslöst ljud: ”Vi bygger ett socialt nätverk för Airpods”, säger medgrundaren Leni Andronicos.

Johanna Hoof och Leni Andronicos har tillsammans startat den sociala podcasting-appen Logcast.
Johanna Hoof och Leni Andronicos har tillsammans startat den sociala podcasting-appen Logcast.

Leni Andronicos, medgrundare av den sociala podcast-appen Logcast, sitter på sitt hotellrum i Barcelona. 

Appen, som än så länge finns i en testversion, har rönt uppmärksamhet i Spanien efter att en känd skådespelare har pratat om den i ett radioprogram.

”De spanska användarna är mer mogna i sitt beteende att skicka ljudklipp till varandra. Här gör människor i alla generationer det”, säger hon.

Det är en stor dag för Leni Andronicos och hennes medgrundare Johanna Hoof.

”I dag trycker vi på knappen för att skicka in Logcast till Appstore. Det känns galet efter att ha utvecklat appen i 13 månader”, säger Leni Andronicos.

Hon beskriver Logcast som ”podcast on the go” – att man alltid kan sända en podcast var man än är. I appen kan användarna både skapa och hitta andras ljudklipp, eller ”loggar” som grundarna kallar det.

”Vår vision är att bygga en friktionsfri ljudprodukt och vi utvecklar den för Airpods. I framtiden ska man kunna logga ljud från sitt vardagsrum via trådlösa hörlurar eller olika smarta högtalare.”

Leni Andronicos trycker på att över 100 miljoner av Apples trådlösa hårlurar Airpods såldes i USA i fjol:

”Vi bygger ett socialt nätverk för Airpods och om fem år tror jag inte att vi kommer gå omkring med våra telefoner hela tiden”, säger hon.

Hon beskriver att Logcast-appen är gentemot traditionella podcasts som vad Instagram Stories är jämfört med Youtube.

”Ljudjänster som Spotify och Acast är till för de 2 procenten och vi för de andra 98 procenten. Vi brukar säga att de som skapar innehållet går med i Logcast för verktyget och stannar för nätverket. Podcasts behöver inte vara en envägskommunikation.”

Hittills har ett team på fem personer utvecklat Logcast och nu är planen att anställa fler för att skala upp appen. Med sig som rådgivare och investerare har bolaget fått Niklas Carlheim-Mueller, som har jobbat med digital utveckling på Ericsson i många år, Juan Serruya, tidigare utvecklingschef på Spotify i New York i många år, och Simon Telian som sitter i styrelsen för Advanced Blockchain AG. Även elscooterbolaget Vois medgrundare Adam Jafer går in med pengar. Totalt tar Logcast in en investering på 20 miljoner kronor.

”Vår investeringsprocess har handlat om att bygga relationer med människor som kan ge oss rätt resurser för att växa Logcast stort och snabbt. Vi är väldigt stolta och motiverade av att vi nu inför lansering backas av ett team som bevisligen byggt produkter som användare älskar”, säger Johanna Hoof.

Vi är till för de andra 98 procenten.

Hon ska resa till Barcelona nästa dag för att tillsammans med Leni Andronicos träffa kreatörer som kan vara aktuella för att sprida Logcast i Spanien. De båda grundarna träffades när de blev placerade mittemot varandra på en lunch i september 2018. De hittade varandra direkt och visste att de ville jobba tillsammans, men sedan tog det ett år för de att komma på vad de faktiskt ville göra tillsammans.

Leni Andronicos kommer ursprungligen från Australien och flyttade till Sverige 2018. Efter tio års erfarenhet från marknadsföring och innehållsproduktion, bland annat för MTV radiokanalen Southern Cross Austereo, var hon klar med att vara anställd och valde att starta egen konsultlåda.

Johanna Hoof har tidigare jobbat som pr-chef på it-konsultbolaget Consid och driver även det egna poddbolaget With Hoof. Hon producerar podcasts och hade börjat experimentera med kortare femminutersformat för sina kunder. De publicerades mellan vanliga podcastavsnitt och blev snabbt populära – vilket också lade grunden till idén bakom Logcast.

