1515

Låneutmanare tar in miljard från svensk institution

Lendify fyller på kassan med 1 miljard kronor för utlåning till svenska privatpersoner. 

Erika Eliasson är ansvarig för investerarrelationer på Lendify.
Erika Eliasson är ansvarig för investerarrelationer på Lendify.Foto:Press.

Låneutmanaren Lendify har tagit in ny finansiering på 1 miljard kronor från en stor svensk institution. Pengarna är öronmärkta för utlåning till svenska privatpersoner. 

”Vi ger inte ut några nya obligationer, utan det handlar om en annan typ av finansiering. Lendify har betydligt lägre operativa kostnader än andra aktörer på marknaden, nästa steg är att sänka vår kostnad av kapital. Det här är ett jätteviktigt steg i den processen”, säger Erika Eliasson, chef för investerarrelationer på Lendify, utan att vilja ge fler detaljer om finansieringen.

Lendify grundades 2014 och var en av de första aktörerna på den svenska marknaden som erbjöd så kallade peer-to-peer-plattform, vilket betyder att privatpersoner finansierar varandras lån utan de klassiska bankernas inblandning. 

Läs mer: Lendify tar in 400 miljoner från institutionella investerare 

Men i takt med att Lendify tagit in alltmer kapital från institutioner och banker har bolaget blivit en bredare marknadsplats för långivning.

”Vi ska bygga ett stort bolag som på allvar utmanar bankerna. Och för att möta den stora efterfrågan på lån tar vi även in institutionellt kapital. Det är en trend som vi även ser internationellt: att aktörer som börjat som en renodlad peer-to-peer-plattform efterhand breddar sin finansiering”, säger Erika Eliasson.

Har det blivit svårare att övertyga privatpersoner att spara hos Lendify?

”Nej, inflödet av peer-to-peer-kapital ökar stadigt och kraftigt. Men vi har respekt för att det tar tid att folkbilda om ett nytt tillgångsslag. När vi får in i institutionellt kapital ökar även inflödet från privatpersoner, eftersom förtroendet för oss stärks och i och med att vi kan öka våra lånevolymer kan vi även sprida riskerna i spararnas portföljer”, säger Erika Eliasson.

Läs mer: Låneplattformen spränger miljardvallen 

Bolaget har per den sista december 2018 lånat ut volymer på 1,68 miljarder kronor. Hittills har Lendify lockat till sig 10 000 aktiva privatpersoner och företag som investerare, en ökning med 35 procent sedan maj i fjol.

Vid årsskiftet uppgick genomsnittsräntan för tolv månader bakåt till cirka 8,6 procent för låntagarna hos Lendify. Avkastningen till investerarna under samma period var ungefär 5,6 procent.

Lendify erbjuder blancolån utan säkerheter, men enbart till svenska hushåll med hög kreditvärdighet, som bolaget självt beskriver det. 

Bolaget står under Finansinspektionens tillsyn. Under 2017, som var ett förkortat räkenskapsår på åtta månader, omsatte Lendify 25 Mkr med en förlust på 69 Mkr.

En av Lendifys externa investerare är den tidigare finansministern Anders Borg, tillsammans med bland andra Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.

Läs mer: Förlusterna växer för låneutmanaren Lendify 


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?