Annons

Lanserar social ljudapp för Airpods – tar in 20 miljoner från Voi- och Spotify-veteraner

Den sociala podcasting-appen Logcast är på väg ut i Appstore. Nu tar bolaget in en investering på 20 miljoner kronor för att utveckla sin vision om friktionslöst ljud: ”Vi bygger ett socialt nätverk för Airpods”, säger medgrundaren Leni Andronicos.

Johanna Hoof och Leni Andronicos har tillsammans startat den sociala podcasting-appen Logcast.
Johanna Hoof och Leni Andronicos har tillsammans startat den sociala podcasting-appen Logcast.

Leni Andronicos, medgrundare av den sociala podcast-appen Logcast, sitter på sitt hotellrum i Barcelona. 

Appen, som än så länge finns i en testversion, har rönt uppmärksamhet i Spanien efter att en känd skådespelare har pratat om den i ett radioprogram.

”De spanska användarna är mer mogna i sitt beteende att skicka ljudklipp till varandra. Här gör människor i alla generationer det”, säger hon.

Det är en stor dag för Leni Andronicos och hennes medgrundare Johanna Hoof.

”I dag trycker vi på knappen för att skicka in Logcast till Appstore. Det känns galet efter att ha utvecklat appen i 13 månader”, säger Leni Andronicos.

Hon beskriver Logcast som ”podcast on the go” – att man alltid kan sända en podcast var man än är. I appen kan användarna både skapa och hitta andras ljudklipp, eller ”loggar” som grundarna kallar det.

”Vår vision är att bygga en friktionsfri ljudprodukt och vi utvecklar den för Airpods. I framtiden ska man kunna logga ljud från sitt vardagsrum via trådlösa hörlurar eller olika smarta högtalare.”

Leni Andronicos trycker på att över 100 miljoner av Apples trådlösa hårlurar Airpods såldes i USA i fjol:

”Vi bygger ett socialt nätverk för Airpods och om fem år tror jag inte att vi kommer gå omkring med våra telefoner hela tiden”, säger hon.

Hon beskriver att Logcast-appen är gentemot traditionella podcasts som vad Instagram Stories är jämfört med Youtube.

”Ljudjänster som Spotify och Acast är till för de 2 procenten och vi för de andra 98 procenten. Vi brukar säga att de som skapar innehållet går med i Logcast för verktyget och stannar för nätverket. Podcasts behöver inte vara en envägskommunikation.”

Hittills har ett team på fem personer utvecklat Logcast och nu är planen att anställa fler för att skala upp appen. Med sig som rådgivare och investerare har bolaget fått Niklas Carlheim-Mueller, som har jobbat med digital utveckling på Ericsson i många år, Juan Serruya, tidigare utvecklingschef på Spotify i New York i många år, och Simon Telian som sitter i styrelsen för Advanced Blockchain AG. Även elscooterbolaget Vois medgrundare Adam Jafer går in med pengar. Totalt tar Logcast in en investering på 20 miljoner kronor.

”Vår investeringsprocess har handlat om att bygga relationer med människor som kan ge oss rätt resurser för att växa Logcast stort och snabbt. Vi är väldigt stolta och motiverade av att vi nu inför lansering backas av ett team som bevisligen byggt produkter som användare älskar”, säger Johanna Hoof.

Vi är till för de andra 98 procenten.

Hon ska resa till Barcelona nästa dag för att tillsammans med Leni Andronicos träffa kreatörer som kan vara aktuella för att sprida Logcast i Spanien. De båda grundarna träffades när de blev placerade mittemot varandra på en lunch i september 2018. De hittade varandra direkt och visste att de ville jobba tillsammans, men sedan tog det ett år för de att komma på vad de faktiskt ville göra tillsammans.

Leni Andronicos kommer ursprungligen från Australien och flyttade till Sverige 2018. Efter tio års erfarenhet från marknadsföring och innehållsproduktion, bland annat för MTV radiokanalen Southern Cross Austereo, var hon klar med att vara anställd och valde att starta egen konsultlåda.

Johanna Hoof har tidigare jobbat som pr-chef på it-konsultbolaget Consid och driver även det egna poddbolaget With Hoof. Hon producerar podcasts och hade börjat experimentera med kortare femminutersformat för sina kunder. De publicerades mellan vanliga podcastavsnitt och blev snabbt populära – vilket också lade grunden till idén bakom Logcast.

”Mycket av de innehåll vi ser inom ljud är fortfarande välproducerat och frånkopplat från våra vardagliga upplevelser. Produktionen av podcasts fortsätter att öka, men samtidigt kommer vi också att se nästa generation av ‘spoken media’ som är mer socialt och ‘on-the-go’, vilket är en spegling av hur vi beter oss i en normal konversation offline”, säger Johanna Hoof.

Från att ha skissat på tjänsten i några månader började de båda grundarna utveckla den i februari 2020. Det med hjälp av en investering på 2 miljoner kronor från ängelinvesterare och utvecklingskonsultbolaget Nomad Consulting.

Då var det svårare att förklara vad de höll på med, men med spelare som konversationsappen Clubhouse har ljud återigen blivit det nya heta.

”Appar som Clubhouse har accelererat ljudutvecklingen med tre till fem år, vilket är en stor fördel för oss”, säger Leni Andronicos.

Eran där ’skaparekonomin’ kontrolleras av ’big tech’ är över.

I Logcast kan en användare skapa en egen poddkanal och sända ut inspelningar, lägga till ett foto om man vill och få gillanden och kommentarer på det. Det finns en publik chattfunktion i appen och det går också att skicka privata meddelanden mellan användare. Man la också nyligen till en funktion för att låta ljudinspelningar ligga ute i 24 timmar och sedan försvinna. Flera av funktionerna har kommit till från användarfeedback.