”Mycket av de innehåll vi ser inom ljud är fortfarande välproducerat och frånkopplat från våra vardagliga upplevelser. Produktionen av podcasts fortsätter att öka, men samtidigt kommer vi också att se nästa generation av ‘spoken media’ som är mer socialt och ‘on-the-go’, vilket är en spegling av hur vi beter oss i en normal konversation offline”, säger Johanna Hoof.

Från att ha skissat på tjänsten i några månader började de båda grundarna utveckla den i februari 2020. Det med hjälp av en investering på 2 miljoner kronor från ängelinvesterare och utvecklingskonsultbolaget Nomad Consulting.

Då var det svårare att förklara vad de höll på med, men med spelare som konversationsappen Clubhouse har ljud återigen blivit det nya heta.

”Appar som Clubhouse har accelererat ljudutvecklingen med tre till fem år, vilket är en stor fördel för oss”, säger Leni Andronicos.

Eran där ’skaparekonomin’ kontrolleras av ’big tech’ är över.

I Logcast kan en användare skapa en egen poddkanal och sända ut inspelningar, lägga till ett foto om man vill och få gillanden och kommentarer på det. Det finns en publik chattfunktion i appen och det går också att skicka privata meddelanden mellan användare. Man la också nyligen till en funktion för att låta ljudinspelningar ligga ute i 24 timmar och sedan försvinna. Flera av funktionerna har kommit till från användarfeedback.

Logcast har kört appen i en privat beta under tre månader med 100 personer som var och en har fått bjuda in två personer. Under den tiden har de sammanlagt sänt ut 20 000 minuter av streamat ljud, postat över 430 loggar och skickat 350 direktmeddelanden.

I dag har man en väntelista på 2 500 personer, varav runt 1 000 av dem kommer från Spanien. Den officiella appen släpps i Appstore inom två veckor om den inte stöter på problem i processen. Tanken är att lansera i Sverige först och sedan på nya marknader, först i Spanien och Storbritannien och i början av 2022 i USA.

Inom kort kommer ett betalningssystem att integreras i Logcast, där fans till poddarna kan prenumerera på en viss kanal eller donationer för att låsa upp innehåll. Appen i sig kommer alltid att vara gratis och utan annonsering, säger Leni Andronicos.

En framtida affärsmodell är även att användarna kan få betalt för att dela sin data, som sedan kan säljas vidare. I Logcast går det redan i dag att aktivt stänga av att datan delas.

Logcast utvecklar också funktioner för Ethereum – en plattform där olika applikationer ska kunna handlas och lagras säkert med hjälp av blockkedjetekniken. I appen är tanken att användare ska kunna skapa egen valuta som ens fans kan köpa in i direkt eller via andra fans.

”Vi tror att framtiden inom sociala medier ligger i decentraliserade nätverk där de som skapar innehållet själva kan sälja sitt innehåll och ta fram en egen valuta. Eran där ’skaparekonomin’ kontrolleras av ’big tech’ är över”, tror Leni Andronicos.

Läs också: Investerarna ser fortsatt högtryck – pekar ut favoriterna: ”hetare än på många år”


Innehåll från CBC Investment GroupAnnons

Private Equity-bolaget som hjälper små entreprenörer att växa internationellt

Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group
Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group

CBC Investment Group har de senaste åren haft många framgångsrika investeringar som noterats för handel på Stockholmsbörsen, och fler är planerade. Men även om drömmen om att bli ett börsbolag växer hos många entreprenörer börjar relationen med CBC långt före dess. Flertalet entreprenörer kommer till CBC när ambitionen att växa behöver kapital och rådgivning. 

– För små talangfyllda företag med stor tillväxtpotential är kapital och kompetens många gånger avgörande för att ta nästa steg i utvecklingen. Här fyller vi en viktig roll på private equity-marknaden, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group.

