1515

Låneutmanare tar in miljard från svensk institution

Lendify fyller på kassan med 1 miljard kronor för utlåning till svenska privatpersoner. 

Erika Eliasson är ansvarig för investerarrelationer på Lendify.
Erika Eliasson är ansvarig för investerarrelationer på Lendify.Foto:Press.

Låneutmanaren Lendify har tagit in ny finansiering på 1 miljard kronor från en stor svensk institution. Pengarna är öronmärkta för utlåning till svenska privatpersoner. 

”Vi ger inte ut några nya obligationer, utan det handlar om en annan typ av finansiering. Lendify har betydligt lägre operativa kostnader än andra aktörer på marknaden, nästa steg är att sänka vår kostnad av kapital. Det här är ett jätteviktigt steg i den processen”, säger Erika Eliasson, chef för investerarrelationer på Lendify, utan att vilja ge fler detaljer om finansieringen.

Lendify grundades 2014 och var en av de första aktörerna på den svenska marknaden som erbjöd så kallade peer-to-peer-plattform, vilket betyder att privatpersoner finansierar varandras lån utan de klassiska bankernas inblandning. 

Läs mer: Lendify tar in 400 miljoner från institutionella investerare 

Men i takt med att Lendify tagit in alltmer kapital från institutioner och banker har bolaget blivit en bredare marknadsplats för långivning.

”Vi ska bygga ett stort bolag som på allvar utmanar bankerna. Och för att möta den stora efterfrågan på lån tar vi även in institutionellt kapital. Det är en trend som vi även ser internationellt: att aktörer som börjat som en renodlad peer-to-peer-plattform efterhand breddar sin finansiering”, säger Erika Eliasson.

Har det blivit svårare att övertyga privatpersoner att spara hos Lendify?

”Nej, inflödet av peer-to-peer-kapital ökar stadigt och kraftigt. Men vi har respekt för att det tar tid att folkbilda om ett nytt tillgångsslag. När vi får in i institutionellt kapital ökar även inflödet från privatpersoner, eftersom förtroendet för oss stärks och i och med att vi kan öka våra lånevolymer kan vi även sprida riskerna i spararnas portföljer”, säger Erika Eliasson.

Läs mer: Låneplattformen spränger miljardvallen 

Bolaget har per den sista december 2018 lånat ut volymer på 1,68 miljarder kronor. Hittills har Lendify lockat till sig 10 000 aktiva privatpersoner och företag som investerare, en ökning med 35 procent sedan maj i fjol.

Vid årsskiftet uppgick genomsnittsräntan för tolv månader bakåt till cirka 8,6 procent för låntagarna hos Lendify. Avkastningen till investerarna under samma period var ungefär 5,6 procent.

Lendify erbjuder blancolån utan säkerheter, men enbart till svenska hushåll med hög kreditvärdighet, som bolaget självt beskriver det. 

Bolaget står under Finansinspektionens tillsyn. Under 2017, som var ett förkortat räkenskapsår på åtta månader, omsatte Lendify 25 Mkr med en förlust på 69 Mkr.

En av Lendifys externa investerare är den tidigare finansministern Anders Borg, tillsammans med bland andra Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.

Läs mer: Förlusterna växer för låneutmanaren Lendify 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?