1515
Annons

Lanserar jobbsajt för Norrlands gröna industrivåg – ”positivt kassaflöde från dag ett”

Prime PR:s förre vd Markus Gustafsson och den amerikanska green tech-entreprenören Chana Svensson lanserar jobbsajten Minddig.com. Målet är att hjälpa bolag som Northvolt och H2 Green Steel att locka talang till Norr- och Västerbotten. 

Minddigs grundare Markus Gustafsson och Chana Svensson, samt Northvolts fabrik i Skellefteå.
Minddigs grundare Markus Gustafsson och Chana Svensson, samt Northvolts fabrik i Skellefteå.

”Jag och Channa har satsat fem miljoner av våra egna pengar på detta”, säger Markus Gustafsson, ordförande för Minddig som lanseras under onsdagen.

Bland de 20 kunderna finns redan alla de stora aktörerna bakom Norrlands nya industrivåg: Northvolt, H2 Green Steel, Boliden BOL -1,55% Dagens utveckling , Skellefteå Kraft, LKAB, SSAB SSAB A -3,44% Dagens utveckling , Mobilaris, Vattenfall och Luleå Tekniska Universitet. De kommande åren behöver de locka några av världens bästa ingenjörer till regionen för att förverkliga sin vision om en fossilfri framtid inom sektorer som råvaruutvinning, stålproduktion, eldistribution, datalagring, drivmedel samt gröna batterier.

Vi har redan intäkter på 400 000 kronor per månad.”

Plattformen Minddig.com tar betalt enligt en prenumerationsbaserad Saas-modell och är redan på grön kvist, enligt grundaren.

”Vi har redan intäkter på 400 000 kronor per månad. Så vi har ett positivt kassaflöde från dag ett”, säger han.

Markus Gustafsson är annars främst känd som delägare och före detta vd för pr-bolaget Prime, som såldes till amerikanska Weber Shandwick 2014. Han lämnade vd-posten 2018 och har sedan dess flyttat hem till Luleå där han är född och uppvuxen. Idag är han investerare och entreprenör med flera järn i elden. Han har bland annat satsat på Luleå-baserade Mobilaris Mining, som nyligen såldes till Epiroc EPI B -1,49% Dagens utveckling

Senaste projektet är alltså Minddig (skrivs MindDig) som Markus Gustafsson har startat ihop med Chana Svensson, en amerikansk jurist och entreprenör inom green tech som gifte sig med en svensk man och hamnade i Luleå. 

”Det är hon som fått in ett internationellt perspektiv i Minddig”, säger Markus Gustafsson.

Själv lyfter Chana Svensson fram att Minddig inte bara handlar om jobb. Sajtens devis är exempelvis det visionära tillropet: ”Vi har 100.000 jobbmöjligheter, nio år på oss att rädda planeten och fler investeringar än man kan räkna till. Vad väntar du på?”

”Människor vill vara en del av någonting större, något meningsfullt. Och vi erbjuder alla att vara en del av denna historiska satsning som fundamentalt förändrar hur vi formar vår framtid. Möjligheten finns nu att komma hit och göra jobbet här, i ett av världens lyckligaste länder”, säger Chana Svensson, som även är vd för Minddig.

Rent tekniskt är tanken att Minddig ska samla det intresse som finns för att flytta till Norr- och Västerbotten på ett sätt som kommer till nytta för alla bolag och kommuner.

”Om du exempelvis söker jobb hos Northvolt och inte får napp ska du slussas vidare till någon av de andra aktörerna”, förklarar Markus Gustafsson.

Enligt Minddig spås över 1.000 miljarder kronor investeras i norra Sverige för att möta klimatutmaningarna de kommande åren. Inom fem år spås företagen behöva anställa mer än 25.000 personer i många olika yrken. Kringeffekterna spås leda till att närmare 100.000 nya invånare flyttar till regionen. 

En gemensam rekryteringsinsats vid namn T25-initiativet (Talent 25,000) initierades för drygt två år sedan av norra Sveriges största arbetsgivare. Minddig beskriver sig själva som nästa steg i denna process. 

Läs mer: Peter Carlssons profiltunga klocktjänst fyller kassan – ”Saas-Janne” Carlzon ökar 


Innehåll från GetacceptAnnons

Här är årets 5 trender som kommer att boosta din digitala försäljning

Medan världen av pandemiska skäl gått i dvala, snurrar den digitala utvecklingen snabbare än någonsin. De flesta tycker att denna digitala revolution är positiv, även om det såklart kan vara svårt att ibland hänga med i svängarna. Allting pekar dock på att den digitala snurran kommer fortsätta spinna och redan inom tre år kommer 80% av all B2B-försäljning att ske digitalt. Nu är det hög tid att som företag börja anpassa sig därefter.

Hur ska man då veta hur man ska förhålla sig för att lyckas i denna förändring? Det digitala sälj- och e-signeringsverktyget GetAccept listar här de 5 största digitala trenderna att ta fasta på för att lyckas med sin försäljning 2022. 

1. Bästa köpupplevelsen

B2B-köpprocessen har förändrats markant de senaste åren. I stil med B2C-köpprocessen så ser man tendenser till ett ökat intresse för digitala kanaler. B2B-köpare förväntar sig en liknande kundupplevelse som de är vana vid som privata konsumenter. Enligt Gartner lägger B2B-köpare cirka 17% av sin tid på att prata med potentiella leverantörer, och tar ungefär 60% av besluten helt själva genom att göra research och läsa rekommendationer. För att förstå det nya köpbeteendet behöver vi först bena ut vem köparen faktiskt är, vilket såklart kan vara svårt att tyda då stor del av kundresan sker innan kontakt med säljaren. I och med att köpprocessen har blivit mer digital, och med fler intressenter involverade, behöver också arbetssättet förändras. För att få rätsida på detta har konceptet digitala säljrum blivit en del av räddningen. Vilket i korta drag är en digital microsajt där man kan samla allt som är kopplat till en specifik affär och få en större förståelse för kundens köpprocess. De som kan erbjuda den bästa digital köpupplevelsen kommer stå som vinnare framöver!

2. AI-automatisering 

AI skrämmer många säljare med risken att bli utbytt. Men AI kan som tur är inte ersätta människan, då den saknar empati och förmågan att kontrollera kunddialoger utanför det digitala säljrummet. Något AI faktiskt kan göra för säljchefer är att bidra till intern coachning av medarbetare. När alltmer arbete sker digitalt behövs nya verktyg för att kunna ta del av alla säljmöten – men också för att följa och utvärdera säljarnas utveckling. Med hjälp av AI kan man analysera hur kunder beter sig i möten och på så vis sätta mål och följa upp på ett sätt som inte varit möjligt tidigare!

3. Sälj med video

Video är ett kommunikationsmedel som används alltmer och Facebook spår bland annat att större delen av deras innehåll kommer att vara i videoformat inom ett par år. Vidare har video blivit ett av de populäraste sätten att ta till sig information på nätet. Genom att arbeta aktivt med video i säljprocessen kan du föra fram ett kraftfullare och mer levande budskap jämfört med ett mejl eller en PDF och vara personlig på ett sätt som får er att sticka ut i bruset. Videotrenden kan helt enkelt öka sannolikheten till en affär om videon bifogas tillsammans med era säljdokument. 

4. Sälj på rekommendation

Idag betygsätter vi ofta de produkter och tjänster vi tar del av: taxiresor, matupplevelser och produkter utvärderas löpande. Säljbranschen har ännu inte tagit steget in i denna kultur, men det finns mycket här att hämta. Kundens omdöme om dig kan faktiskt ses som ett sätt att sälja in dig själv till nya potentiella kunder, utan att behöva göra hela jobbet själv. Tills vidare kan du passa på att be dina kunder rekommendera dig på LinkedIn. Vilket blir ett kvitto och som stärker ditt eget varumärke.

5. Digitala säljrum

Det digitala säljrummet, som nämndes redan under den första trenden, är inte längre något som undantagsvis används i säljprocesser. I en verklighet där alla branscher arbetar mer eller mindre digitalt, blir det digitala säljrummet avgörande för om du ska ro i hamn dina affärer eller inte. Detta trendiga koncept är alltså ett digitalt delat utrymme, där du samlar alla komponenter som rör en affär. Via ett digitalt säljrum kan säljare interagera, kommunicera och förhandla med potentiella köpare. I realtid. Det digitala säljrummet skapar med andra ord en unik och personlig köpupplevelse genom att erbjuda ett gemensamt ställe där allt försäljnings- och presentationsmaterial, offerter och kundcase med mera samlas med enkel åtkomst för både säljare och köpare.  

På så sätt kan alla parallella dialoger och långa emailtrådar mellan olika personer i en säljprocess, under och mellan möten, reduceras och effektiviseras.

Läs mer om digitala säljrum här (på engelska) 

Lär mer om GetAccept och hur de förbättrar den digitala köpupplevelsen 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?