Private equity-bolaget CBC Investment Group startade 2009 mitt under den pågående finanskrisen. Bankerna gick på knäna, nystartade små och medelstora företag fick plötsligt se sina krediter och kreditlöften förvandlas till krav på snabb återbetalning. Seriösa och talangfulla entreprenörer riskerade att kassera sina värdefulla idéer helt i onödan. För att möta behovet av stöd och kapital till entreprenörer startade Niklas Palmlöf CBC Investment Group.

– Det finns inget mer tillfredställande än att se entreprenörer växa, och då tänker jag både på deras företag och de som personer. Att följa en affärsidé med potential att växa till något enormt värdeskapande ger alla som är med på resan en rejäl kick. Nya företag startas hela tiden, vårt jobb är att välja ut de som vi tror kan växa stort och konkurrera på en internationell nivå.

Växa tillsammans med entreprenörer

CBC:s affärsidé är att växa tillsammans med entreprenörer som behöver kapital och strukturell kompetens. Innan beslut om en ny investering kan tas genomgår entreprenören en rigorös urvalsprocess som bland annat omfattar att granska affärsidé, ledning, marknad och potential. Inget lämnas åt slumpen.

– Även om urvalsprocessen är omfattande tar vi ibland beslut snabbt. Det är när vi märker att allt linjerar, från entreprenörens och ledningens kompetens och drivkraft till potentialen att växa affären och att marknadsutsikterna ser mycket goda ut. Våra investeringar ska väsentligt överstiga traditionella placeringars värdeutveckling under placeringstiden.

CBC har varit med att skapa hållbara värden i miljardklassen om man ser till börsvärdet av investeringarna. Hittills har flera investeringar introducerats för handel på börsen, de senaste är Pharmiva och Duearity och till hösten planerar ytterligare ett bolag att introduceras.

– Vi söker entreprenörer som vill växa mycket och har världsambitioner, som har en idé, teknologi eller ett patent med global potential. Alltså inte bara de som inte vill skapa en bra affär. Att börsintroduceras måste inte vara målet med resan, även om det ofta blir så, det viktigaste är att kunna realisera unika affärsidéer i stor skala vilket också kan leda till någon form av exit. 

Linjera med FN:s globala mål

Det är långt från alla företag som CBC tittar på, första filtret är att affären ska linjera med FN:s globala mål för en hållbar framtid och att verksamheten ska skapa värden som gynnar människan.

– Vi har även medfinansiärer eller medinvesterare i flera bolag, det kan vara Europeiska investeringsbanken, Almi Invest, olika affärsänglar eller nordiska venture capital-bolag. Vi har även skapat en exklusiv möjlighet för privata investerare att placera med oss, investeringar som annars är förbehållet VC bolag, stora riskkapitalbolag och andra större private equity-aktörer.

– Vi identifierar och investerar med egna medel i onoterade nordiska företag som befinner sig i en tydlig tillväxtfas. När vi sedan har skaffat oss en djupare insikt om företagets potential erbjuder vi även ett exklusivt nätverk möjligheten att bli delägare i samma företag. Detta är värdeskapande möjligheter för både entreprenören och CBC. Vi söker aktivt nya entreprenörer att hjälpa på deras tillväxtresa, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group. 

Entreprenörer som söker kapital för att växa

CBC söker främst unga, entreprenörsdrivna och innovativa företag med global inriktning som primärt är baserade i Norden och som har en affärsmodell som tydligt inbegriper ny teknik eller nya tjänstekoncept för maximerad konkurrenskraft. CBC investerar bland annat i unika, högteknologiska företag verksamma inom Cleantech, Fintech, Edtech, datasäkerhet, VAR/AR, Digital Health, Life Science med mera. CBC har dessutom en solid medlemsbas som ständigt söker nya investeringsmöjligheter. 

Kontakta CBC om ni har en bra idé och behöver kapital för att växa 

Läs mer om CBC Investment Group här 

Mer från CBC Investment Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CBC Investment Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?