1515

Låneutmanare utan vinstmål lägger ned – efter ett år

Bolaget Låntagarnas ville bli en motpol till jättar som Lendo på den lukrativa marknaden för låneförmedling, till exempel genom att begränsa ägarna från att plocka hem någon utdelning. Men ungefär ett år efter starten väljer bolaget att lägga ned verksamheten och ansöka om konkurs. 

”Alternativet hade varit att göra ytterligare dyra investeringar i marknadsföring”, säger medgrundaren Frej Andreassen.

Andreas Johansson och Frej Andreassen stod bakom Låntagarnas.
Andreas Johansson och Frej Andreassen stod bakom Låntagarnas.Foto:Press.

Över hälften av alla blancolån i Sverige initieras av förmedlingsplattformar. De största aktörerna på marknaden – till exempel Advisa, Lendo, Sambla och Zmarta – omsätter i dag flera hundra miljoner kronor vardera. Generellt så brukar de ta 3–5 procent av lånebeloppet som sin förtjänst.

Under 2020 slog sig ännu en aktör in på den konkurrensutsatta marknaden, Låntagarnas, men med en annorlunda profil. Företaget startades av branschveteranerna Andreas Johansson och Frej Andreassen, som bägge hade chefsbakgrunder hos Santander Consumer Bank, som ett aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning. Det innebar att några vinster aldrig skulle kunna delas ut till ägarna, vilket Di rapporterade om.

Många låneförmedlare säljer i dag lån med en ränta upp till 29,95 procent, medan Låntagarnas valde att begränsa sig till krediter med maximalt 16 procent i ränta. De accepterade tvärtemot många branschkollegor heller inte ansökningar från personer med betalningsanmärkningar, genom att bedriva egna kreditbedömningar, och var kritiska mot att låneförmedlare gav provision till sina anställda.

Nu, knappt ett år senare, har Låntagarnas dock valt att lägga ned sin verksamhet och ansöka om konkurs vid Varbergs tingsrätt. Förmedlingen av lån har nu avslutats med omedelbar verkan.

”Vår målsättning var att skapa en kostnadseffektiv låneförmedling till gagn för både banker och låntagare. Men vi hittade inte rätt, kundkännedomen och förtroendet för varumärket blev inte så stort som vi hade hoppats. Alternativet hade varit att göra ytterligare dyra investeringar i marknadsföring, eller att försöka hitta nya kanaler att nå ut igenom, men vi såg inte tillräckliga tecken på ett genombrott som skulle motivera en fortsatt satsning”, säger Frej Andreassen till Di.

Enligt vad grundarna tidigare uppgett så var etableringen av Låntagarna finansierad med egna medel. Bolaget hade ambitioner på att bli tredje eller fjärde störst på låneförmedlingsmarknaden inom tre år, med en prognostiserad omsättning på 200 miljoner kronor, men så blev alltså inte fallet.

Andreas Johansson, en av Låntagarnas två grundare, tog i början av 2021 i stället över vd-rollen på det Jula-ägda kreditbolaget Wästgöta Finans.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?