1515

Lanserar ai-plattform för att mäta inkludering – Game of Thrones får underkänt

Stockholmbaserade Ceretai släpper en automatiserad plattform där konsumenter kan hitta film och tv-serier som går i linje med ens värderingar. ”Vi vill skapa en medvetenhet kring vad det är vi egentligen tittar på”, säger vd:n Matilda Kong.

Lisa Hamberg, medgrundare och styrelseledamot, och Matilda Kong, medgrundare och vd, har tillsammans startat Ceretai.
Lisa Hamberg, medgrundare och styrelseledamot, och Matilda Kong, medgrundare och vd, har tillsammans startat Ceretai.

Ceretai har genom sin egenutvecklade mjukvara analyserat tusentals filmer, video- och ljudklipp, nyhetssändningar och tv-serier de senaste två åren. 

Nu lanserar bolaget tjänsten Valuecine.com – en automatiserad plattform som riktar sig direkt till konsumenter, där användarna kan hitta film och tv-serier som ligger i linje med de egna värderingarna. 

På Valuecine.com analyseras data i innehållet utifrån mångfald, jämställdhet och inkludering, till exempel utifrån hur mycket män och kvinnor syns och hörs, ålder och etnicitet.

”Vi vill skapa en medvetenhet, tydlighet och transparens kring vad det är vi egentligen ser på”, säger Ceretais vd och medgrundare Matilda Kong.

Initiativet med plattformen, som bygger på artificiell intelligens, stöttas bland andra av den nordiska film- och tv-producenten SF Studios och av Herflix som är en amerikansk streamingplattform riktad till kvinnor.

Ceretai grundades av Matilda Kong och Lisa Hamberg 2018. Bolaget har haft ett internationellt fokus från start och licensierat mjukvaran till företagskunder främst inom tv-mediet.

För några år sedan uppmärksammades Ceretai på Forbes och BBC för sin undersökning av den populära tv-serien Game of Thrones, i vilken de kvinnliga skådespelarnas röster bara hördes i snitt 25 procent. 

Utifrån den data som bolaget har samlat in, ligger normsnittet på att kvinnor pratar 40 procent av den totala taltiden i film och tv-serier. Utifrån olika snittsiffror har Ceretai tagit fram märkningar för vad som är normbrytande innehåll.

Ett exempel på hur en film presenteras på Valuecine.com – där ålder, hur mycket män och kvinnor pratar samt hur mycket mer kvinnor ler i filmen har analyserats.
Ett exempel på hur en film presenteras på Valuecine.com – där ålder, hur mycket män och kvinnor pratar samt hur mycket mer kvinnor ler i filmen har analyserats.

Ceretais verksamhet har hittills finansierats av 2 miljoner kronor från innovationsmyndigheten Vinnova för ett projekt som pågår fram till mars 2022. Bolaget har även fått in cirka 1,6 miljoner kronor från Vinnovas motsvarighet i Hamburg, Innorampup. Våren 2019 var Ceretai med i acceleratorn Next Media Accelerator i Hamburg och har en av sina totalt fyra anställda i Tyskland.

Även det lilla nordiska riskkapitalbolaget Unconventional Ventures investerade i Ceretai under 2019 och är delaktiga som rådgivare till bolaget. 

Läs också: Putsar underrepresenterade entreprenörer till investeringsklara 

Idén till Ceretai kommer från Matilda Kong, som själv hade problem att hitta filmer, tv-serier och nyhetsprogram som hon inte upplevde som sexistiska eller stereotypa.

”Jag stängde ofta av filmer mitt i. Idén kom upp under Metoo-hösten, då jag blev väldigt varse om hur påverkade vi är av underliggande fördomar”, säger Matilda Kong.

Hon refererar till att överrepresentationen av vita män i media har lett till en normalisering, och att få därför reagerar.

”Vi alla konsumerar väldigt mycket media och tror att verkligheten ser ut så som vi får den serverad av dessa medier”, säger hon.

Hittills har Ceretai jobbat med att stötta mediebolag i att ta fram mätetal kring mångfald, jämställdhet och inkludering – ett arbete som på många håll sker manuellt eller inte alls. Bolaget jobbar också med två stora internationella streamingaktörer, som har testat deras mjukvara under en period. Vilka företag det handlar om kan Matilda Kong inte berätta än.

”Det är tekniskt svårt att få fram den här typen av data och det krävs att algoritmerna tränas på att sätt som inte bygger in omedvetna fördomar”, säger Matilda Kong.

Intäkterna från Ceretais mjukvara som licenseras ut till olika medieföretag är än så länge blygsamma. Målet är att den nya tjänsten Valuecine.com ska driva intresse för inkludering i innehåll, och att fler företag på så sätt kan få upp ögonen för vikten av det.

”Valuecine är riktat till konsumenter, men också till filmindustrin”, säger Matilda Kong.

Än har Ceretai inte lagt upp en plan för vilka inkomster som kan komma från Valuecine-plattformen, men har satt upp en Patreon-sida där man kan stödja tjänsten. Man samarbetar med streming-aggregatorn Playpilot för att länka var användarna kan ta del av film och tv-serier de hittar, och länkning kan också vara en potentiell framtida intäktsström. 

Läs också: Klarnamiljardären lyfter 100 bolag som ska rädda världen

 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?