Logcast har kört appen i en privat beta under tre månader med 100 personer som var och en har fått bjuda in två personer. Under den tiden har de sammanlagt sänt ut 20 000 minuter av streamat ljud, postat över 430 loggar och skickat 350 direktmeddelanden.

I dag har man en väntelista på 2 500 personer, varav runt 1 000 av dem kommer från Spanien. Den officiella appen släpps i Appstore inom två veckor om den inte stöter på problem i processen. Tanken är att lansera i Sverige först och sedan på nya marknader, först i Spanien och Storbritannien och i början av 2022 i USA.

Inom kort kommer ett betalningssystem att integreras i Logcast, där fans till poddarna kan prenumerera på en viss kanal eller donationer för att låsa upp innehåll. Appen i sig kommer alltid att vara gratis och utan annonsering, säger Leni Andronicos.

En framtida affärsmodell är även att användarna kan få betalt för att dela sin data, som sedan kan säljas vidare. I Logcast går det redan i dag att aktivt stänga av att datan delas.

Logcast utvecklar också funktioner för Ethereum – en plattform där olika applikationer ska kunna handlas och lagras säkert med hjälp av blockkedjetekniken. I appen är tanken att användare ska kunna skapa egen valuta som ens fans kan köpa in i direkt eller via andra fans.

”Vi tror att framtiden inom sociala medier ligger i decentraliserade nätverk där de som skapar innehållet själva kan sälja sitt innehåll och ta fram en egen valuta. Eran där ’skaparekonomin’ kontrolleras av ’big tech’ är över”, tror Leni Andronicos.

Läs också: Investerarna ser fortsatt högtryck – pekar ut favoriterna: ”hetare än på många år”

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake och Streamlit flyttar gränserna inom data

Snowflake har i många år arbetat för att bli den naturliga plattformen för organisationers data, med ambitionen att vara en möjliggörare både internt och externt. Nu stärker det välkända bolaget sitt erbjudande ytterligare genom ett förvärv av innovativa Streamlit.

– Detta underlättar kraftigt för våra användare att bygga datadrivna applikationer direkt i vår plattform, utan extra infrastruktur, förklarar Mats Stellwall, Snowflake.

Förvärvet är resultatet av ett internt Snowflake-hackathon under 2021, där flera team oberoende av varandra använde Streamlit för att skapa interaktiva webapplikationer med data från Snowflake, med några få rader Pythonkod. Detta blev startskottet till en dialog mellan de två bolagen, där det snabbt stod klart att deras respektive visioner stämde väl överens. 

– Streamlit har länge varit ett populärt appramverk i Python för utvecklare världen över och nu kan vi med gemensamma krafter föra demokratiseringen av data ytterligare ett steg framåt. Kombinationen av Streamlits användarvänlighet, flexibilitet och open source-community och Snowflakes skalbarhet, omfång av data samt governance tror vi kommer att möjliggöra helt nya typer av datadrivna applikationer, säger Mats, som är Principal Sales Engineer hos Snowflake. 

Ger ett stort mervärde

Förvärvet syftar till att skapa nya möjligheter inom Data Science och utveckling av datadrivna applikationer. För Snowflakes kunder innebär det en mängd positiva förbättringar; hittills har det krävts tillgång till ett full-stack-team för att bygga applikationer mot Snowflake. Med Streamlit kommer utvecklare, data scientists och machine learning engineers ha möjligheten att bygga applikationer direkt i Snowflake. Mats tvekar att använda begreppet one-stop-shop, men menar att det ändå är en träffande beskrivning.

– Vi har sett att kunderna använder Snowflake för att hämta, samla och tillgängliggöra data. Det har varit användarvänligt, med bra prestanda, men så fort de ska bygga applikationer, även de enklaste, har de behövt sätta upp separat infrastruktur. Då adderas ett lager av komplexitet – det blir exempelvis genast svårare att skala projektet. Nu gör vi tvärtom – vi flyttar applikationerna till datan istället för tvärtom. Därmed får användarna ett mervärde i och med att vår plattform kommer att kunna hantera både applikationen och datan, med prestanda och skalbarhet. 

Möjliggör ökad innovationstakt

En avsevärd fördel som Mats betonar med föreningen Snowflake och Streamlit är möjligheten till ökad innovationskraft och -takt. Att sätta ihop en prototyp eller bygga en simpel applikation för att testa sina möjligheter blir både snabbare och enklare. 

– Det blir enklare att gå från tanke till handling – och idé till marknad – tack vare ett mer agilt arbetssätt. Användarna slipper etablera extra infrastruktur och behöver inte oroa sig över säkerheten – allt är redan integrerat hos Snowflake. Det blir tryggare och smidigare, vilket gör att man vågar experimentera eftersom insatserna inte är lika höga. 

Integration pågår

Just nu jobbar man med integrationen av Streamlit i Snowflake med ambitionen att snart kunna visa mer hur detta kommer att se ut för användare av Snowflake. Mats ser redan en enorm potential med de nya tillämpningarna.

– Vi vet ännu inte vad användarna kommer att skapa eller vilka möjligheter som kommer att uppstå, men avsikten är att möjliggöra att monetisera inte bara data utan även datadrivna applikationer genom Snowflake Marketplace. Vi kommer att presentera en hel del nyheter på vår årliga Snowday – idag, 7 november. Jag hoppas vi kommer att träffa många både nya och existerande kunder där, avslutar Mats.  

Läs mer om Snowflake Snowday här   

Läs mer om Snowflakes förvärv av Streamlit här  

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera