1515

Lanserar digital juristtjänst till folket: ”Konsumenter går miste om miljardbelopp”

Azra Osmancevic och Evelina Anttila vill tillgängliggöra juridisk rådgivning till alla. 

Nu släpper de Första hjälpen – en digital juristmottagning med kostnadsfria samtal.

Azra Osmancevic och Evelina Anttila kallar bristen på juridisk hjälp för privatpersoner ett samhällsproblem som går stick i stäv med demokratin. I Sverige finns ett starkt konsumentskydd, men de flesta vet inte vad det innebär. Därför har de startat tjänsten Justic, som i dagarna har lanserats i en öppen beta.

”Vi känner varandra sedan tio år tillbaka när vi jobbade tillsammans på advokatbyrån Mannheimer Swartling. I våra jobb som advokater och i domstol har vi sett på nära håll att det är svårt att få tillgång till juridisk hjälp”, säger Evelina Anttila.

Hon jobbar också som chefsjurist på ai-mjukvarubolaget Peltarion och rådgivare till AI Sweden som är Sveriges nationella center för artificiell intelligens, men har tagit tjänstledigt på halvtid för att utveckla Justic. Medgrundaren Azra Osmancevic jobbar till vardags som affärsområdeschef på tv-bolaget Nordic Entertainment Group, som bland annat står bakom streamingtjänsten Viaplay. Utöver det driver hon också Femtorship, som är ett skräddarsytt mentorskapsprogram för unga kvinnor.

”Våra arbetsgivare stöttar verkligen oss i detta och det känns fint och modernt”, säger Evelina Anttila.

De får ofta frågor från familj och vänner om olika typer av juridiska problem och har tänkt många gånger att det borde finnas en tjänst som man kan hänvisa till för enkel och snabb rådgivning. Men även när det gäller mer komplicerade frågor är tröskeln hög för att anlita juridisk hjälp.

”Vi har sett i rapporteringen från bland annat Konsumentverket och Konkurrensverket hur mycket konsumenter går miste om till exempel när det gäller reklamationer. Man vet inte hur man ska ta tillvara på sina rättigheter även om det finns ett starkt konsumentskydd”, säger Azra Osmancevic.

Tanken med Justic är att på sikt utveckla flera digitala tjänster för privatpersoner. Först ut är ”Första hjälpen”, där Justics plattform utifrån svar på några enkla frågor matchar en person med en jurist för ett kostnadsfritt samtal. Ett ”Kry för juridisk rådgivning” kallar grundarna det.

Läs också: Stenbecks digitala jurist går på export – utan nytt kapital: ”Går bättre än väntat ändå”

I sitt jobb på Peltarion har Evelina Anttila sett hur väl ai och automatisering lämpar sig för juridik. Grundarna har också inspirerats av den amerikanska plattformen Donotpay – en tjänst för att göra olika reklamationer som till exempel för resor eller trafikböter.

”Det har blivit tydligt för mig och Azra att de flesta inte kan identifiera alla användningsområden för juridisk hjälp i vardagen. I Sverige går konsumenter miste om miljardbelopp”, säger Evelina Anttila.

Nästa steg för Justic är att lansera ett par ”botar”, robottjänster, som konsumenten kan använda för att hitta ”gör det själv-lösningar” på juridiska problem. Det handlar exempelvis om reklamationsbrev eller att överklaga parkeringsböter. 

”En av de första botarna vi har tittat på är reklamation av hantverkartjänster. Om du kan ta reda på dina rättigheter och formulera dig därefter, så har du redan kommit en bit på väg”, säger Azra Osmancevic.

”På bara några klick ska man kunna boka ett möte eller skicka ett reklamations- eller kravbrev”, säger Evelina Anttila.

För att nå ut ska Justic bland annat marknadsföras i sociala medier, vilket väldigt få jurister använder sig av i dag. Grundarna satsar också på att samarbeta med olika aktörer och komma ut i deras kanaler. Tjänsten är kostnadsfri för konsumenter, men på sikt kan en premiumversion bli aktuellt. Tanken är annars att intäkterna främst ska komma från samarbetspartners som advokatbyråer och försäkringsbolag.

Men än så länge är Justic i sin linda och pengarna för att utveckla plattformen har främst kommit från grundarnas egna fickor. Under våren valdes bolaget ut att få projektfinansiering via innovationsmyndigheten Vinnovas utlysning ”Innovativa startups”. 

Bidraget från Vinnova ges till bolag med en skalbar affärsmodell som har möjlighet att bidra till en hållbar tillväxt på en global marknad. Konsumenträtten ser i många avseenden likadan ut inom EU och tanken med Justic är att tjänsten på sikt ska översättas till fler språk.

”Vi börjar i Sverige och tittar där vi står, men sedan är planen att ta det internationellt”, säger Evelina Anttila.

Läs också: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?