1515

Lanserar crowdfunding för semesterhus: ”Inte som Tessin”

På crowdfunding-plattformen Co-Properties erbjuds användarna köpa andelar i spanska semesterhus. ”Det är inte som på Tessin, där bankerna har högre prioritet på sina lån” säger vd:n Erik Englund.

Tessin, Kameo och SBP Nordic ser ut att få sällskap på marknaden för investeringar i fastigheter via crowdfunding-modell.

På nystartade Co-Properties erbjuds användarna att investera i andelar i semesterhus i utlandet. De får även ta del av de årliga hyresintäkterna som kommer in, fram till försäljningen som sker inom 2-5 år, beroende på objekt. 

”Vi vill hjälpa småsparare att bygga en fastighetsportfölj”, säger Erik Englund, vd och medgrundare på Co-Properties.

Bolaget, som fortfarande är i sin linda, har hittills tagit in knappt 2 miljoner kronor i riskkapital från affärsänglar i Stockholm och Uppsala, där bolaget är baserat.

Vi funkar som Kickstarter. Blir projektet inte finansierat så går det inte igenom.

I oktober registrerades bolaget som finansiellt institut av finansinspektionen. Specifikt får man lov att förmedla lån från privatpersoner och företag till en låntagare. Dessa används i sin tur för att förvärva specifika bostadsobjekt. Investerarna köper i praktiken digitala skuldebrev som signeras med bank-id.

”Rent juridiskt äger våra användare inga fastigheter. De digitala skuldebreven är kopplade till en specifik fastighet som ägs av vårt systerbolag Co-Properties Real Estate AB”, förklarar vd Erik Englund.

Än så länge har Co-Properties endast samlat in 13 procent av det kapital som krävs för att köpa tjänstens första fastighet. Det rör sig om en ägarlägenhet i Nerja, en kuststad i södra Spanien, som säljs för knappt 3 miljoner kronor (motsvarande 276 000 euro).

Det är inte som på exempelvis Tessin, där bankerna har högre prioritet på sina lån.

Enligt Erik Englund delas köpet upp i 200 andelar, som reserveras via plattformen.

”Minsta insats är 0,5 procent, så det blir närmare 15 000 kronor i detta fall”, säger vd:n Erik Englund.

För att affären ska genomföras måste samtliga pengar tas in. 

”Vi funkar som Kickstarter. Blir projektet inte finansierat så går det inte igenom”, säger Erik Englund.

Det innebär att samtliga fordringar i ett enskilt objekt ägs av användarna på plattformen. Enligt kontraktet ska Co-Properties första fastighet säljas redan tre år efter den köps. Fram tills dess hyrs ägarlägenheten ut, en process som sköts av Co-Properties med hjälp av vissa underleverantörer.

Hur tjänar ni på detta?

”Vi tar 20 procent hyresintäkterna och 20 procent av den eventuella reavinsten vid en försäljning. Mäklararvodet vid en försäljning tas ur vår andel.”

Tar ni ut er del före eller efter utgifter och skatt?

”Efter. Vi tar 20 procent av nettointäkten.”

Hur tjänar användarna på detta?

”När vi tagit ut vår andel så delar de på resten i proportion till sina andelar. Äger man 3 procent får man 3 procent av hyresintäkterna och 3 procent av den eventuella reavinsten vid en försäljning efter löpande kostnader och vårt arvode. Säljs fastigheten med förlust får man ta sin del av den, men det blir inga mäklarkostnader. Vi jobbar för närvarande med endast med en mäklarfirma och de tar bara betalt som en andel av eventuell vinst.”

Kan man förlora allt?

”Det går att förlora pengar, men det är svårt att se hur man skulle förlora allt på en attraktiv, försäkrad fastighet som säljs inom fem år”, säger Erik Englund.

Vad händer om Co-Properties går i konkurs?

”Då säljer en konkursförvaltare fastigheterna och löser ut fordringsägarna. Det är inte som på exempelvis Tessin, där bankerna har högre prioritet på sina lån. Alla tillgångar i vårt fastighetsbolag är kopplade, via skuldebrev, till våra användare. Det finns inga andra fordringsägare, så man får alltid tillbaka pengar i proportion till sin andel.”

Läs mer: Småsparare i kläm efter Tessin-fiasko – drabbade får ”hemligt” brev 

Vad hindrar er från att hyra ut fastigheterna till ett underpris, exempelvis med någon form av dold kickback som tack?

”Vårt arvode baseras delvis på hyresintäkter, så vi har ett intresse att ta ut så mycket som möjligt. Alla parter har samma incitament. Vi redovisar alla hyresintäkter och har kontrollsystem för att se att vår uthyrningspartner gör sitt jobb.”

Vad hindrar er från att sälja fastigheterna till ett underpris, exempelvis med någon form av dold kickback som tack?

”Mäklarens provision baseras på vinsten. Vi har även en en oberoende mäklare som kontrollerar att fastigheten säljs till ett marknadspris.” 

Hur många fastighetsaffärer har Co-Properties förmedlat om tre år?

”Upp till 50 gissar jag. Vi ska fokusera på ägarlägenheter utomlands, inte bara i Spanien, utan i hela Europa”, säger Erik Englund.

Bland investerarna i Co-Properties finns bland annat Patric Palm och Erik Olofsson som grundat kollaborationsappen Favro och planeringsverktyget Hansoft, Staffan Palopää som grundat e-handelsaktören Vaimo, samt Joakim Grönvall stom står bakom Triple och Bilddagboken.


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?