Annons

Lanserar jobbsajt för Norrlands gröna industrivåg – ”positivt kassaflöde från dag ett”

Prime PR:s förre vd Markus Gustafsson och den amerikanska green tech-entreprenören Chana Svensson lanserar jobbsajten Minddig.com. Målet är att hjälpa bolag som Northvolt och H2 Green Steel att locka talang till Norr- och Västerbotten. 

Minddigs grundare Markus Gustafsson och Chana Svensson, samt Northvolts fabrik i Skellefteå.
Minddigs grundare Markus Gustafsson och Chana Svensson, samt Northvolts fabrik i Skellefteå.

”Jag och Channa har satsat fem miljoner av våra egna pengar på detta”, säger Markus Gustafsson, ordförande för Minddig som lanseras under onsdagen.

Bland de 20 kunderna finns redan alla de stora aktörerna bakom Norrlands nya industrivåg: Northvolt, H2 Green Steel, Boliden BOL -0,44% Dagens utveckling , Skellefteå Kraft, LKAB, SSAB SSAB A +10,10% Dagens utveckling , Mobilaris, Vattenfall och Luleå Tekniska Universitet. De kommande åren behöver de locka några av världens bästa ingenjörer till regionen för att förverkliga sin vision om en fossilfri framtid inom sektorer som råvaruutvinning, stålproduktion, eldistribution, datalagring, drivmedel samt gröna batterier.

”Vi har redan intäkter på 400 000 kronor per månad.”

Plattformen Minddig.com tar betalt enligt en prenumerationsbaserad Saas-modell och är redan på grön kvist, enligt grundaren.

”Vi har redan intäkter på 400 000 kronor per månad. Så vi har ett positivt kassaflöde från dag ett”, säger han.

Markus Gustafsson är annars främst känd som delägare och före detta vd för pr-bolaget Prime, som såldes till amerikanska Weber Shandwick 2014. Han lämnade vd-posten 2018 och har sedan dess flyttat hem till Luleå där han är född och uppvuxen. Idag är han investerare och entreprenör med flera järn i elden. Han har bland annat satsat på Luleå-baserade Mobilaris Mining, som nyligen såldes till Epiroc EPI B +1,03% Dagens utveckling

Senaste projektet är alltså Minddig (skrivs MindDig) som Markus Gustafsson har startat ihop med Chana Svensson, en amerikansk jurist och entreprenör inom green tech som gifte sig med en svensk man och hamnade i Luleå. 

”Det är hon som fått in ett internationellt perspektiv i Minddig”, säger Markus Gustafsson.

Själv lyfter Chana Svensson fram att Minddig inte bara handlar om jobb. Sajtens devis är exempelvis det visionära tillropet: ”Vi har 100.000 jobbmöjligheter, nio år på oss att rädda planeten och fler investeringar än man kan räkna till. Vad väntar du på?”

”Människor vill vara en del av någonting större, något meningsfullt. Och vi erbjuder alla att vara en del av denna historiska satsning som fundamentalt förändrar hur vi formar vår framtid. Möjligheten finns nu att komma hit och göra jobbet här, i ett av världens lyckligaste länder”, säger Chana Svensson, som även är vd för Minddig.

Rent tekniskt är tanken att Minddig ska samla det intresse som finns för att flytta till Norr- och Västerbotten på ett sätt som kommer till nytta för alla bolag och kommuner.

”Om du exempelvis söker jobb hos Northvolt och inte får napp ska du slussas vidare till någon av de andra aktörerna”, förklarar Markus Gustafsson.

Enligt Minddig spås över 1.000 miljarder kronor investeras i norra Sverige för att möta klimatutmaningarna de kommande åren. Inom fem år spås företagen behöva anställa mer än 25.000 personer i många olika yrken. Kringeffekterna spås leda till att närmare 100.000 nya invånare flyttar till regionen. 

En gemensam rekryteringsinsats vid namn T25-initiativet (Talent 25,000) initierades för drygt två år sedan av norra Sveriges största arbetsgivare. Minddig beskriver sig själva som nästa steg i denna process. 

Läs mer: Peter Carlssons profiltunga klocktjänst fyller kassan – ”Saas-Janne” Carlzon ökar 

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera